Hej. Håller på att lära känna denna kaminen men får inte riktigt ihop hur jag ska använda spjällen. Vid asklådan finns det ett spjäll åt vänster som man drar in och ut. Jag är med på hur det fungerar, hur jag öppnar och stänger det. Det är däremot en likadan dragspak på höger sida om asklådan och den verkar inte påverka någonting, oberoende av läge. Känner jag längst in där den vänstra öppnar respektive stänger sig så känner jag öppningen, men på höger sida så kan jag ej känna någonting.

Bakom kaminen sitter vad jag antar är en tilluftskanal som jag kan stänga/öppna med ett vridspjäll. Vid öppet läge är det fullt drag och stängt ett mindre men befintligt drag.

Min fråga är hur ska dessa manövreras? Vad gör det bakre respektive undre spjällen för olika nytta? Jag testar mig fram med olika lägen men skulle gärna veta rakt av hur och vilka jag ska använda.

Postar även en video på vad jag tänker mig är en ganska bra eld, dock lite sotig (?) men med relativt mycket drag.

Tacksam för lite vägledning från med erfarna.

• Svart kamin med två spjäll under eldens öppning, höger spak synlig. Rengjord yta runt asklådan, synlig brasa genom glaset ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en spak och en del av en kamin med rostiga ytor och etiketter markerade "U" och "JUL" på en metallplatta.
    Skapa konto
  • Vedspis med glaslucka och synlig brasa, omgiven av säkerhetsgaller. Rött tegel och bruna möbler i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kamin med en spjällmekanism på sidan, del av asklåda synlig och sotmärken runt kanten. Inomhusgolv av trä i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

Skulle nog säga att det behövs få in mer sekundärluft, inte så mycket men lite till - dvs. luft som släpps in högt upp i eldkammaren, inte under glöden. En del har luftinsläppen vid glasen, ofta i arrangemang att det skall spola efter glasytan och minska på sotpåslaget på glaset.

Försök hitta var du släpper in sekundär och eventuell tertiärluft och prova reglera där

Primärluft är ofta 'gaspådraget' - dvs. hur mycket glödbädden glöder, värmer och pyrolyserar veden till vedgaser, sekundär och ev. tertiärluft som tillsätts någonstans ovanför glödbädden, behövs för att syresätta lågorna av vedgaserna och är det brist på syre (eller kyls av för kraftigt för att det går efter kalla ytor) så blir vedgaslågan dåligt utbränd, sot produceras och onödigt mycket med kolväten och CO går med rökgaserna ut, och är det mycket av det bildar det vita i vedröken (och riktig illa brunt till svart) som inte löses upp snabbt utan driver iväg.

Ofta fins vändskiva upptill på kaminen och är för att blanda om dåligt förbrända rökgaser som kanske blivit för utspädda och för kalla och med omblandning med de hetare gaserna når temperatur igen att det kan reagera med luft igen och ytterligare lite värme bildas.

Vermiculitskivorna i eldstaden vars yta blir snabbt varm och inte kyler allt för mycket just där det brinner och reflekterar tillbaka värmen och vändskiva i toppen innan det går ut ur kaminen har gjort mycket för att förbättra kaminernas verkningsgrad och renare rökgaser ur kaminen.

Primärspjäll, och ibland också sekundärspjäll behöver justeras då och då för lagom fart och hur veden beter sig, allt eftersom skorstensstocken värms och draget blir allt starkare - gå ut ofta och titta på hur röken ser ut ur skorstenen i början tills du har lärt dig hur kaminen beter sig.

Fabrikat, modell?

X xxargs skrev:
Skulle nog säga att det behövs få in mer sekundärluft, inte så mycket men lite till - dvs. luft som släpps in högt upp i eldkammaren, inte under glöden. En del har luftinsläppen vid glasen, ofta i arrangemang att det skall spola efter glasytan och minska på sotpåslaget på glaset.

Försök hitta var du släpper in sekundär och eventuell tertiärluft och prova reglera där

Primärluft är ofta 'gaspådraget' - dvs. hur mycket glödbädden glöder, värmer och pyrolyserar veden till vedgaser, sekundär och ev. tertiärluft som tillsätts någonstans ovanför glödbädden, behövs för att syresätta lågorna av vedgaserna och är det brist på syre (eller kyls av för kraftigt för att det går efter kalla ytor) så blir vedgaslågan dåligt utbränd, sot produceras och onödigt mycket med kolväten och CO går med rökgaserna ut, och är det mycket av det bildar det vita i vedröken (och riktig illa brunt till svart) som inte löses upp snabbt utan driver iväg.

Ofta fins vändskiva upptill på kaminen och är för att blanda om dåligt förbrända rökgaser som kanske blivit för utspädda och för kalla och med omblandning med de hetare gaserna når temperatur igen att det kan reagera med luft igen och ytterligare lite värme bildas.

Vermiculitskivorna i eldstaden vars yta blir snabbt varm och inte kyler allt för mycket just där det brinner och reflekterar tillbaka värmen och vändskiva i toppen innan det går ut ur kaminen har gjort mycket för att förbättra kaminernas verkningsgrad och renare rökgaser ur kaminen.

Primärspjäll, och ibland också sekundärspjäll behöver justeras då och då för lagom fart och hur veden beter sig, allt eftersom skorstensstocken värms och draget blir allt starkare - gå ut ofta och titta på hur röken ser ut ur skorstenen i början tills du har lärt dig hur kaminen beter sig.
Tack för ett utförligt svar. Jag är rädd att jag ej har något spjäll över glödbädden. Spjället bakom är på samma nivå som det under. Tack för dina tips, observera röken ska jag fortsätta med, känns dock som att varje gång jag tycker jag fått kläm på den biten så är det annorlunda nästa gång. Men klar, nästan osynlig rök (eller helt osynlig) har jag förstått är det man önskar.

H Hybro skrev:
Fabrikat, modell?
Tyvärr okänt. Hade älskat att ha tillverkarens anvisningar att luta mig mot.

Jag börjar misstänka att det högra spjället är för sekundär luften. Märker dock ingen skillnad på om det är helt öppet eller stängt hittills.

Sekundärluft, aldrig nånsin sett en kamin med inställning av detta?
Min kamin har ett skjutreglage framtill i mitten där man ställer in draget, den ska stå strax nedom mitten efter att elden tagit sig, för att inte elda för hårt. Till höger om denna är handtag för att öppna luckan. Till vänster handtag för att boosta elden om den falnat och nästa ilägg inte riktigt tar sig - denna ska stängas direkt efter elden tagit sig igen.

2 2lax9 skrev:
Jag börjar misstänka att det högra spjället är för sekundär luften. Märker dock ingen skillnad på om det är helt öppet eller stängt hittills.
Vi har också ett spjäll för sekundärluft till höger. Det styr hur mycket luft som ska komma in upptill i eldhärden för att bränna bort koloxid mm. I manualen står det att den ska stå på 75% för vanlig ved.

M MWHN skrev:
Vi har också ett spjäll för sekundärluft till höger. Det styr hur mycket luft som ska komma in upptill i eldhärden för att bränna bort koloxid mm. I manualen står det att den ska stå på 75% för vanlig ved.
Tack. Har din ett spjäll för tertiärluft också?

2 2lax9 skrev:
Tack. Har din ett spjäll för tertiärluft också?
Nej, bara två spjäll. Det är en tysk kamin och man kan även elda koks i den, så jag antar att det är därför man kan ställa in sekundärluften (ska vara annan inställning för koks).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.