Har precis rivit övervåningen i ett gammalt timmerhus som har varit tilläggsisolerat från utsidan.
Skulle vilja få input på hur vi ska återbygga detta.

Bakgrund:
  • Innertaket och vinden har varit väldigt sparsamt isolerat, och till synes helt oventilerad.
  • Efter rivning syns inga skador, allting verkar tort och fint. Träet är delvis lite mörkt men verkar inte vara någon större mögelpåväxt eller liknande.
  • Huset är i höjd med Luleå.
  • Taket och isoleringen gjordes 1940 och plåttak sattes på det gamla sticktaket senare, detta oklart.
  • Från utsidan var taket såhär: Plåttak - Läkt - sticktak - brädat underlag - 25 mm luftspalt - 50 mm träskiveisolering - ytskickt.
  • Mot vinden låg det 170 mm spån.
Se bild nedan.

Jag är väldigt nojjig för att bygga om och orsaka fuktproblem. Jag är inne på att bygga upp detta exakt som tidigare, alltså endast med 50 mm isolering i vinkeln och nå liknande 170 isolering mot vindan.

Enda skillnanden är ångbroms mot taket och sedan läkt så vi kan göra infäld elmontage.

Blir detta på tok för lite isolering? Jag har plats för att lägga mer i takvinkeln, minst 120 kanske till och med 220 där också om man vill.

Hur hade ni gjort?
Illustration av ett snitt genom ett tak i ett gammalt timmerhus med beskrivningar av lager: plåttak, luftspalt, isolering, ingen ventilation, varm överplan, och kallvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade isolerat både snetak och tak minst 220mm, gärna mer då isoleringen är "billig" ökar komforten och sänker energiförbrukningen så länge ni bor i kåken.

• Gilla
returen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade isolerat både snetak och tak minst 220mm, gärna mer då isoleringen är "billig" ökar komforten och sänker energiförbrukningen så länge ni bor i kåken.
Tack för input! Varför jag är inne på att spara isolering är också för att vi har bott i detta hus tidigare, de blev 3 vintrar och då upplevde vi inte att det var särskilt obehagligt pga kylan eller liknande.

Om vi isolerar mer, hur ska vi tänkta med ventilationen? Bör vi ta upp hål i gaveln för genomströmning?

håller med fribygg
tak och golv är viktigast att isolera

returen returen skrev:
håller med fribygg
tak och golv är viktigast att isolera
Om vi isolerar säg 220 överallt, bör vi använda plast istället för ångbroms då?

400-500mm är normalt
M Marcus_Carlsson skrev:
Om vi isolerar säg 220 överallt, bör vi använda plast istället för ångbroms då?
plast är brukligt i tak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.