A Andy78 skrev:
Ok så den inte kan ersätta tvboxen från leverantören?
Om det ändå bara är samma appar som installeras på tvn eller i en android baserad tv box då tex svt play, tv4 play, netflix m.m så ser jag ingen mening att skaffa en då jag har det i smart tvn.
Jodå, den kan ersätta TV boxen från leverantören - min tv box som jag fick från Telia ligger i en kartong på vinden. Den var usel - kunde installera Telia Play på Apple TV:n, på mobilen för att casta till Chromecast..

Alla nyare smart TV har stöd för de flesta appar, där vissa TV:n t o m har både Apple TV och Chromecast installerade, dock med begränsningar (du kan inte installera appar i Apple TV:n som är inbyggd i TV apparaten, men du kan använda den för att spegla din iphone)

M MiWass skrev:
Jodå, den kan ersätta TV boxen från leverantören - min tv box som jag fick från Telia ligger i en kartong på vinden. Den var usel - kunde installera Telia Play på Apple TV:n, på mobilen för att casta till Chromecast..

Alla nyare smart TV har stöd för de flesta appar, där vissa TV:n t o m har både Apple TV och Chromecast installerade, dock med begränsningar (du kan inte installera appar i Apple TV:n som är inbyggd i TV apparaten, men du kan använda den för att spegla din iphone)
Det jag vill kunna göra är att bläddra bland kanalerna som jag gör med tv kanalerna idag.

Spännande kommentar om att android boxar är komplicerade med tanke på hur enkelt det var att konfa upp min mi-box så måste ju en apple tv isåfall göra allt själv. Enkel fjärr kan i värsta fall använda mobilen om fjärren försvunnit i soffan om jag vill. Enkelt logiskt gränssnitt. Inbyggd chromecast som bara är att använda etc.
Däremot försökte jag få apple tv+ tjänsten att funka och det är ju skräp helt omöjligt att få in eländet i tv'n på nåt sätt.

• Gilla
Ducceman och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det jag vill kunna göra är att bläddra bland kanalerna som jag gör med tv kanalerna idag.
lagom osäker på vilket viaplay abbonemnag som krävs men det är så jag tittar på tv idag i min mi-box för alla kanaler utom de som tillhör tv4 som kräver att man har deras app.
så ort som jag samlmat mod till mig ska jag säga upp tvabbonemnaget eftersom det inte behövs men måste samla ihop mig så att jag inte fastnar hos winback dom brukar vara skamligt bra på att sälja på en massa som man inte behöver eller vill ha.

Men då det inte utför samma sak som en renodlad tvbox utan är baserat på appar, så har jag den funktionen idag och kan lika gärna installera apparna på tv.
Tex sappa play.

A Andy78 skrev:
Men då det inte utför samma sak som en renodlad tvbox utan är baserat på appar, så har jag den funktionen idag och kan lika gärna installera apparna på tv.
Tex sappa play.
Absolut men om man som jag vill ha en så osmart tv som möjligt med tanke på dom säkerhetsproblem som varit med dom så.....
För att inte tala om hur många man hört som köpt en ny dyr smart tv bara för att upptäcka två år senare att inga appar funkar längre och att det enda sättet att få den att bli smart igen är att köra skräpet till tippen och köpa en ny eftersom dom slutat uppdatera den

“Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you.”
― Joseph Heller, Catch-22

kisumisu
I ikeo skrev:
Absolut men om man som jag vill ha en så osmart tv som möjligt med tanke på dom säkerhetsproblem som varit med dom så.....
För att inte tala om hur många man hört som köpt en ny dyr smart tv bara för att upptäcka två år senare att inga appar funkar längre och att det enda sättet att få den att bli smart igen är att köra skräpet till tippen och köpa en ny eftersom dom slutat uppdatera den

“Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you.”
― Joseph Heller, Catch-22
Och Apples grejor är ju så kända att hålla och vara så "opensource" :crysmile:

Men håller med om smart tv.

kisumisu
M MiWass skrev:
Ett avlagt kort...ja, det fungerar ju. Hade boxer innan men sa upp det för nåt år sen. Kortet sitter i TV:n i husvagnen och kan se alla gratiskanaler..så där är ju då månne en lösning.
Förr fanns kontantkort av boxer, som man laddade med antal månader och kunde sen fylla på. Vet inte om det finns kvar..

Billigast för att se gratiskanalerna är en TV som tar emot digitala sändningar, typ alla nya gör ju det. Sen en antenn; antingen på taket eller en bra inomhusantenn. Det är det billigaste!
Men hos Boxer behövs inget kort eller modul för att se frikanaler :crysmile:

Så kortet i de fallet har inget värde alls!

Mycket av detta är vana, eller vetskap om att saker kan vara enklare, vi som haft det enkelt förstår inte varför vi ska ersätta ETT tryck (slå på Tv:n) med en massa knappande.

Köpte mig själv en Marshall BThögtalare för ha radio vid köksbordet, som jag haft hela livet.
Undrar fortfarande efter flera år varför jag inte bara köpte en vanlig radio, en knapp och radion gör det den ska.
Nu ska jag leta upp telefonen, slå på högtalaren låsa upp den, öppna appen, välja kanal. Har jag tur börjar högtalaren att låta, men en gång av 5 händer inget.
Då får man börja om med hela proceduren.
Plötsligt har radion slutat låta ?? Ja just det, jag gick ut till soptunnan med telefonen i fickan. Spelaren finns på låsskärmen, men det funkar sällan, jag måste igen, låsa upp, öppna appen, välja kanal, och har jag tur börjar högtalaren låta.
Har man i 40 års tid bara tryckt på EN knapp är detta väldigt enerverande.

• Gilla
n88473 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Mycket av detta är vana, eller vetskap om att saker kan vara enklare, vi som haft det enkelt förstår inte varför vi ska ersätta ETT tryck (slå på Tv:n) med en massa knappande.
Och framför allt kräver i alla fall jag att ny teknik ska göra saker enklare och inte tvärtom. Har extremt svårt för nya tekniska lösningar som löser gamla problem på ett sämre sätt än redan existerande lösningar. :mad:

• Gilla
n88473
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
JAPP!
Så ska det vara och har det så: Trycker på Apple TV:ns fjärrkontroll och både Apple TV och TV startar.
Scrollar till den app jag vill använda, höjer och sänker ljudet med Apple Tv fjärrkontrollen.

Enda gången när jag behöver TV:ns fjärrkontroll är när jag ska stänga av Tvn... inte forskat i om det går att göra nån inställning för apple tv kontrollen..

M MiWass skrev:
JAPP!
Så ska det vara och har det så: Trycker på Apple TV:ns fjärrkontroll och både Apple TV och TV startar.
Scrollar till den app jag vill använda, höjer och sänker ljudet med Apple Tv fjärrkontrollen.

Enda gången när jag behöver TV:ns fjärrkontroll är när jag ska stänga av Tvn... inte forskat i om det går att göra nån inställning för apple tv kontrollen..
Jag älskar att vara tvärtemot så jag nytjar HDMI länken från TV:n och styr apple TV med TV fjärren. Men grundupplevelsen är densamma - en fjärr

M MiWass skrev:

Håll in symbolen med en TV på, den markerar ett val som heter vila som du bara bekräftar och vips stänger TVn av.

Jag vidhåller för övrigt att enklaste lösningen för TS är att använda befintlig antennkabel från tallriken och skruva dit en gitter-antenn istället och plugga in i tvn istället för viasat-boxen. Gitter-antennen fungerar på samma sätt som en inomhus-antenn men med bättre mottagning. Funkar i regel bra. Om det inte skulle göra det är det Yagi-antenn (eller möjligen log-periodisk) som gäller men då ska den såklart riktas mot sändare eller med lite tur en vägg/berg och ta signalen på studs men då blir det kanske problem med signaleko.

• Gilla
MiWass
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men hos Boxer behövs inget kort eller modul för att se frikanaler :crysmile:

Så kortet i de fallet har inget värde alls!
Jo, Boxerkortet aktiverar TV4HD, vilket man inte kan se utan Boxerkort. Det behövs inget abonnemang, bara själva kortet.

P paa_1 skrev:
Jo, Boxerkortet aktiverar TV4HD, vilket man inte kan se utan Boxerkort. Det behövs inget abonnemang, bara själva kortet.
Ja, det var ju det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Även om man inte betalar för abonnemang längre, så är de fria kanalerna tillgängliga men HD går bara om du har kortet i Tv:n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.