Du behöver inte kasta strykjärnet ännu, kosta på det en ny sladd, kostar inte mycket med en fräsch tygklädd kabel. Förhoppningsvis löser det både jordningen och ger ett snyggare utseende.
Mät på samma vis efter bytet.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett strykjärn blir inte direkt strömförande om jordförbindelsen saknas.
De jordade delarna på järnet ska stå i direkt kontakt med jordblecken på stickkontakten, resistansvärde kanske 0,5 ohm

Vet du vad du håller på med? Om inte, så köp ett nytt strykjärn.
Jag har dragit olika förlängningskablar, byta tiotals kontakten och anser mig vara lite kunnig trots allt utom att mäta med detta.
Jag undrar för att jag har bara klippt av den söndriga delen av kabeln och skruvat fast igen i strykjärnet, hur enkelt som helst.

Vad berättar dessa värden som hoppar till så här då att strykjärnet är strömförande av någon anledning?

Var skall jag söka efter felet, kan vara ett den har varit så här ett tag eller att andra delar av gamla kabeln har lite brott?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du behöver inte kasta strykjärnet ännu, kosta på det en ny sladd, kostar inte mycket med en fräsch tygklädd kabel. Förhoppningsvis löser det både jordningen och ger ett snyggare utseende.
Mät på samma vis efter bytet.
Måste det vara tygklädd?
Konstigt att lampan visar samma beteende, fast hur skall jag veta där, den har bara vanlig svart kontakt med 2 stick kontakt?...
Skall kolla på en ångstrykjärn vi har vad den visar...

• Gilla
misterhenke
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, den är inte strömförande, men om det varierar så mycket på jordningen på ett och samma ställe är jorden tveksam. Dvs, om det blir något fel i den i framtiden skyddar den eventuellt inte som den ska.
OK fast jag har skrivit att den inte används i jordat uttag.
Är det inte så att jordningen ger inget om uttaget saknar jordning.
Hur vet jag om den är strömförande, kan man mäta och veta garanterat?

Ohm-mätningarna ovan hoppas jag du gjorde med stickproppen urjopplad..
Har ni jordfelsbrytare? Funkar strykjärnet i ett jordat uttag?

• Gilla
marko11
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ohm-mätningarna ovan hoppas jag du gjorde med stickproppen urjopplad..
Har ni jordfelsbrytare? Funkar strykjärnet i ett jordat uttag?
Japp urkopplad.
Ja det har Vi.
När jag kopplar strykjärnet i jordat uttag så visar testmeslet ingen utslag på strykjärnets hölje, lampan tänds inte, lampan i testmejslet tänds bara när jag kopplar strykjärnet i ojordat uttag...

När jag kopplar ur jord kabeln ur strykjärnet och mäter på nytt mellan kabeln på ena sidan och stickkontaktens jord så blir det samma höga värde...
Betyder detta att just jord kabeln har avbrott någonstans mellan kontakten som jag inte har rört från fabriken och andra sidan kabeln, den lösa?

Ja. Köp en ny kabel. Till strykjärn brukar det vara tygklädd kabel för att den inte ska smälta om den kommer åt sulan.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nu till alla eleksperter igen, hur kollar jag om höljen är strömförande och vet det utan att behöva ha i med handen, snart rinner det över för mig, har försökt hitta svar i en vecka utan resultat, snart tar jag i höljet för att testa :-) ?

Om höljet har korrekt kontakt med jordblecken i stickproppen så ska säkringen lösa ut om du pluggar in en pryl med jordfel i ett jordat uttag.
Men det finns en del felkällor på vägen...

Det bästa du kan göra är som sagts tidigare, dvs mäta motståndet mellan hölje, jordbleck och de andra två stiften i stickproppen.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om höljet har korrekt kontakt med jordblecken i stickproppen så ska säkringen lösa ut om du pluggar in en pryl med jordfel i ett jordat uttag.
Men det finns en del felkällor på vägen...

Det bästa du kan göra är som sagts tidigare, dvs mäta motståndet mellan hölje, jordbleck och de andra två stiften i stickproppen.
Nu har jag kopplat ur alla sladdar ur strykjärnet och när jag mäter varje kabels ände så varierar värden också nästan som på det jordade kabeln.

Hur vet man om en kabel är hel, utan avbrott, mäter man på samma sätt som nu ohm?

E etompau skrev:
100 kr och du får en helt ny kabel.
[länk]

[bild]
Så mycket kostade strykjärnet år 1995 :)

Även när jag mäter mellan jord skruven i strykjärnet och metallplattan så får jag ekstrem variation, är det normalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.