T
K Karl-Axel E skrev:
[länk]
Får ju ej nytecknas

P paa_1 skrev:
Met antenn för marksänd tv så får man inte TV4HD om man inte har Boxerkort i mottagaren. Det spelar ingen roll om man har Boxer-abonnemang eller inte, ett gammalt avlagt Boxerkort duger.
Intressant. Vart man kan få tag på ett avlagt boxerkort? :D

Nissens Nissens skrev:
Hur skall appen veta vad du vill se?
Den är väl SMART? Jag tror att det menas att man ska kunna välja exempelvis SVT1 och att programmen bara ska rulla på live efter varandra, på samma sätt som riktig ;) TV fungerar.

Alfredo Alfredo skrev:
Oftast inte men mottagningsförhållandena kan variera kraftigt och på vissa ställen krävs minst sagt gedigna antennlösningar för att det ska fungera bra.

Men prova en liten inomhusantenn, med lite tur ger den perfekt bild. Svårt att veta utan att prova för det kan variera oerhört och "täckningskartor" ger inte alltid hela sanningen.
Så har vi. Bor nära tv-sändaren och får in svt:s kanaler via en liten bordsantenn. Funkar hur bra som helst, utom att det kan bli lite störningar ibland på Tv4.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Den är väl SMART? Jag tror att det menas att man ska kunna välja exempelvis SVT1 och att programmen bara ska rulla på live efter varandra, på samma sätt som riktig ;) TV fungerar.
Nä, det är så smart gjort att du kan välja det du vill se, och ofta innan det sänts. Annars kan du ju skaffa Netflix och låta den spela upp långa serier. ;)

Nissens Nissens skrev:
Annars kan du ju skaffa Netflix och låta den spela upp långa serier.
Haft Netflix i många år men det funkar skitkasst när jag vill se SVT1 live. Antar jag gör något fel, är inte så teknisk...

• Haha
major_tom
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?

Hejl
Har också Viasat. Betalar 269 kr per månad för alla program mellan 1-12

• Gilla
Mät2ggr-kapa1
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Oftast inte men mottagningsförhållandena kan variera kraftigt och på vissa ställen krävs minst sagt gedigna antennlösningar för att det ska fungera bra.

Men prova en liten inomhusantenn, med lite tur ger den perfekt bild. Svårt att veta utan att prova för det kan variera oerhört och "täckningskartor" ger inte alltid hela sanningen.
Nu vet jag inte om svaret var till mig eller ts.

Jag har som sagt inget problem ta emot tv. Varför jag har så många sladdar är för att det är en slags hobby ;)

Jag själv har gått i överdrifter :crysmile:

Tar emot hundratals kanaler eller tusentals beroende om vi ska räkna in de som är gratis osv. Varje LNB har 4 utgångar med sladd. Detta för att det ska räcka till alla tv.

Jag just menar att varför spelar en enda kabel på väggen så stor roll. Tur att man inte installerar fiber hos er (riktat mot er som tycker kablar är så fula och inte mot personen som svarade mig) :sweat: Måste vara jobbigt för själva konvertern och routern är ju ännu större manicker att ha :thinking:

kisumisu kisumisu skrev:
Nu vet jag inte om svaret var till mig eller ts.
Det var till dig. Du skriver:

kisumisu kisumisu skrev:
Men att ta emot enbart SVT via antenn är ingen rocket science
Och jag menar att du oftast har rätt men har man dåliga mottagningsförhållanden kan det faktiskt vara lite av "rocket science". :(

O Oizo123 skrev:
Jag tolkar det som att anledningen till att du säger upp viasat är på grund av det höga priset? Om du värderar linjär tv högre än massa olika abonnemang för streaming så hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Viasat och förklara att du kommer lämna dem om de inte sänker priset. Därefter kan du fundera på alternativa lösningar.

mina föräldrar fick precis erbjudande från viasats telefonförsäljare om sänkning från 600kr till 180kr i månaden, känner inte till detaljerna i erbjudandet men du kan ha det som vägledning. De sa upp abonnemanget hos dem för några veckor sedan.
Det är inte priset det handlar om. 400 kr kan man ju betala om man känner att man får valuta för pengarna. Som jag sa tidigare kollar vi bara i stort sett på SVT 1 o 2 och betala 400 kr för gratiskanaler, när det finns andra sätt att få kanalerna just gratis, är ju bara onödigt.

Resultatet av att säga upp abonnemanget vet jag kommer bli tjatiga säljare men det får man väl acceptera.

Nissens Nissens skrev:
Hur skall appen veta vad du vill se?
"..skönare om det flöt på som när man kollar på kanalen direkt" för att förtydliga. Aktuellt - Agenda - Dokument Utifrån går ju efter varandra varje söndag kväll.

kisumisu
M Malmen1 skrev:
Vi ger public service 8000 miljoner om året för skräpet de producerar så 100% gratis är det ju inte. Men dumt att betala två gånger för det.
Precis vad jag menar!

Tom kabelbolag som Comhem tar betalt 2ggr om inte 3.
Först skatt, sedan kabelavgift och sedan ska du ha kort för att kunna avkoda SVT HD! :thinking:

Däremot kan jag tycka dwt bra att vissa saker finansieras från skatten. Även internet skulle delvis kunnas göras så då alla har så olika förutsättningar vissa har det "gratis" via BRF.

Sedan är det tyvärr vi husägare som får oftast betala mest av allt. Men samtidigt skänt bo också i hus och inte bli påtvingad alla saker (y) Men när det gäller fiber och El får vi betala mer och får jämt mest prishöjningar :mad:

Så på dessa saker är luftburet det bästa är ingen skillnad på pris i marknätet. Däremot tycker jag Sverige valt fel linje med reklamtv. I t ex Finland ser man kanaler som "Kanal 5" "Kanal 9" helt gratis finansieras i skatten! Dvs att dessa får använda sändnings utrymmet också! I Sverige tror jag det är teracom och boxer som tar en massa betalt!

Finska marknätet har kanal 5 samma logga vinjetter och program. Enda skillnaden att vägens hjältar, ullared är textade på finska och reklamen är annan. Sedan har dem några enstaka egna program som inte sänds på svenska kanal 5.
Kanal 9 är kanal 6 i Finland. Samma sak där med annars.

Knappt någon betalar för tv. Finns ju även där betal tv. Men mindre vanligt!
Är väl Formel 1 som finnarna är sura när de byttes till Cmore. Har installerat några wokar till vänner som vill se F1 gratis. Tyska RTL visar ju allt okodat! Tyskarna har även kanaler som Eurosport, Nickellodeon, Disney Channel okodat och gratis till hela befolkningen, dessa kanaler är kodade betalkanaler även i finska kabelnät.

Redigerat:
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det var till dig. Du skriver:

Och jag menar att du oftast har rätt men har man dåliga mottagningsförhållanden kan det faktiskt vara lite av "rocket science". :(
Aha jo men då förstår jag!

Jo det finns ju säkert ställen som har dålig mottagning! Hade själv ett helskotta att få in finsk tv utanför Kalix. Fick använda riktantenn, mastförstärkare och ändå ville inte allt alla muxarna komma in på det digitala. Fick bild men där det störningar sändaren var ca 90km bort. Kalixsändaren gick in typ utan antenn då det var nära sändaren. Idag bor jag i Haparanda och har ungefär fifty fifty svårt få in nåt med inomhusantenn och ute är det en riktad mot kalixsändaren och riktad mot Finland. Har inga förstärkare men blir bra bild.

B
Ändå rätt fascinerande att hur en fråga om att se gratiskanaler (främst SVT) linjärt, och därmed slippa dyra programpaket, kan generera hittills nio sidor med inlägg :thinking:
Ett antal inlägg ger förslag om andra leverantörer med programpaket, andra inlägg (som jag gissar tagits bort då det handlar om en gråzon i hur lagligt det är) ger förslag i att skaffa "abonnemang" med tusentals kanaler.
Sedan finns det inlägg som ger förlag i stil med "Jag har ätit pannkaka"... :rolleyes:

TS har även fått många konstruktiva förslag men känns som de drunknar i bruset av alla andra :p

Referensen till att äta pannkaka kommer från den fantastiska filmen Yrrol,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.