Jag köpte en Gelia strömbrytare för att byta ut den gamla som säkert är 40 år, tänkte att om jag kopplar in exakt likadant så ska det ju fungera. Och visst funkar taklampan men vägguttaget dog, så jag måste gjort något fel.
Här är foton på den gamla innan jag tog bort kablarna, och den nya. Jag satte den röda på L, och de vita på de två övre, som det såg ut på den gamla.
Någon vänlig själ som kan förklara vad jag i min amatör-iver gjort för fel?

• Gc20260813_160729298s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gc20260813_221239708s.jpg
    Skapa konto
du har köpt en trappströmställare, den är inte ekvivalent med din gamla brytare.

• Gilla
JE3519
  • Laddar…
troligen fungerar vägguttaget när taklampan är släckt men inte när den är tänd

Funkar uttaget om du släcker taklampan?

Eller nej, uttaget kommer inte funka då heller om mitt antagande är rätt. De två vita är vad jag tror fas och vidarekopplad fas till uttaget, så de ska vara sammankopplade vilket din gamla brytare skötte

• Gilla
JE3519 och 1 till
  • Laddar…
någon elektriker får svara på om det är tillåtet att stoppa båda vita tåtarna i samma hål på din trappbrytare, då fungerar nämligen allt igen

Om vi antar att en vit är fas från centralen och den andra fas till vägguttaget så

Kopplar man ihop en vit med röd och tänds lampan, då är den vita fas, annars samma fast den andra vita, då är den vita fas.

Kopplar man ihop båda vita funkar uttaget.

Tvinna ihop dom två vita och stoppa in dom i L1.
Den röda är väl tändtråden till lampan.

Det är väl enkelt att se,en av kablarna går ju till vägguttaget.

Redigerat:
Men även på den nya så har nog de två vita kontakt med varandra, då kablarna hålls fast av samma bleck.
D Dilato skrev:
Tvinna ihop dom två vita och stoppa in dom i L1.
Den röda är väl tändtråden till lampan.

Det är väl enkelt att se,en av kablarna går ju till vägguttaget.
Den röda och en vit kabel kom uppifrån, och den andra vita stack nedåt mot vägguttaget.

• Gc20260813_160729298ss.jpg
    Skapa konto
Har du inte två hål under samma skruv vid L1? Sätt de två vita där, och den röda på utpil mittemot.
Se till att uppskalningen är prydlig och o-spretig. Står på brytaren att skalningen ska vara 9 mm.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
någon elektriker får svara på om det är tillåtet att stoppa båda vita tåtarna i samma hål på din trappbrytare, då fungerar nämligen allt igen
Behövs ingen elektriker för det, bara att koppla

Fotografen Fotografen skrev:
Har du inte två hål under samma skruv vid L1? Sätt de två vita där, och den röda på utpil mittemot.
Se till att uppskalningen är prydlig och o-spretig. Står på brytaren att skalningen ska vara 9 mm.
Jo du har rätt, jag ser det nu, två hål, en skruv.
Så den röda i uttaget precis mittemot?

Jo.

Ni alla är ju kanon, tack för alla svar!
Fotografen, Jag ska prova imorgon, och hoppas jag får till det.

J JE3519 skrev:
Jo du har rätt, jag ser det nu, två hål, en skruv.
Så den röda i uttaget precis mittemot?
den röda kan du sätta i valfri av de två ”utgångarna” vid pilarna, beroende på om du vill ta tänt eller släckt när man trycker på nederdelen av brytarens manöverknapp

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.