389 läst ·
19 svar
389 läst
19 svar
Bytte strömställare till lampan, och då dog vägguttaget
Jag köpte en Gelia strömbrytare för att byta ut den gamla som säkert är 40 år, tänkte att om jag kopplar in exakt likadant så ska det ju fungera. Och visst funkar taklampan men vägguttaget dog, så jag måste gjort något fel.
Här är foton på den gamla innan jag tog bort kablarna, och den nya. Jag satte den röda på L, och de vita på de två övre, som det såg ut på den gamla.
Någon vänlig själ som kan förklara vad jag i min amatör-iver gjort för fel?
Här är foton på den gamla innan jag tog bort kablarna, och den nya. Jag satte den röda på L, och de vita på de två övre, som det såg ut på den gamla.
Någon vänlig själ som kan förklara vad jag i min amatör-iver gjort för fel?
Om vi antar att en vit är fas från centralen och den andra fas till vägguttaget så
Kopplar man ihop en vit med röd och tänds lampan, då är den vita fas, annars samma fast den andra vita, då är den vita fas.
Kopplar man ihop båda vita funkar uttaget.
Då
Tvinna ihop dom två vita och stoppa in dom i L1.
Den röda är väl tändtråden till lampan.
Det är väl enkelt att se,en av kablarna går ju till vägguttaget.
Kopplar man ihop en vit med röd och tänds lampan, då är den vita fas, annars samma fast den andra vita, då är den vita fas.
Kopplar man ihop båda vita funkar uttaget.
Då
Tvinna ihop dom två vita och stoppa in dom i L1.
Den röda är väl tändtråden till lampan.
Det är väl enkelt att se,en av kablarna går ju till vägguttaget.
Redigerat:
Men även på den nya så har nog de två vita kontakt med varandra, då kablarna hålls fast av samma bleck.
Den röda och en vit kabel kom uppifrån, och den andra vita stack nedåt mot vägguttaget.D Dilato skrev:
Har du inte två hål under samma skruv vid L1? Sätt de två vita där, och den röda på utpil mittemot.
Se till att uppskalningen är prydlig och o-spretig. Står på brytaren att skalningen ska vara 9 mm.
Se till att uppskalningen är prydlig och o-spretig. Står på brytaren att skalningen ska vara 9 mm.
Jo du har rätt, jag ser det nu, två hål, en skruv.Fotografen skrev:
Så den röda i uttaget precis mittemot?
Jo.