Byggahus.se

Strypa varvtal på borrmaskin

1. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    När är den vispen för stor?

2. End
    Medlem · Nivå 10
    Nej chuck för vinkelslip som har M14 fäste, kan alltså passa Skil 1608 AA omrörare som också har M14 fäste, den är typ den minsta omrörare jag kunde hitta.

Batteridriven skruvdragare orkar inte mycket, jag har kört med det förut, dessutom går det inte att reglera varvtalet utan att behöva styra med avtryckaren. Skruva och borra går bra, då är det lätt att hålla koll på avtryckaren men inte när man blandar och rör om, det är inte kul att försöka trycka avtryckaren halvvägs kontinuerligt i 5 min samtidigt som man rör om maskinen.

När du ska blanda 0-10 Kg så är 100 mm och uppåt för stor.
    Då är diametern på vispen ca 70-90 mm, och dessa finns inte med M14 fäste.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag brukar köra fullt flås på lägsta växeln, och sätta ett buntband för att hålla inne knappen ... :)

4. End
    Medlem · Nivå 10
    Har använt batteridriven skruvdragare för något år sen, det är ändå ljusår skillnad mellan nätdriven och batteridriven om man blandar bruk. Man står inte och skruvar kontinuerligt i 5-10 min till skillnad från bruksblandning, batteriet urladdas väldigt fort.

Som en nödlösning får det bli batteridriven men nu söker jag efter en mer hållbar lösning :)

5. R
    Medlem Nivå 5
    Låter som du arbetar som hantverkare? Om du bara ska ha den för att blanda förstår jag inte varför du absolut vill ha kvar avtryckaren för att kontrollera hastighet? Men men, öppna den du köpte och mät och visa lite bilder.

6. End
    Medlem · Nivå 10
    Ja för när jag blandat klart brukar jag stoppa vispen i en hink och köra sakta så att vispen blir ren, då vill man kunna styra hastigheten med känsla så att vattnet inte skvätter runtom :)

Jag ska kolla och se om det går att öppna utan att behöva göra större ingrepp.

7. End
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…