Det är rätt så rent kopplingsmässigt men det ser dåligt ut med dragavlastning för sladden till maskinen det bör du se över när du ändå håller på.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är rätt så rent kopplingsmässigt men det ser dåligt ut med dragavlastning för sladden till maskinen det bör du se över när du ändå håller på.
Det sättet jag skickade nu fungerar maskinen men inte lampan. :sweat:
 
Du skrev ju att lampan funkar med koppling till vänster uppe då är det rätt som du har nu och med maskinen ok också. Du få kolla så lampan är på plats riktigt och allt tillbaks i kapslingen så lite felsökning men inte koppla om mer.
 
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
Det sättet jag skickade nu fungerar maskinen men inte lampan. :sweat:
Då lös nog glimlampan väldigt svagt, å nu när det blev lite belastning på fasen så orkar inte glimlampan att tända upp.

Går att lösa med att byta till en 230V glimlampa, men nackdelen är att glimlampan kan explodera om det i framtiden ändras till trefasmatning till brytaren å glimlampan får 400V istället för 230V.
 
GK100 GK100 skrev:
Du skrev ju att lampan funkar med koppling till vänster uppe då är det rätt som du har nu och med maskinen ok också. Du få kolla så lampan är på plats riktigt och allt tillbaks i kapslingen så lite felsökning men inte koppla om mer.
Den till vänster funkar lampan men inte maskin. Den till höger funkar maskin men inte lampa
 
  • Handritade skisser av två maskiner varav en med fungerande lampa och en med fungerande maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att lampan är inkopplad mellan 1 - N. Tvättmaskinen ger N-polen en potential, kanske via EMC-filter som får lampan att lysa.

Funkar inte 1 - N så prova 2 - N, eller 1 - 3, eller 2 - 3 ...
Flytta hela tiden med dig ledarna på undersidan för att undvika märkliga symptom.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att lampan är inkopplad mellan 1 - N. Tvättmaskinen ger N-polen en potential, kanske via EMC-filter som får lampan att lysa.

Funkar inte 1 - N så prova 2 - N, eller 1 - 3, eller 2 - 3 ...
Flytta hela tiden med dig ledarna på undersidan för att undvika märkliga symptom.

Gjorde som du sa och testade till slut testade jag 2-3 både uppe och nere och då funkade både lampan och maskinen! Så nu fungerar det som det ska tack så jätte mycket allihopa för hjälpen! Nu kommer jag ha en glad fruga imorgon!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tommy Hall1 Tommy Hall1 skrev:
Gjorde som du sa och testade till slut testade jag 2-3 både uppe och nere och då funkade både lampan och maskinen! Så nu fungerar det som det ska tack så jätte mycket allihopa för hjälpen! Nu kommer jag ha en glad fruga imorgon!
Nu är det bara dragavlastningen av tvättmaskinens anslutningskabel in i arbetsbrytaren, ta å skaffa tex följande, bör vara M20 i brytaren,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ion/kabelgenomforingar/forskruvningar-402070/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det bara dragavlastningen av tvättmaskinens anslutningskabel in i arbetsbrytaren, ta å skaffa tex följande, bör vara M20 i brytaren,
[länk]
Tack! Ska se om jag hittar på biltema imorgon!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.