10 166 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
strömmen beter sig konstigt !!??!!
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
aha då är jag med i tänketunsolved skrev:Det som kan hända om man vänder på kontakten beror helt på apparaten. Det är mycket riktigt växelspänning, som ligger mellan fas och nolla. Nollan skall vara kopplad till jord längre bort i systemet. Om du har en apparat som läcker ström till jord från ena stiftet och det stiftet sitter på fas, så får du fas till jord. Om man då vänder kontakten så att fas/nolla byter plats så är det nollan som läcker till jord, och där skall det inte finnas någon spänning att ta av.
Beklagar att jag inte lyckas förklara bättre, mina pedagogiska kunskaper är inte de bästa.
Att man får en viss spänning mellan nolla och jord beror på att det induceras spänningar och det du mäter på är en spole (noll-ledare > central > jordledare, och denna spole ligger mitt i ett magnetfält![]()
osäker är jag inte bara hålla fingrarna borta det är mest bara så jag inte gör något väldigt dumt :/ som jag absolut INTE bör göra.GK100 skrev:
Skruvar du ut de tre 25A säkringarna i inkommande skåp (om det nu är servis-säkringar eller mätarsäkringar vet jag inte, men det spelar ingen roll) så är du 101% safe. Då finns det absolut ingen ström någonstans i huset.
Nu kan dessa säkringar vara plomberade med lite otur.
Nu kan dessa säkringar vara plomberade med lite otur.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ut me säkringarna för säkerhets skull, å om ni undrar varför det ligger så många så är det pga av tidigare garage som ville ha en hel del ström :/ '
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
öppnade skåpen uppe med, detta matar övervåningen och här är ju 1-3v bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skåpet under det ovan, detta matar elvärmen och huvudbrytaren sitter under
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
koplingsplintar nederskåp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jordefelsbrytaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det möjligtvis här felet är? jord skenan har ju ingen kontakt med nollan!? måste hela skåpet bytas nu? (svindyrt ju) eller räcker det med att elektrikern kopplar en gul/grön kabel emellan skenorna?
Efter jordfelsbrytaren skall Jord och Nolla vara separerade.
Det ser ut som att det inte är någon Jord kopplad till jordskenan.
Vad är det för kabel som matar den nya centralen?? fem eller fyrledare?
Är det en femledare så skall nollan kopplas till jordfelsbrytaren ocg jorden till jordskenan.
Är det fyrledare så kopplas pen ledaren till jord och från jord till jordfelsbrytaren, utgående nolla kopplas till nollskenan
Det ser ut som att det inte är någon Jord kopplad till jordskenan.
Vad är det för kabel som matar den nya centralen?? fem eller fyrledare?
Är det en femledare så skall nollan kopplas till jordfelsbrytaren ocg jorden till jordskenan.
Är det fyrledare så kopplas pen ledaren till jord och från jord till jordfelsbrytaren, utgående nolla kopplas till nollskenan
Du ser hela problemet i den sista bilden, inkommande kabel är EKKJ treledare med skärm. Skärmen är använd som PEN och ansluten till vänstra anslutningen på JFB och ingen förbindning till jordskenan. Det normala är att den först går till PE-skenan och sen till JFB men huvudsaken är att dessa båda punkter ligger ihop vid TNC fyrledarmatning som det är här.
Precis som gizmo skrev tidigare.
Precis som gizmo skrev tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om jag ser rätt så ÄR noll och jordskena ihopkopplade via plåtkopplingen på högra sidan. Men skrivits så är inte PEN ledaren i förbindelse med jordskenan. När det rättas till så måste förbindelsen mellan nolla och jord (om jag ser rätt) brytas.
Låt en elektriker titta på det där snarast. även om det kan kännas frestande att rätta till själv, så är det ett så grovt fel, att man kan utgå från att den som utfört det här har haft i princip noll koll. Så det kan finnas fler tokigheter som vi inte ser på bilderna.
Låt en elektriker titta på det där snarast. även om det kan kännas frestande att rätta till själv, så är det ett så grovt fel, att man kan utgå från att den som utfört det här har haft i princip noll koll. Så det kan finnas fler tokigheter som vi inte ser på bilderna.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
gizmo007 skrev:Efter jordfelsbrytaren skall Jord och Nolla vara separerade.
Det ser ut som att det inte är någon Jord kopplad till jordskenan.
Vad är det för kabel som matar den nya centralen?? fem eller fyrledare?
Är det en femledare så skall nollan kopplas till jordfelsbrytaren ocg jorden till jordskenan.
Är det fyrledare så kopplas pen ledaren till jord och från jord till jordfelsbrytaren, utgående nolla kopplas till nollskenan
syns väldigt dåligt på bilden ser jag. men det är 3 ledare med skärm. direkt när ledarna kommer in är dom kopplade från vänster skärm, fas,fas,fas och på andra sidan går faserna ut på skenan och skärmen är kopplad med en blå kabel till noll skenan den översta. det är den tjocka blåa kabeln som är kopplad på "bygeln"hempularen skrev:Om jag ser rätt så ÄR noll och jordskena ihopkopplade via plåtkopplingen på högra sidan. Men skrivits så är inte PEN ledaren i förbindelse med jordskenan. När det rättas till så måste förbindelsen mellan nolla och jord (om jag ser rätt) brytas.
Låt en elektriker titta på det där snarast. även om det kan kännas frestande att rätta till själv, så är det ett så grovt fel, att man kan utgå från att den som utfört det här har haft i princip noll koll. Så det kan finnas fler tokigheter som vi inte ser på bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritade på bilden så är det kanske lättare att förstå, dessa är samma men kopplade "genom" jfb
nolla och jord har inte kontakt, men det sitter en "bygel" mellan övre och undre, men den undre skenan är delad där jag ritat i bilden ovan mellan bygeln och jorden. risken att det finns fler tokigheter är nog inte helt obefintlig. kanske dags att ta tag i den där köks renoveringen nu samtidigt och riva ut skiten fullständigthempularen skrev:Om jag ser rätt så ÄR noll och jordskena ihopkopplade via plåtkopplingen på högra sidan. Men skrivits så är inte PEN ledaren i förbindelse med jordskenan. När det rättas till så måste förbindelsen mellan nolla och jord (om jag ser rätt) brytas.
Låt en elektriker titta på det där snarast. även om det kan kännas frestande att rätta till själv, så är det ett så grovt fel, att man kan utgå från att den som utfört det här har haft i princip noll koll. Så det kan finnas fler tokigheter som vi inte ser på bilderna.
Först och främst ska du ta vad din elektriker-wannabe till vän säger med en hel skopa salt, ja ett helt lastbilslass salt.
Det kostar inte 50' att fixa till din el, och centralen behöver inte alls bytas. Klipp diskussionerna med den kvacksalvaren om el. Ni kan gärna prata whisky, lego-byggsatser, världspolitik eller matrecept. Men ta inte elråd från denne person.
Vad det gäller centralen så är det helt felkopplat på inkommande matning, som några redan har identifierat och skrivit.
Skärmen på inkommande kabel ska kopplas till jordskenen, inget annat. Den ska egentligen vara märkt med både blå och gul/grön tape, men strömmen vet inte om tapens färg så funktionen blir bra utan färgglad tape också.
Jordskenan är skenan där alla gul/gröna är inkopplade.
Sen ska det dras en grov blå kabel från jordskenan till N-ingången på jordfelsbrytaren (där skärmen från inkommande sitter nu). Denna ledning får väldigt hemsk gärna vara en blå RK 6mm2 och ha ett varv med gul/grön tape närmast där den är skruvad mot jordskenan. Men som sagt, strömmen bryr sig inte om tapen här heller.
Efter detta är jordskenan och nollskenan helt korrekt inkopplade och ifall du satt tape även korrekt uppmärkta.
Det enda som är kvar är att kolla att alla jordledare verkligen sitter mot jordskenan. Lägg extra energi på att kolla att jorden som går till värmepumpen är inkopplad, ty det var ju denna som du hade värst problem med.
Man kan väldigt gärna också gå över att alla blå nollor sitter inkopplade och bra inkopplade (dvs inte löst skruvade eller med isolering klämd i skruvplinten osv). Särskilt extra viktigt för alla matande nollor, dvs inkommande och genom JFB samt nolla för trefasgrupper, då det blir riktigt riktigt tråkigt om någon sådan nolla glappar. Mycket dyra saker kan gå sönder på ett ögonblick, såsom spishällas, TVapparater, datorer osv.
Om detta inte hjälper för att få bukt med spänningsskillnaden mellan jord och andra delar i byggnaden får man fortsätta leta orsaker.
Jag tycker förövrigt att det skulle vara intressant att veta vad det är för spänning mellan nolla och jord i sådana uttag som du mäter upp hög spänning mellan diskbänk och jord.
Det kostar inte 50' att fixa till din el, och centralen behöver inte alls bytas. Klipp diskussionerna med den kvacksalvaren om el. Ni kan gärna prata whisky, lego-byggsatser, världspolitik eller matrecept. Men ta inte elråd från denne person.
Vad det gäller centralen så är det helt felkopplat på inkommande matning, som några redan har identifierat och skrivit.
Skärmen på inkommande kabel ska kopplas till jordskenen, inget annat. Den ska egentligen vara märkt med både blå och gul/grön tape, men strömmen vet inte om tapens färg så funktionen blir bra utan färgglad tape också.
Jordskenan är skenan där alla gul/gröna är inkopplade.
Sen ska det dras en grov blå kabel från jordskenan till N-ingången på jordfelsbrytaren (där skärmen från inkommande sitter nu). Denna ledning får väldigt hemsk gärna vara en blå RK 6mm2 och ha ett varv med gul/grön tape närmast där den är skruvad mot jordskenan. Men som sagt, strömmen bryr sig inte om tapen här heller.
Efter detta är jordskenan och nollskenan helt korrekt inkopplade och ifall du satt tape även korrekt uppmärkta.
Det enda som är kvar är att kolla att alla jordledare verkligen sitter mot jordskenan. Lägg extra energi på att kolla att jorden som går till värmepumpen är inkopplad, ty det var ju denna som du hade värst problem med.
Man kan väldigt gärna också gå över att alla blå nollor sitter inkopplade och bra inkopplade (dvs inte löst skruvade eller med isolering klämd i skruvplinten osv). Särskilt extra viktigt för alla matande nollor, dvs inkommande och genom JFB samt nolla för trefasgrupper, då det blir riktigt riktigt tråkigt om någon sådan nolla glappar. Mycket dyra saker kan gå sönder på ett ögonblick, såsom spishällas, TVapparater, datorer osv.
Om detta inte hjälper för att få bukt med spänningsskillnaden mellan jord och andra delar i byggnaden får man fortsätta leta orsaker.
Jag tycker förövrigt att det skulle vara intressant att veta vad det är för spänning mellan nolla och jord i sådana uttag som du mäter upp hög spänning mellan diskbänk och jord.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
det är lugnt för jag tänker INTE ge mig på detta oavsett... ja vart ju nojjig bara för att ens öppna å kolla så inte en chans att jag stoppar fingrarna därhempularen skrev:
gizmo007 skrev:Efter jordfelsbrytaren skall Jord och Nolla vara separerade.
Det ser ut som att det inte är någon Jord kopplad till jordskenan.
Vad är det för kabel som matar den nya centralen?? fem eller fyrledare?
Är det en femledare så skall nollan kopplas till jordfelsbrytaren ocg jorden till jordskenan.
Är det fyrledare så kopplas pen ledaren till jord och från jord till jordfelsbrytaren, utgående nolla kopplas till nollskenan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det så här du menar att det skall vara kopplat om det är riktigt gjort? för så är det ju INTE kopplat nu iaf.. som sagt jag rör inte denna skiten men vil ändå veta hur det egntligen skall vara :/
Japp, korrekt uppfattat.dareallinkan skrev:
Om du nu alltså tänker ledaren från PE(N)skenan till N-ingången på JFB (uppe längst till vänster) och utgången (nere längst till vänster) till noll-skenan. Ja då tänker du rätt.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Mikael_L skrev:
där är spänningarna, nu vet jag ju inet vilken som var fas eftersom jag inte skruvade isär uttaget utan mätte direkt..dareallinkan skrev:
Ja det är alltså en "riktig" skillnad mellan noll och jord. Både i centralen och den osäkra jordpotential som diskbänken utgör.dareallinkan skrev:
Men som det ser ut så är din central felkopplad och jorden är helt fritt hängande. Då blir det ofta ungefär sådär, mystiska spänningar på jorden. Ofta uppstår dom genom nätfiltren i inkopplade apparater. Nätfiltrena matar ut små svaga strömmar till jorden. Leds ej denna ström bort blir det ganska höga spänningar.
Det mest allvarliga är att ni helt 100% saknar skyddsjord, så hela detta skydd har fallit bort från denna del av anläggningen. Så det är inget att vänta någon tid med att åtgärda, det ska helst fixas bums.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så tänkte jag. ser att jfb är "vänd" gentemot hur den egentligen sitter på dom faktiska bilderna :/
men nu vet jag ju iaf hur det skall se ut och hur det skall vara, så imorgon ringer ja en riktig elektriker som får komma hit å fixa till det ordentligt medans jag står som en hök över (skämt åsido).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ursäkta om jag är petig, men jag skulle vilja formulera detta lite annorlunda:
En PEN inte bara bör utan ska vara färgad eller märkt grön&gul och ska ha blå tilläggsmärkning i ändarna.Mikael_L skrev:
Eftersom ledaren går till N-ingången på JFBn så är detta är en N-ledare som ska vara blå, utan tilläggsmärkning.Mikael_L skrev:Sen ska det dras en grov blå kabel från jordskenan till N-ingången på jordfelsbrytaren (där skärmen från inkommande sitter nu). Denna ledning får väldigt hemsk gärna vara en blå RK 6mm2 och ha ett varv med gul/grön tape närmast där den är skruvad mot jordskenan. Men som sagt, strömmen bryr sig inte om tapen här heller.
