10 166 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
strömmen beter sig konstigt !!??!!
Det är bara bra att du är petig. Du är möjligen bäst på detta forum att upprätthålla en hög standard efter gällande regelverk och föreskrifter m.m.
Så slappna inte av utan kolla noga när en elektrikerwannabe som jag skriver ...
Du har nog helt rätt.
Men till mitt försvar kan jag dock anföra att det är många elektriker, både behöriga och yrkesmän som anser att ett varv med gulgrön tape närmast jordskenan är det korrekta på den blå ledaren mellan jordskenan och JFB. Så jag är väl bara lite lurad av en del av alla rykten som går över hur saker och ting ska vara.
Ja sen finns det ju många elektriker som inte bryr sig det minsta alls om detta. Det kan precis lika gärna användas en svart kabel. Det blir ju dock inte mer korrekt bara för att många gör fel.
Så slappna inte av utan kolla noga när en elektrikerwannabe som jag skriver ...
Du har nog helt rätt.
Men till mitt försvar kan jag dock anföra att det är många elektriker, både behöriga och yrkesmän som anser att ett varv med gulgrön tape närmast jordskenan är det korrekta på den blå ledaren mellan jordskenan och JFB. Så jag är väl bara lite lurad av en del av alla rykten som går över hur saker och ting ska vara.
Ja sen finns det ju många elektriker som inte bryr sig det minsta alls om detta. Det kan precis lika gärna användas en svart kabel. Det blir ju dock inte mer korrekt bara för att många gör fel.
Jag har då , tydligen felaktigt, fått för mig att en koncentrisk ledare i tex en huvudledning inte behöver färgmärkas med g/g och blått utan att det räcker exvis med en genomskinlig slang eller motsvarande. Funktionen för ledaren är ju given i såna fall.Bo.Siltberg skrev:
Hur ska man tolka (514.3.Z5) ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
En annan sak att vara beredd på är att eftersom du kört en anläggning *med* jordfelsbrytare, men *utan* kontakt till jord, så är det inte omöjligt att JFBn kommer att slå av direkt när centralen kopplas rätt. I äldre hus så är det inte ovanligt att man har diverse jordfel som gör att JFBn löser ut. Dessa måste man naturligtvis leta upp och rätta till innan det fungerar. Din elektriker fixar detta galant, men det kan ta lite tid, beroende på, så bli inte förvånad om vad som egentligen skulle varit 15 minuters arbete, drar ut på tiden. (Nu skulle man egentligen besiktiga anläggningen efter att ha hittat ett så här ohyggligt korkat fel, så jag skulle tagit höjd för några timmar ändå).dareallinkan skrev:det är lugnt för jag tänker INTE ge mig på detta oavsett... ja vart ju nojjig bara för att ens öppna å kolla så inte en chans att jag stoppar fingrarna där
är det så här du menar att det skall vara kopplat om det är riktigt gjort? för så är det ju INTE kopplat nu iaf.. som sagt jag rör inte denna skiten men vil ändå veta hur det egntligen skall vara :/
Man kan tom spekulera om det är det här som gjort att någon inte kopplat in jordskenan när centralen sattes upp. (Det är lite långsökt, men inte omöjligt).
Det vi iaf vet är att du inte har några "stumma" jordfel, där jord och nolla alltså kopplats ihop rakt av i anläggningen någonstans. Om du haft det så hade du nämligen aldrig mätt upp denna spänningsskillnad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du har helt rätt i det, jag fick med ett ska för mycketmortirolo skrev:
Det finns några snåriga vindlingar kring detta som skiljer på ledare, kabel och kablar med många (numrerade) ledare... Det finns bl.a lättnader där ledaren kan identifieras på andra sätt (t.ex koncentrisk ledare) och där märkning inte är möjlig (oisolerad luftledning). Jag brukar i alla fall "märka" jordflätan i EKKJ med grön&gul tejp.
På till exempel EKKJ 3X16+16 i gatskåp är ofta "skärmen" bara tejpad med svart eltejp.
det finns egentlingen ingen förväxlingsrisk.
Även om "skärmen" från en EKKJ alltid ska anslutas till jordskenan oavsett om det är en ren PE-ledare eller en PEN-ledare.
Självklart för mej, men uppenbarligen inte för den som installerat centralen på bilden i tidigare inlägg.
Tycker även montaget av dvärgbrytaren i mätarskåpet ser för j***igt ut. Har varit snyggare att satt en normkapsling ovanpå den befintliga kåpan. eller tillverka en plåt som täcker hålet runt dvärgbrytaren nu när hålet är på tok för stort...
Kom ihåg:
Ingen delbar nollplint till PEN anslutningen
EKKJ "skärm" alltid till jordskena.
Det är aldrig fel att märka upp tydligt, även om det inte krävs.
det finns egentlingen ingen förväxlingsrisk.
Även om "skärmen" från en EKKJ alltid ska anslutas till jordskenan oavsett om det är en ren PE-ledare eller en PEN-ledare.
Självklart för mej, men uppenbarligen inte för den som installerat centralen på bilden i tidigare inlägg.
Tycker även montaget av dvärgbrytaren i mätarskåpet ser för j***igt ut. Har varit snyggare att satt en normkapsling ovanpå den befintliga kåpan. eller tillverka en plåt som täcker hålet runt dvärgbrytaren nu när hålet är på tok för stort...
Kom ihåg:
Ingen delbar nollplint till PEN anslutningen
EKKJ "skärm" alltid till jordskena.
Det är aldrig fel att märka upp tydligt, även om det inte krävs.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Bra och viktiga punkter i detta fallet med EKKJ och koncentrisk ledare som PEN.HSP skrev:
Och tydlig märkning är aldrig fel bara den är korrekt som tex G/G och blå märktejp för PEN även om skärmen är lagd i slang eller eltejpad.
Vid PEN med isolerade enledare tex blå ledare med tillägg G/G eller G/G ledare med blå tillägg, här är det mer väsentligt att kunna idenifiera via märkning än de rent formella skälen.
Det man ofta ser men som borde vara känt för de som jobbar i facket är det Mikael nämnde och Bo rättade dvs underliga kombinationer för tex nolla före JFB.
Redigerat:
Apropå priser för elcentral så är det som sagt inte några 50 000 för det. Jag fick en glad överraskning när jag frågade om byte i vårt hus,tror det är elva grupper. Mellan tumme och pekfinger runt 7000 efter rotavdrag tippade han på. Det kommer att ske byte så småningom.... Även om något krånglar så kanske det hamnar på 10 000 vilket fortfarande är en femtedel av din uppgift...
Är inte delar av tråden sammanblandad med ett annat "centralproblem"? Jag ser inget här om priser eller elektrikerkompisar, känns lite som när man gått vilse, stämmer inte i huvudet när flera skriver om samma sak här och inget syns. 
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
jo det återstår väl att se hur det "funkar" när elektrikern är här, räknar nog med att det garanterat finns fler fel och känner väl att det skulle ju inte skada om hela anläggningen blev besiktigad, plockar elektrikern "isär" hela anläggningen då menar skruvar av kåpor, kontakter m,m å kolla så att det är rätt kopplat?lars_stefan_axelsson skrev:En annan sak att vara beredd på är att eftersom du kört en anläggning *med* jordfelsbrytare, men *utan* kontakt till jord, så är det inte omöjligt att JFBn kommer att slå av direkt när centralen kopplas rätt.
(Nu skulle man egentligen besiktiga anläggningen efter att ha hittat ett så här ohyggligt korkat fel,
Det vi iaf vet är att du inte har några "stumma" jordfel, där jord och nolla alltså kopplats ihop rakt av i anläggningen någonstans. Om du haft det så hade du nämligen aldrig mätt upp denna spänningsskillnad.
hur fungerar en besiktning isof när det gäller kabeldragning, dem kan man ju inte alltid se hur dome dragna, nu har ju jag som tur e bara utvändigt monterade kablar, så för min del blir det väl lite lättare
när du nämde det här så slog mig en tanke som kanske är lite långsökt men kan nån av apparaterna ha tagit skada av att vara utan nolla? så att dom tex inte alls vill fungera sen när det är som det skall vara?! fast jorden är väl egentligen bara för skydd och utan den inkopplad måste det väl fungerat ungefär likadant som om prylarna vart kopplade i ett ojordat uttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Sköt om dig!dareallinkan skrev:ihopblandade trådar kan bli väldigt spännande, lite lustig såhär på kvällen med tanke på ämnet
den central som jag däremot skall bytas ut är den på övervåningen eller åtminstone skall det in en jfb där så att hela huset är skyddat å inte bara nedervåningen som nu (eller rättare sagt inte alls som det är i nuläget). men för min del spelar det ingen roll om det kostar 50 000 eller 5000 eller ens mindre eftersom jag e sjukskriven för en aggressiv cancer tumör sedan förra året och med den lilla sjukpenning som man får är alla "oväntade" utgifter grymt dyra oavsett
men oavsett så måste detta åtgärdas.
Elektrikern kontrollerar det du ber honom kontrollera, och han kan också göra en kontroll med den omfattning han anser är lämplig utifrån det han ser. Men vill han börja dra ut varenda tråd ur rören så kan det finnas anledning att hejda honom/henne... En isolationsmätning är snabb och enkel och rimligt tillräcklig för att kontrollera gruppledningarna. Titta i alla dosor (kopplingspunkter) tycker jag dock alltid är rimligt, om än kostsamt.dareallinkan skrev:jo det återstår väl att se hur det "funkar" när elektrikern är här, räknar nog med att det garanterat finns fler fel och känner väl att det skulle ju inte skada om hela anläggningen blev besiktigad, plockar elektrikern "isär" hela anläggningen då menar skruvar av kåpor, kontakter m,m å kolla så att det är rätt kopplat?
hur fungerar en besiktning isof när det gäller kabeldragning, dem kan man ju inte alltid se hur dome dragna, nu har ju jag som tur e bara utvändigt monterade kablar, så för min del blir det väl lite lättare(hoppas jag)
Tagit skada av utebliven skyddsjord tror jag inte. Men funktionen kan ha påverkats då skyddsjorden ibland används för avstörningsfilter i apparater.dareallinkan skrev:när du nämde det här så slog mig en tanke som kanske är lite långsökt men kan nån av apparaterna ha tagit skada av att vara utan nolla? så att dom tex inte alls vill fungera sen när det är som det skall vara?! fast jorden är väl egentligen bara för skydd och utan den inkopplad måste det väl fungerat ungefär likadant som om prylarna vart kopplade i ett ojordat uttag?
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
har ju glömt att berätta "hur gick det sen?"
allt fungerade även efter det att det var omkopplat och nu skall det vara som det ska. iaf enligt elektrikern som gjorde d. blev lite mer "färggrannt" med
precis så här kopplades det in
"Skärmen på inkommande kabel ska kopplas till jordskenen, inget annat. Den ska egentligen vara märkt med både blå och gul/grön tape, men strömmen vet inte om tapens färg så funktionen blir bra utan färgglad tape också.
Jordskenan är skenan där alla gul/gröna är inkopplade.
Sen ska det dras en grov blå kabel från jordskenan till N-ingången på jordfelsbrytaren (där skärmen från inkommande sitter nu). Denna ledning får väldigt hemsk gärna vara en blå RK 6mm2 och ha ett varv med gul/grön tape närmast där den är skruvad mot jordskenan. Men som sagt, strömmen bryr sig inte om tapen här heller."
all konstig spänning mellan jord och "övrig" jord är försvunnen
så nu kanske man slipper stötar om man tar i något och tex handfatet...
kan man lita på att jordfelsbrytaren fungerar enbar genom att den löser när man trycker på knappen?!
allt fungerade även efter det att det var omkopplat och nu skall det vara som det ska. iaf enligt elektrikern som gjorde d. blev lite mer "färggrannt" med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
precis så här kopplades det in
"Skärmen på inkommande kabel ska kopplas till jordskenen, inget annat. Den ska egentligen vara märkt med både blå och gul/grön tape, men strömmen vet inte om tapens färg så funktionen blir bra utan färgglad tape också.
Jordskenan är skenan där alla gul/gröna är inkopplade.
Sen ska det dras en grov blå kabel från jordskenan till N-ingången på jordfelsbrytaren (där skärmen från inkommande sitter nu). Denna ledning får väldigt hemsk gärna vara en blå RK 6mm2 och ha ett varv med gul/grön tape närmast där den är skruvad mot jordskenan. Men som sagt, strömmen bryr sig inte om tapen här heller."
all konstig spänning mellan jord och "övrig" jord är försvunnen
kan man lita på att jordfelsbrytaren fungerar enbar genom att den löser när man trycker på knappen?!
