jag tror inte han orkar köra den där tvätten kontinuerligt mer än 10minuter, om ens det, och mellan varven så kyls ledningen av, så även om ledningen ligger dumt förlagd och inte lämpar sig för 13A kontinuerligt, så är det inget som gör nåt i detta fallet.
skulle han däremot koppla 2st 1500w kupevärmare på det uttaget och lämna på i ett dygn såkan det bli varmt.

Precis, det är nog sällan man BEHÖVER köra mer än tio minuter, om man inte kommit över en timmarbil med släp billigt förstås, men då skulle jag nog inte föredra en Kärcher iallafall. Kanske mest för att jag inte vill ha 150 kg lera på min garageinfart efter att ha tvättat den...
Ska se om grannen har en sån där ampere-tång eller vad du kallade det, men det har inte högprio som du säkert förstår...

Visst är det troligen ingen risk för överhettning med högtryckstvätten, men säkringarna är väl ändå till för att skydda ledningarna oavsett vad som kopplas in på uttaget. Vad händer om nästa ägare tex kopplar in två bilar med motor och kupevärmare på uttaget och drar 14A hela natten?

Nu är det ju lagligt att köra 13 A på 1,5 kvmm, så vad nästa ägare gör med de eluttag i det hus han har köpt vet jag inte, och inte bryr jag mig så mycket heller.
Han vore dessutom väldigt korkad om han satte två värmare därinne, eftersom garaget är fullisolerat och värms med golvvärme från jordvärmepump.
Han kan bara skruva upp termostaten lite...
(Gäller i detta specifika fall alltså)

Javisst är det lagligt med 13A på 1.5kvmm - om förläggningssättet tillåter det utan för mycket uppvärmning och om utlösningsvillkor blir uppfyllt.

Av dina inlägg ovan lät det som att du köpte en säkring och provade och eftersom garaget inte brann så konstaterade du att det var ok utan några uträkningar. Om du kollat att alla villkor uppfylls så är det givetvis ok.

Citat:
så vad nästa ägare gör med de eluttag i det hus han har köpt vet jag inte, och inte bryr jag mig så mycket heller
Slut citat.

Det är den här inställningen som är så farlig, "skiter väl jag i"

Protte

Nejdå, läs på förra sidan så ser du att det är elektrikern som rekommenderade att byta till 13 A, samma kille som drog all el i nybygget för ett år sedan.
Dumt av mig att skriva med ironi, det går sällan hem i text. sorry.

Återigen: Det är ju lagligt med 13 A på 1,5 kvmm, så det finns ingen diskussion egentligen.

Redigerat:
haddirajan skrev:
Återigen: Det är ju lagligt med 13 A på 1,5 kvmm, så det finns ingen diskussion egentligen. Eller vart vill ni komma?
Utan att varken bli pekpinneaktig eller hätsk: Det är tillåtet OM man har räknat på förläggningssättet och OM det då inte finns några hinder. Har din elektriker räknat ut att det är ok, så är det väl ok.

Din elektriker har alltså räknat ut att det i just det specifika fallet med ledningen till uttaget i ditt garage går bra med 13A dvärgbrytare. Det var ju bra.

Detta innebär dock inte att det med automatik går att byta ut 10A dvärgar till 13A dvärgar i ditt hus, eller i någon annans garage. Det finns tom fall där man inte kan ha C10 utan måste ha B10.

Att säga att "Det är lagligt med 13A på 1,5 kvmm" är visserligen sant i vissa fall, men det är att generalisera. Det är även lagligt med 16A på 1,5 kvmm i vissa speciella fall.

Redigerat:
Med tanke på alla de tillfällen som 10A och 13A på 1.5mm² kommer upp har jag en fråga:
Anser de som är emot 13A dvärgbrytare att det i samma fall, allt annat lika, skulle vara OK med en 10A Diazed?

Vi lämnar de olika karaktäristikerna B,C,D därhän för tillfället eftersom de endast berör fallet utlösningsvillkor och inte överlast med tillhörande brandfara.

Jag är inte motståndare mot 13A dvärgbrytare, jag är motståndare mot att byta säkringsstorlek utan att kontrollera förutsättningarna.
Att byta en B10 mot en 10A Diazed är nog inte heller lämpligt utan att kontrollera förutsättningarna.

Vi är helt överens, förutsättningar ska klarställas, jag tycker bara att det närmast har blivit en "naturlag" av 10A - 1.5mm².
Tror nog att de flesta anser en hederlig 10A propp är OK vid 1.5mm² utan några större överväganden, det är vad jag ser som lite underligt i relation till 13A dvärg.

Förhoppningsvis går inte "de flesta" och skruvar upp en diazedcentral och hakar på några 50m-slingor med 1.5mm-tråd. Det är nog betydligt större risk (bland användarna här iaf) att man byter passdel eller dvärgbrytare. Att då skriva - utan varningar, med ironi eller vad man nu förespråkar att det bara är att byta kan få otrevliga konsekvenser.

• Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
Brandfara är föreligger inte vid normala installationer och 13A säkring.

Vanlig 1.5 mm2 FK infälld i rör kan belastas med 14.5 A och 1.5 mm2 PVC kabel klamrad på vägg kan belastas med 16 A. (Förutsatt att det är max 30 grader i byggnaden och det bara är två belastade ledare, och att inte det är en anhopning av kablar etc..)

Sedan vet inte de flesta hur installationen verkligen ser ut bakom väggarna, och framför allt inte hur man räknar på utlösningsvillkoret, så jag sällar mig till rådet:

10 A. Säkra inte upp till 13 A på egen hand.

Det är bra råd att inte säkra upp obefogat eller utan att göra reda för de aktuella förutsättningarna, jag kan bara hålla med.
Det är konsekvent och god praxis att inte säkra högre än behoven, inget att säga om det synsättet.

Men man kan ändå för att belysa något som är frekvent diskuterat använda följande fall:

En befintlig central ska (ev onödigt kan tyckas) bytas, den befintliga är bestyckad med ett antal smältsäkringar 10A och 16A. Dessa är satta mot tumregelareorna 1.5 och 2.5mm² så långt allt väl. Vi antar att installationen var korrekt dimensionerad vid det ursprungliga arbetet och eventuellt senare utförda kompletteringar.

Kan man då välja B-13A dvärgbrytare som ersättning för 10A i den ersatta centralen?

Vi använder här den befintliga utrustningen som facit utan att nagelfara anläggningen i övrigt.
Jag tänker mig att så ofta är fallet i praktiken vid centralbyten odyl.

Mitt svar är ja, men det innebär inte att det ska utföras utan relevant kunskap, dock kan det i samma scenario vara lika fel att ersätta 10A med 10A dvärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.