Hej!

Är påväg och ska sälja mitt totalrenoverades hus, badrummet är så klart också nytt men har inte köpt duschset, kommod och tvättmaskin ännu - är det värt för mig som säljare att köpa och sätta dit dom innan jag säljer eller ska jag låta nästa köpare få köpa de själv? - tänker då kan dom ju få välja själv vad dom vill ha efter smak och tycke

Vad hade ni tyckt varit mest attraktivt? Är det bortkastade pengar att köpa in dom sakerna innan försäljning?

D Denwarp skrev:
Hej!

Är påväg och ska sälja mitt totalrenoverades hus, badrummet är så klart också nytt men har inte köpt duschset, kommod och tvättmaskin ännu - är det värt för mig som säljare att köpa och sätta dit dom innan jag säljer eller ska jag låta nästa köpare få köpa de själv? - tänker då kan dom ju få välja själv vad dom vill ha efter smak och tycke

Vad hade ni tyckt varit mest attraktivt? Är det bortkastade pengar att köpa in dom sakerna innan försäljning?
Det är ju skitsvårt att säga men första intrycket är jätteviktigt och om jag tittade på ett nyrustat hus hade jag nog förväntat mig ett "färdigt" badrum. Eftersom det handlar om småpengar jämfört med vad en kåk kostar så hade jag valt att göra klart badrummet med allt du nämner. Det finns även ett värde i att allt är klart att bara flytta rakt in i. Undvik dyr kommod från Vedum så kostar det där inte mycket alls.

Hade jag varit du så hade jag färdigställt badrummet. Det kan räcka med en tappad spekulant för att du ska få ut 25 lök mindre och kostnaden för att färdigställa borde kunna hamna runt 10 lök.

Redigerat:
  • Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det är ju skitsvårt att säga men första intrycket är jätteviktigt och om jag tittade på ett nyrustat hus hade jag nog förväntat mig ett "färdigt" badrum. Eftersom det handlar om småpengar jämfört med vad en kåk kostar så hade jag valt att göra klart badrummet med allt du nämner. Det finns även ett värde i att allt är klart att bara flytta rakt in i. Undvik dyr kommod från Vedum så kostar det där inte mycket alls.

Hade jag varit du så hade jag färdigställt badrummet. Det kan räcka med en tappad spekulant för att du ska få ut 25 lök mindre och kostnaden för att färdigställa borde kunna hamna runt 10 lök.
Mycket bra input, får ta och fixa de i så fall 😊

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Och jag hade definitivt föredragit att själv få bestämma vad som ska finnas i badrummet.
Är vansinnigt hur många som köper en bostadsrätt/villa och det första de gör är riva ut några år gamla kök/badrumsinredning eftersom de vill ha sin egen stil.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Och jag hade definitivt föredragit att själv få bestämma vad som ska finnas i badrummet.
Är vansinnigt hur många som köper en bostadsrätt/villa och det första de gör är riva ut några år gamla kök/badrumsinredning eftersom de vill ha sin egen stil.
Jag är rätt säker på att nästan alla vill bestämma det själv. Du får det dock att låta som att vi diskuterar ett fullt inrett & pyntat badrum när det i själva verket handlar om att det bara ska vara inflyttningsklart. Vi snackar liksom kommod, duschset och en tvättmaskin.

Jag vågar sätta min ena testikel på att ett neutralt "grundutrustat" och inflyttningsklart badrum lockar fler spekulanter än något som måste göras färdigt innan det är inflyttningsklart. Oavsett om köparen planerar att göra förändringar på rel. kort sikt eller ej.

Varför tror du att nyproducerade lgh. säljs inflyttningsklara? Antingen med tvättstuga i huset eller med tvättmaskin i lgh. Jag tänker att det finns en anledning, förmodligen för att exploatörer/mäklare etc. vet att en inflyttningsklar lgh. är lättare att sälja än en lgh. utan t.ex. duschset.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, väldigt svår fråga. Jag tror iofs. att det är större risk att en köpare skippar att köpa om badrummet inte är helt klart. Även om den som slutligen köper kanske är kapitalstark nog öfr att se färdigställande som en bagatell. Men om du tappar en eller ett par budgivare pga detta så kan det troligen påverka slutpriset avsevärt mer än kostnaden för färdigställande.

Då tror jag att du bör köpa tvättmaskin av någorlunda könt "kvalitetsmärke", inte någon udda budget variant av okänt märke. Köp komod neutral men kvalitets/design stil. Medan däremot duschväggen troligen kan vara av budget kvalitet. Man ser ingen uppenbar skillnad på en dyr eller billig duschvägg. Komoden är den mest "designade" delen av badrumsinredning. Tvättmaskin blir uppenbart för de flesta om den är av budgetmodell.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Klart att du ska färdigställa. Ser inte färdigt ut annars. Köpare som blåser ut grejerna kommer att göra det oavsett om det är möblerat eller ej. Däremot kan du tappa potentiella köpare som vill ha ett hem at5 bara flytta in i.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Unikt namn
Om jag såg ett oinrätt badrum i ett annars nytt hus skulle jag tänka "här har det blivit skilsmässa & konkurs innan huset blev färdigställt - undrar vilka fler ställen de inte hunnit göra allt ordentligt på".

Men andra kanske ser ett klipp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Du får göra en lista på vad du tänkt göra och i slutänden bekosta...
Gör en ordentlig nedskriven planering och lista.
Ja, givetvis nåt för egna jobbet också.

Dra av motsvarande rakt av på färsäljningspriset.
Då får alla som de vill och du slipper jobb o bekymmersom tydligen ligger i fatet. Affären blir snabbare avslutad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.