Tjena,
Från en dag till en annan började vår garageport strula, en Hörmann Promatic 2.
När man ska stänga så går den ner en liten bit vertikalt sen vänder den tillbaka. Känns spontant som att den tror det finns ett hinder, men det gör det givetvis inte.
Den satt när vi flyttade in så produktkännedomen är dålig från min sida. Har försökt läsa mig till om/vart eventuellt sensor sitter men jag blir inte riktigt klok.
Någon som har någon ide?
Mvh
Från en dag till en annan började vår garageport strula, en Hörmann Promatic 2.
När man ska stänga så går den ner en liten bit vertikalt sen vänder den tillbaka. Känns spontant som att den tror det finns ett hinder, men det gör det givetvis inte.
Den satt när vi flyttade in så produktkännedomen är dålig från min sida. Har försökt läsa mig till om/vart eventuellt sensor sitter men jag blir inte riktigt klok.
Någon som har någon ide?
Mvh
Hörs ett knäppande ljud en bit in i filmen.... Innan porten vänder.
Finns vanligtvis ingen sensor, utan en krets i styrningen som läser av strömmens storlek. Blir den för stor så backar porten. Typ att något hindrar porten..
På dessa portar finns en frikopplingssnordning, i mitt fall ett rött handtag.
För att koppla ur motordriften vid
t ex strömsvbrott nödöppning mm
Utlöser denna när porten är helt öppen. Dra sen porten manuellt mot stängning. Då kanske du känner att porten kärvar.
Kolla även att det inte finns skräp eller annat i skenorna som styr de små hjulen.
Minns jag rätt så behövde jag vid idrifttagandet programmera när porten verkligen var stängd på riktigt.
Hugger jag tag i min port när den är typ halvvägs ned, så vänder den som din.
Så endera nåt som kärvar, eller så har elektroniken tappat när porten normalt är stängd.
Finns vanligtvis ingen sensor, utan en krets i styrningen som läser av strömmens storlek. Blir den för stor så backar porten. Typ att något hindrar porten..
Utlöser denna när porten är helt öppen. Dra sen porten manuellt mot stängning. Då kanske du känner att porten kärvar.
Kolla även att det inte finns skräp eller annat i skenorna som styr de små hjulen.
Minns jag rätt så behövde jag vid idrifttagandet programmera när porten verkligen var stängd på riktigt.
Så endera nåt som kärvar, eller så har elektroniken tappat när porten normalt är stängd.
Ja jag får ju frikoppla den för att kunna stänga manuellt. Känner inte att porten går trögt när jag öppnar den med handkraft från stängt läge. Mycket märkligt.H Hybro skrev:Hörs ett knäppande ljud en bit in i filmen.... Innan porten vänder.
Min öppnare jobbar med en fram- och bakåtgående kedja rakt ut från motorenheten..bogani skrev:
Kolla så att den kedjan inte hindras av nån som inte ska vara där. Ett sånt ljud hörs, som jag skrev ovan.
Kedjan kanske inte är ordentligt spänd, utan kuggar.
Kedjan kanske rent av skurit p g a missad inoljning från början.
Klicka här för att svara