Kollar in drömmaskinen Kärcher K6.85 eller K.7.85, och de drar 2,5 resp 3,0 kW. I manualen står det att dessa skall gå på 16A säkring.
När elektrikern drog vår el så satte han av 3 st 10A till garaget, och dessa matar bara 8 lysrörsarmaturer, golvvärmefördelare samt några eluttag (Ok, nån gång kaffebryggaren också). Tåtarna är 1,5 kvmm.

Vad göra? Törs man köra på 3 kW på detta, och finns det någon lastfördelning emellan dessa så jag kanske inte ens behöver säkra upp?

Är alternativet att dra ur tåtarna, dra i 2,5 kvmm samt sätta nya 16A dvärgbrytare? Eller köpa en klenare maskin... :-(

Nån klok som kan det här?

Kan nog vara tjurigt att bara starta de där på 10A dvärgbrytare, Har du ett 16A motoruttag, så kan du ju alltid plugga in där via en adapter.

Motoruttag?
Jag har bara vanliga 230v uttag i garaget, om det var det du menade?
Apparaterna och också vanlig stickpropp, inte trefashandske.

De där tvättarna löser ut både porslinssäkringar och dvärbrytare,
Åtminstone min gör det, 16 A är lösningen,
Nya tåtar och säkra upp,
( Dum jädra elektriker som säkrade 10 A bara, . Antagligen med flit, för att få komma dit en gång till och dimensionera upp..)
Inget garage är komplett utan trefasuttag förresten.. :-)

Vet någon vad detta betyder, det är taget ut elritningen från husleverantören:
"Ledningar.
Huvudledningar och gruppledningar dimensioneras enligt anvisningar i SS 424 14 24 samt gällande föreskrifter"

Vad betyder det, är det är ok med 10A, eller säger gällande föresktifter att man drar 2,5 kvmm till garage ?

Det betyder nog det vanliga: Avsäkring med 10A (och 6A) kräver 1,5mm2, avsäkring med 16A kräver 2,5mm2, etc. Sedan beror mycket på hur långa ledningarna är, men vad jag förstår så spelar det sällan någon roll i ett normalstort hushåll. Elektrikerna får rätta mig om jag har fel.

Har nu pratat med elektrikern, och det finns 13A som man byta till, och då kan man lasta nästan 3 kW. Ska bara kolla att maskinen har mjukstart innan jag slår till, annars kommer säkringen att lösa ändå...

Det som står på elritningen dvs eluttag enfas är utförda enligt SS.

Det är liksom två delar, det som står på ritningen är "dina behov/önskemål" hade du sagt till att du vill ha ett 16A uttag så hade du fått det och det hade då utförts enligt SS 424 14 24.

Min gamla högtryckstvätt är på 4kW men trefas men den är det tryck i, släng er i väggen med era enfasare.

Protte

haddirajan skrev:
Har nu pratat med elektrikern, och det finns 13A som man byta till, och då kan man lasta nästan 3 kW. Ska bara kolla att maskinen har mjukstart innan jag slår till, annars kommer säkringen att lösa ändå...
Man bör kontrollera så det är OK att säkra 1,5m2 med 13A med hänsyn till både belastning och utlösningsvilkor, men det har säkert din elektriker koll på...

Kärcher säger att det kan gå att köra denna på 10 A trög. De tyckte det var bättre att prova det än att sätta en snabb 13 A snabb (b).
Men jag kikade in Ahlsell och det finns C 13 A, alltså trög 13 vilket ju borde vara att föredra.
Maskinen inköpt av farsan som raggat priser idag, 5000:- jämnt för en K 7.85 på en Järniabutik inte så nära mig. Järniabutiken nära mig tyckte att samma maskin var värd 5995:-, så vi var inte ense.
Grannen är elektriker och skulle ta med några tröga 13 hem idag, så framåt början på nästa vecka ska jag prova...

Den går troligen att köra på en 10 Amper D-säkring och då är det inga tvivel om det är "rätt"

Men detta omkullkastar ju hela ohms lag ju?
Som vi lärt oss räkna matte så klarar en 10A säkring 2300 watt, inte sant?

En trög säkring "väntar" en liten stund innan den bryter strömmen, inte sant?
Men den ska inte klara kontinuerlig drift på 3000 w, eller ?

Nu är det bytt till C 13 A iallafall, och jag ska testa maskinen så fort jag får lust att åka till mina föräldrar och hämta den (+10 mil), sannolikt imorgon ;-)

kör du maskinen oavbrutet i över 2 timmar så kan du få problem med 10:an, annars inte!

• Gilla
Henriq99
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Den går troligen att köra på en 10 Amper D-säkring och då är det inga tvivel om det är "rätt"
Borde man inte räkna på utlösningsvillkoret innan man ökar till D-karaktäristik?

Visst men hellre 10A än 13A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.