Hej!

Vi har en gammal liten röd tvåvåningsstuga vars fasad ursprungligen målades med slamfärg. Någon gång på 70-80-talet målades den dock över med en billig akrylatfärg. Nu är färgen sliten och flagnar på sina ställen, särskilt på söderväggen, men på resten av stugan sitter akrylatfärgen fortfarande delvis fast, även om den har bleknat med åren.

Jag har läst att det kanske går att måla om med linoljefärg efter att ha skrapat bort all lös gammal färg. Men linoljefärg kräver att man målar tunt i flera lager, vilket låter tidskrävande och arbetsamt. Dessutom är linoljefärg ganska dyr.

Att slipa och skrapa bort all akrylatfärg som sitter kvar för att kunna måla om med slamfärg igen känns för omständligt. Så jag undrar om det finns något bra och relativt ekonomiskt sätt att rädda väggarna och måla om stugan utan alltför mycket arbete.

Tack på förhand för tips och råd!
 
Det finns ju andra täckfärger. Alkyd "oljefärg" är den moderna versionen av oljefärg, numera vattenbaserad. Vissa fabrikat kan målas på gammal akrylatfärg. Ex. Caparol Carat. Den kräver dessutom ingen grundfärg.

Men vill du återskapa en slamfärgad yta, så är det nog bara att skrapa/slipa bort all gammal akrylatfärg. Eller byta panel.
 
  • Gilla
Tauno och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Elller byta panel.
Vända den befintliga panelen kan oxå vara en möjlighet om den är vettigt spikad och inte skruvad.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Tack för svaret.
H hempularen skrev:
Det finns ju andra täckfärger. Alkyd "oljefärg" är den moderna versionen av oljefärg, numera vattenbaserad. Vissa fabrikat kan målas på gammal akrylatfärg. Ex. Caparol Carat. Den kräver dessutom ingen grundfärg.

Men vill du återskapa en slamfärgad yta, så är det nog bara att skrapa/slipa bort all gammal akrylatfärg. Eller byta panel.
Det skulle kunna funka med Carat, men det står att det inte går att måla på faluröd, alltså slamfärg. Det finns faluröd på de ställen där akrylat har slitits bort och flagnat. Men om vi skrapar bort så mycket som möjligt av slamfärgen kanske det fäster ändå? Bäst nog att fråga i butiken.
https://www.caparolfarg.se/mala-utomhus-1/sa-malar-du-utomhus/mala-trafasad-med-carat-oljefarg
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vända den befintliga panelen kan oxå vara en möjlighet om den är vettigt spikad och inte skruvad.
Det var ju en fiffig idé, att jag inte kom på det själv! 👍
 
Claes Sörmland
Om akrylatfärgen har hållit sen 70-80-talet utan att ha rötat stugans panel kanske det enklaste är att bara skrapa och måla om med sådan färg igen?
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag amatör, men jag gissar att rejält gammal sliten slamfärg inte är något problem att måla på. Fråga i butiken.

Är du medlem i villaägarförbundet så får du 20% rabatt i Caparolbutikerna (men det skall vara de "äkta" Caparolbutikerna, inte fristående återförsäljare då).

Jag har väldigt bra erfarenhet av Carat.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om akrylatfärgen har hållit sen 70-80-talet utan att ha rötat stugans panel kanske det enklaste är att bara skrapa och måla om med sådan färg igen?
Några av de nedersta panelerna har ruttnat och måste bytas, men annars är det bra virke. Det finns kanske en risk att ny akrylat på slamfärg kan börja korva sig igen, särskilt i det soliga söderläget. Å andra sidan har färgerna utvecklats mycket sedan 80-talet... Problemet är att väggen är sliten och fläckig; vissa delar har akrylatfärg medan andra har slamfärg. En del av akrylatfärgen går lätt att skrapa bort, medan annan har fästat ordentligt.

Man brukar säga att slamfärg och linoljefärg är bra eftersom de andas, men idag målas de flesta väggarna med alkyd och akrylat. Kanske är det så att kravet på att färgen ska andas bara är en myt?
 
  • Gilla
varians
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tauno skrev:
Några av de nedersta panelerna har ruttnat och måste bytas, men annars är det bra virke. Det finns kanske en risk att ny akrylat på slamfärg kan börja korva sig igen, särskilt i det soliga söderläget. Å andra sidan har färgerna utvecklats mycket sedan 80-talet... Problemet är att väggen är sliten och fläckig; vissa delar har akrylatfärg medan andra har slamfärg. En del av akrylatfärgen går lätt att skrapa bort, medan annan har fästat ordentligt.

Man brukar säga att slamfärg och linoljefärg är bra eftersom de andas, men idag målas de flesta väggarna med alkyd och akrylat. Kanske är det så att kravet på att färgen ska andas bara är en myt?
Tänker att om ni snabbt skrapar och tvättar väggen med borste och målartvätt så kan ju inte mycket av slamfärgen från 50-talet (?) vara kvar på väggen. Och de flesta moderna färgsystem börjar med en grundolja som binder eventuellt kvarvarande slamfärgspigment följt av en alkydoljegrundfärg som binder ännu mer. Sen två lager akrylatfärg på det.

Jag tycker inte att akrylatfärg är en bra idé på gamla fasader men är husets fasad redan förstörd och ni bedömmer att få bort all gammal akrylatfärg är för svårt (för mycket skrapning med speedheater) så finns ju ingen annan väg.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att om ni snabbt skrapar och tvättar väggen med borste och målartvätt så kan ju inte mycket av slamfärgen från 50-talet (?) vara kvar på väggen. Och de flesta moderna färgsystem börjar med en grundolja som binder eventuellt kvarvarande slamfärgspigment följt av en alkydoljegrundfärg som binder ännu mer. Sen två lager akrylatfärg på det.

Jag tycker inte att akrylatfärg är en bra idé på gamla fasader men är husets fasad redan förstörd och ni bedömmer att få bort all gammal akrylatfärg är för svårt (för mycket skrapning med speedheater) så finns ju ingen annan väg.
Kanske skulle det funka med Cuprinol Fasadfärg Plus.
https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/fasadfärg-plus

En fördel är att man slipper måla med separat grundfärg när den redan är inbakad i färgen. Jag har för mig att grundfärg alltid är vit (?) så man slipper att det vita börjar synas sen när den röda färgen på stugan börjar slitas med åren.
 
En god vän till mig hade exakt samma problem och gick på linolja. Några år senare ser det fortfarande väldigt fint ut. Linolja blir inte särskilt dyrt då det målas väldigt tunt och är drygt. Tar dock lite tid att torka. Träet kommer förmodligen hålla längst med linolja då det impregnerar bra men det är lite mer jobb med en extra strykning. Viss reservation för algpåväxt om det är lummigt runt omkring.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tauno skrev:
Kanske skulle det funka med Cuprinol Fasadfärg Plus.
[länk]

En fördel är att man slipper måla med separat grundfärg när den redan är inbakad i färgen. Jag har för mig att grundfärg alltid är vit (?) så man slipper att det vita börjar synas sen när den röda färgen på stugan börjar slitas med åren.
Jag tänker att ni verkligen vill ha grundolja och alkydgrundfärg när underlaget har rester av slamfärg. Ett av de största misstagen man gjorde med den tidiga akrylatfärgen var att man plankade på den utan bra oljning och grundfärg. Så släppte den för att den inte satt fast i underlaget.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Falu Rödfärg Träfasad skulle kunna vara ett alternativ
https://falurodfarg.com/farger/falu-rodfarg-trafasad/

En linoljebaserad billig färg som liknar slamfärg. Det står dock på sidan att den inte rekommenderas för ytor som tidigare målats med akrylatfärg, eftersom den rör sig vid olika temperaturer och kan orsaka sprickor och flagning. Men akrylatfärgen på stugan är 40 år gammal, så den har nog hunnit flagna och spricka färdigt? Jag är osäker på om det är värt att ta risken.
 
  • Gilla
Ulrika8
  • Laddar…
T Tauno skrev:
Falu Rödfärg Träfasad skulle kunna vara ett alternativ
[länk]

En linoljebaserad billig färg som liknar slamfärg. Det står dock på sidan att den inte rekommenderas för ytor som tidigare målats med akrylatfärg, eftersom den rör sig vid olika temperaturer och kan orsaka sprickor och flagning. Men akrylatfärgen på stugan är 40 år gammal, så den har nog hunnit flagna och spricka färdigt? Jag är osäker på om det är värt att ta risken.
Vi har exakt samma problem med vår stuga och jag har tänkt samma tanke - testa den nya Falu träfasadfärgen.
Testade du den eller vad landade du i för färgval?
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:
Vi har exakt samma problem med vår stuga och jag har tänkt samma tanke - testa den nya Falu träfasadfärgen...
Tack för frågan, men vi har ännu inte börjat. Enligt deras egen hemsida kan man måla med Falu Rödfärg Träfasad på åldrad alkyd, men vår stuga målades med akrylat (plastfärg) för 40 år sedan. Jag mejlade dem i somras och frågade, och svaret jag fick var en stark avrådan i skarpa ordalag. Kanske skulle det fungera ändå, men det vore dålig reklam för dem om färgen började släppa.

Annars har vi funderat på linoljefärg, eftersom den i princip fäster på allt. Nackdelen är att man måste måla i tunna lager, och stugväggen har djupa sprickor och ådringar, så vi skulle helst vilja använda något som går att måla lite tjockare. Dessutom är linoljefärg relativt dyrt.

Någon här tipsade om Cuprinol Fasad Plus, och enligt dem själva ska det gå att måla med den även på akrylat!

Har du själv testat Falu Träfasad? Om så, hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.