Jag har precis satt upp en panel inomhus och använde panel med ändspont så det uppstår skarvar Tyvärr upptäckte jag ganska snart att ljuset från fönstret faller in rakt från sidan och de skarvar som uppstår på grund av ändsponten syns alldeles för mycket, syns tyvärr inte på bilden nedan (som jag tog ikväl)l. Men med solljuset in så blir skarvarna alltför framträdande, och i princip önskar jag att jag använt hela längder från golv till tak för att slippa skarvar.
Jag tänkte att jag kunde göra dessa skarvar mindre framträdande genom att spackla i dem, vet inte om jag ska dölja dem helt eller snarare bara trycka in lite spackel för att bara göra dem mindre framträdande. Möjligtvis kan jag måla enbart detta spacklade sedan i exakt den nyans som panelen är förmålad i, eller måla hela väggen.
Men vilken metod jag än väljer så skulle jag vilja veta vilken typ av spackel som rekommenderas: vanligt träspackel eller något mer elastiskt. Någon som har gjort nått liknande?
Skickar med en bild bara för att visa vad jag menar, dvs. det är där ändsponten från en bräda går ihop med nästa. Fördelen är ju att man får mindre spill, men nackdelen denna gång var att det blev fult. Jag har använt ändspont på sågad slätspont tidigare och då funkar skarvarna rent estetiskt eftersom det är en råare yta. Nu var det putsad slätspont med avslöjande ljus som gjorde att det funkade sämre.
Jag tänkte att jag kunde göra dessa skarvar mindre framträdande genom att spackla i dem, vet inte om jag ska dölja dem helt eller snarare bara trycka in lite spackel för att bara göra dem mindre framträdande. Möjligtvis kan jag måla enbart detta spacklade sedan i exakt den nyans som panelen är förmålad i, eller måla hela väggen.
Men vilken metod jag än väljer så skulle jag vilja veta vilken typ av spackel som rekommenderas: vanligt träspackel eller något mer elastiskt. Någon som har gjort nått liknande?
Skickar med en bild bara för att visa vad jag menar, dvs. det är där ändsponten från en bräda går ihop med nästa. Fördelen är ju att man får mindre spill, men nackdelen denna gång var att det blev fult. Jag har använt ändspont på sågad slätspont tidigare och då funkar skarvarna rent estetiskt eftersom det är en råare yta. Nu var det putsad slätspont med avslöjande ljus som gjorde att det funkade sämre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns flera möjligheter men någon sämre än att bara spackla änd-skarvarna är nog svårt att komma på. För det kommer bara att se misslyckat ut.
Jag har faktiskt svårt att begripa vad som är fel med panelen som den är. Är den ändspontat är det meningen att det skall vara så här. Vill man ha osynliga skarvar är det fel med sådan här panel.
Vill man behålla panelen och bli av med änd-skarvarna är det väl bara att göra om och göra rätt. Men lite skicklighet bör man kunna återanvända ca hälften av panelbrädorna.
Jag har faktiskt svårt att begripa vad som är fel med panelen som den är. Är den ändspontat är det meningen att det skall vara så här. Vill man ha osynliga skarvar är det fel med sådan här panel.
Vill man behålla panelen och bli av med änd-skarvarna är det väl bara att göra om och göra rätt. Men lite skicklighet bör man kunna återanvända ca hälften av panelbrädorna.
Ja, funderar på att göra om. Men testade ändå igår kväll att lägga i en vit högelastisk fog som jag tryckte in där det uppstått glipor emellan ändsponten, dvs där jag inte lyckats pressa dem tillräckligt tillsammans. Det var nog dessa glipor som irriterade mest. Jag la alltså in denna fog i små mängder enbart i dessa glipor, så i stort ser det likadant ut men ser mycket bättre ut nu i dagsljus, dvs de mörka strimmor som man upplevde är nu borta. Det älltså springor på 1-2 mm jag "spacklat igen". Jag har inte limmat ändsponten, kanske borde jag ha gjort det. Men det sitter mycket dyckert fäst med dyckertpistol i panelen så den borde inte röra sig så mycket på längden, hoppas jag.
Så jag är nöjd med resultatet, och tiden får utvisa om det var svindumt att göra detta, det skulle kunna vara om träet rör sig mer än jag hoppas.
Så jag gjorde detta trots alla råd ovan, som gjorde mig tveksam men vågade trots allt mig på en "minimal" spackling.
Skickar med en bild på slutresultat - om det mu går att se skillnad från tidigare bild! Längst ut till höger i springan ser man att jag missat nån millimeter, men tidigare upplevde man springan som ett tydligt svart streck som jag nu fogat igen.
Så jag är nöjd med resultatet, och tiden får utvisa om det var svindumt att göra detta, det skulle kunna vara om träet rör sig mer än jag hoppas.
Så jag gjorde detta trots alla råd ovan, som gjorde mig tveksam men vågade trots allt mig på en "minimal" spackling.
Skickar med en bild på slutresultat - om det mu går att se skillnad från tidigare bild! Längst ut till höger i springan ser man att jag missat nån millimeter, men tidigare upplevde man springan som ett tydligt svart streck som jag nu fogat igen.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nu med ljuset in från fönstret ser det ut så här (nedan), man stör sig inte längre på svarta glipor vid ändsponten. Jag ska sätta sågad panel i taket och där finns det ingen anledning att inte låta panelen gå in i varandra via ändspont = mindre spill men fortfarande snyggt enligt tidigare erfarenhet. Golv ska läggas och sedan in med ett nytt mindre kök. På en ö, så ser inte fram emot att släpa ut allt hit med båt...och inte heller att släpa stora delar av det gamla köket in till land för den delen. Men hur är det man säger: Hur äter man en elefant? Svar: Bit för bit....
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden