Hej alla kunniga, detta ar mitt forsta inlagg har pa forumet.

Min svagerska har bett mig att lagga tak pa hennes lilla estniska timmerhus (ca 45 m2 tak). Huset star pa Sicilien och taket ar isolerat utvandigt med 80 mm polystyren, som bas fins vad jag skulle kalla *ett planktak", da dessa enkla stugor oftast belaggs med papp.

Isoleringen fungerar... sa varmt som det var i dag kunde man anda vara inomhus pa loftet!

Vi har en massa begagnat cementtegel som hon vill ha lagt. Jag kommer att lagga ett membran over polystyrenet, samt tankte bara skruva i barlakten samt lagga tegel pa detta.

Kan detta medfora nagot problem, hur tatt ar tegel? Har har vi starka vindar, och nar det regnar sa ar det skyfall. Men efter 3 dgr lyser solen igen, och den ar stark aven pa vintern.

Lutningen pa taket ar ordentlig, och jag tanker ha ca 100 mm overlapp pa teglet.

Ar egentligen mekanist och ingen byggare, tacksam for alla rad jag kan fa.

Lägg läkt och klamra varje tegelpanna lokala byggare använder säkert bruk för att klistra pannorna så det skulle säkert inte skada.

Hej och tack for svar.

Ja, jag tror sakert att man maste sakra pannorna for vindens skull.

Mitt grubblande galler framst om jag kommer att samla vatten mot barlakten, da avrinningen ju hindras i och med att de ligger dikt an mot membranet...

Lokala byggare anvander bruk till allting... he he.
(Det klassiska teglet har ar enkelkupigt samt laggs med over och underpanna, omlott.)

Redigerat:
Klarar husets konstruktion betongpannor avseende vikten?
Av vilken anledning vill du inte lägga vattenläkt under bärläkten? Kostnaden och arbetet är ju försumbar? Kombinationen skyfall och hård vind kan trycka in vatten under tegel/betongpannor som gör att det kan bli problem om inte vattnet kan rinna undan.

Hej cem77.

Jag resonerade val lite som man gor har pa sicilien, "ta det du har"... samt jobba sa lite som mojligt.
Men sedan borjade jag ju klura lite till, darfor skriver jag har. Har far jag ju synpunkter fran kunnigare personer!!!

Detta med vikten har jag ej tankt pa...
Kaken ar knuttimrad, 70mm vaggar med ganska "saftiga" 200x50 (gissning) hojdstaende langsgaende bjalkar (om man nu kallar det sa) med ett 20mm spontat tak spikat fran nock till fot. Taket ar ca 42m2
och lutningen ca 15 grader (gissning).

Skulle vara tacksam for en asikt om detta skulle kunna fungera, ang vikten menar jag.
(Detta med laktarna borjar jag tanka om angaende.
TACK.

satsur skrev:
Hej cem77.

och lutningen ca 15 grader (gissning).
Du skrev att lutningen var ordentlig. 15 grader skall väl snarare ses som på gransen till för lite när det gäller tegel.

Dsl.

Jag tokgissade, men som gammal mekanist och skidakare overdriver jag ju aldrig... he he.
Jag uppskattade en sida, inte totalen. Det ar latt att blanda procent och grader.

Det ar i alla fall brant att ga pa. Da kan jag ju skryta om mina vildare dagar... nar man fick uppleva vad 45 graders taklutning blir oversatt i alpkorridorer... ngt man dor av att ramla utfor.

Jag har borjat gora om jobbet, den dar javla strolakten ar med i spelet nu!

Tyngden kanns efter lite huvudrakning under en afrikansk sol... som OK... men sedan holl jag pa att ramla ner fran taket... gar fan inte att rakna nar man svettas mer an man vager!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.