Hej, har 3st 200W LED armaturer som jag vill tända med en vanlig tryckknapp. Min fundering är då om det är OK att köra 600W via en vanlig tryckknapp eller behöver jag köra det via en kontaktor?
 
Vad är det för startström på led-armaturerna?
 
Vad är en "vanlig tryckknapp" ?

Väggströmbrytare brukar klara 16A (~3600W).
 
D Dilato skrev:
Vad är en "vanlig tryckknapp" ?

Väggströmbrytare brukar klara 16A (~3600W).
Ja, det kanske dom klarar men tror inte kontakterna i en strömställare mår skitbra av att dra 3600w :p
 
H happy_sloth skrev:
Ja, det kanske dom klarar men tror inte kontakterna i en strömställare mår skitbra av att dra 3600w :p
Nej kanske inte men 3000W mindre klarar dom galant.

För övrigt har jag exakt den 200W´s LED-strålkastare du refererar till som uppfartsbelysning, kopplad på en rörelsesensor.
Fast min kostade 299 kr på rea 2022-02-02.
 
D Dilato skrev:
Nej kanske inte men 3000W mindre klarar dom galant.

För övrigt har jag exakt den 200W´s LED-strålkastare du refererar till som uppfartsbelysning, kopplad på en rörelsesensor.
Fast min kostade 299 kr på rea 2022-02-02.
Haha, omöjligt att du har betalat 299kr för denna lampa???!!!
 
  • Gilla
Urbsta
  • Laddar…
Jag tror inte LED har en startström större än driftström. Så dessa tre armaturer drar inte ens 3 A och det borde inte vara något problem för en väggströmställare. Men köp inte Julas serie Anslut.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte LED har en startström större än driftström. Så dessa tre armaturer drar inte ens 3 A och det borde inte vara något problem för en väggströmställare. Men köp inte Julas serie Anslut.
Jag har en strömställare från schneider exxact serien
 
Led har mycket höga startströmmar under en mycket kort stund och bör has i åtanke. tyvärr orkar jag inte söka fram värden men allt finns som vanligt på nätet
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Haha, omöjligt att du har betalat 299kr för denna lampa???!!!
Rätt, jag mindes fel.
Det var 399 kr.

Webbsida för e-handel, specifikation för en LED-strålkastare, prisinformation, röda och grå designelement, svenska språket.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Ett litet exempel mest för att se startsdtrömmarna och tider för en viss leverantör och dess produkter.
 
  • Gilla
JLyck och 4 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Ett litet exempel mest för att se startsdtrömmarna och tider för en viss leverantör och dess produkter.
Där ser man! Min dagliga lektion. Tack.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.