Mikael_L
Ja särskilt om man har JFB, då garanterar den kort tid till spänningslöst, ifall jordslutning sker.

Eller så kan man lyssna på Mäster, som har den större av de där tvattarna, och den går inte att köra på en tia....
Inte om man tänkt tvätta hela bilen på samma säkring iallafall..

Med C13 kan nog Mäster tvätta hela bilen.
Förstår inte motståndet mot 13A dvärgbrytare, som Danne031 nämnde i någon tråd är det mer och mer vanligt med 13A bestyckning vid nybyggnad. (Med reservation för B-13A då.)

Att det skulle vara mer och mer vanligt med 13 A i nybyggen är nog inte riktigt riktigt. Normalt är 10 A det rätta med 1.5mm2, behöver man mer drar man 2,5 och kan då säkra med 16 A. 13 A är inget annat än en nödlösning som IBLAND är ok och oftast INTE är helt rätt.
Det rätta i det här fallet är att byta inkommande matning, då är det ingen tvekan längre.

Redigerat:
Håller med Protte, säkra upp till 16 A och sätt ett motoruttag när du ändå håller på, annars är du hävisad till mesmaskiner restan av livet. ;):D

Själv har jag trefasuttag lite här och var (ska sätta ett i bostaden också om jag kan smita förbi frun). Var skall man annars koppla in cementblandare, byggsågar, vedtransportörer och skyliftar? För att nu inte tala om en framtida svets :cool:.

O
mycke_nu skrev:
Håller med Protte, säkra upp till 16 A och sätt ett motoruttag när du ändå håller på, annars är du hävisad till mesmaskiner restan av livet. ;):D

Själv har jag trefasuttag lite här och var (ska sätta ett i bostaden också om jag kan smita förbi frun). Var skall man annars koppla in cementblandare, byggsågar, vedtransportörer och skyliftar? För att nu inte tala om en framtida svets :cool:.
Tja.. de är sånt man bara måste ha en i köket å en i vardagsrummet :D

Mikael_L
Vilken dag som helst hittar man ju en matberedare på 3500W :eek:

;) :D

mycke_nu skrev:
Själv har jag trefasuttag lite här och var (ska sätta ett i bostaden också om jag kan smita förbi frun). :cool:.
Det lär finnas vita CEE (de som brukar vara röda) för just bostad. Fruar bruka ha mindre förståelse för riktiga verktyg. Vadå enfas.

Protte

Mikael_L skrev:
Vilken dag som helst hittar man ju en matberedare på 3500W :eek:

;) :D
Jajamänn - har du inte tonåringar?? :D:D:D

• 4hp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Jajamänn - har du inte tonåringar?? :D:D:D
3-fas och för am. marknaden... inte många hushåll som kan ha en sån då...

En 4 hästars motor...... klarar nog de hårdaste rotfrukter

Protte

En trefas köttkvarn... det är nästan lite perverst.;)

Jag testade att blåsa av bilen igår i alla hast med den nyinköpta 7.85an, och C 13 A höll och inte verkar det ha brunnit i någon vägg heller, så 1,5 kvmm verkade tåla det. Men då det började mörkna så blåste jag bara av i max tio minuter.

Maskinen i sig är inte så kraftig som jag hade hoppats. Visst är det mera vatten och pulver emot 5.85an, men kanske inte så att det motiverade ett pris på det dubbla. Skönt med 12 meter slang är det iallafall!

Redigerat:
Om man belastar en ledning för mycket så tar det rätt länge innan isoleringen - pga. värmen som bildas - bli förstörd, så du kan nog lugnt tvätta veckan ut.

Luska ut var du har fasledningen (spelar ingen roll om det är nära centralen eller i någon dosa) från den där 13A-säkringen, häng på en strömtång och kör max med tvätten samtidigt som någon avläser Amp-talet. Rapportera tillbaka till forumet sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.