2 828 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Strömställare lampan lyser inte.
Du skrev ju att lampan funkar med koppling till vänster uppe då är det rätt som du har nu och med maskinen ok också. Du få kolla så lampan är på plats riktigt och allt tillbaks i kapslingen så lite felsökning men inte koppla om mer.
Då lös nog glimlampan väldigt svagt, å nu när det blev lite belastning på fasen så orkar inte glimlampan att tända upp.Tommy Hall1 skrev:
Går att lösa med att byta till en 230V glimlampa, men nackdelen är att glimlampan kan explodera om det i framtiden ändras till trefasmatning till brytaren å glimlampan får 400V istället för 230V.
Den till vänster funkar lampan men inte maskin. Den till höger funkar maskin men inte lampaGK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag gissar att lampan är inkopplad mellan 1 - N. Tvättmaskinen ger N-polen en potential, kanske via EMC-filter som får lampan att lysa.
Funkar inte 1 - N så prova 2 - N, eller 1 - 3, eller 2 - 3 ...
Flytta hela tiden med dig ledarna på undersidan för att undvika märkliga symptom.
Funkar inte 1 - N så prova 2 - N, eller 1 - 3, eller 2 - 3 ...
Flytta hela tiden med dig ledarna på undersidan för att undvika märkliga symptom.
Bo.Siltberg skrev:
Gjorde som du sa och testade till slut testade jag 2-3 både uppe och nere och då funkade både lampan och maskinen! Så nu fungerar det som det ska tack så jätte mycket allihopa för hjälpen! Nu kommer jag ha en glad fruga imorgon!
Nu är det bara dragavlastningen av tvättmaskinens anslutningskabel in i arbetsbrytaren, ta å skaffa tex följande, bör vara M20 i brytaren,Tommy Hall1 skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ion/kabelgenomforingar/forskruvningar-402070/
Klicka här för att svara