Vilket vi naturligtvis ska motarbeta på alla sätt och vis, influenserna från USA är allt för stor i det mesta.

• Gilla
sajjen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men i Sverige lär man ut U, i USA V, som enhet för elektrisk spänning. Så enkelt är det.
Hela världen använder fortfarande V (Volt) som enhet för spänning. Storheten spänning brukade i Sverige symboliseras med U, och jag har inte hört talas om att det har ändrat sig. En snabb Googling på "Ohms law" visar dock att det kanske är rimligt. Den engelskspråkiga världen verkar använda V. Jag såg även E, men inte U. Vi i Sverige kanske har anpassat oss till resten av världen?

Detta har redan inträffat inom musiken. Ni minns väl tonerna i skalan: C, D, E, F, G, A, H, C
En stor del av världen använde dock C, D, E, F, G, A, B, C och nu har vi i Sverige anpassat oss. Den ton som vi tidigare kallade "B" (sänkt H) heter nu "Bess", och den vi kallade "H" heter "B". När man hör en svensk säga "B" så kan man inte vara säker på vilken ton de menar. Det beror delvis på hur gammal personen är. Det tar väl någon generation innan alla är överens.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Att vi skulle ha anpassat oss till V är knappast korrekt då U är det som nästan alla använder i vårt land. Att sedan en del tror att det ska vara V bara för att dom ev har kurslitteratur på främmande språk är bara ett tecken i tiden, allt för många tar allt för lätt åt sig främmande ord och uttryck då deras kunskaper i svenska många ggr är rätt bristfälliga.

Mikael_L
b_hasse skrev:
Hela världen använder fortfarande V (Volt) som enhet för spänning. Storheten spänning brukade i Sverige symboliseras med U, ...
Ja du har naturligtvis rätt, my bad.

(sedär, nu smög jag in något svengelsk där, dom tar över allt mer ... ;))

Hej jag drar upp denna gamla tråd, har inte gjort något åt detta ännumen jag undrar, går det att kolla samma strömmen med en multimeter istället för att rigga upp en specialkoppling för elmätaren för en av faserna? Tycker det borde gå helt ok för multimetern klarar typ 20A.

Det går naturligtvis att mäta med en sådan, men det skulle bli mycket enklare om du hade t.ex. en : http://www.clasohlson.com/se/Tångam...gclid=CIu3jvytmMUCFYXFcgodSyYALg&gclsrc=aw.ds
Onoggrannheten i mätningarna har jag inte kollat upp, men tångmätaren kan vara väl så noggrann som din multimeter. Fördelen med tången är att du ju kan flytta mätpunkt lätt utan att behöva bryta lasten.
Med en tång kan du även felsöka ojämhet i lasten genom att jämföra mätningar med L1+L2, L2+L3 och L3+L1.

Redigerat:
Jo men dyrt för engångsnyttjande....

Mikael_L
Ja det går, men några riskmoment tillkommer.

Många multimetrar (alla billiga?) saknar säkring på strömmätningsingången för 10+ ampere. Detta är helt klart en säkerhetsrisk om du dabbar dig med inkopplingen, t.ex. sätter multimetern mellan faser eller fas-noll.
Det kan även innebära en risk då motorns startström vida överstiger märkströmmen.

Sen får du med multimetermätning en massa oskyddade punkter med nätspänning där man kan förolyckas om man inte håller koll på var man sätter fingrarna.

Men i övrigt är det inget som hindrar att man mäter med en multimeter, men använda en tångamperemeter är dock oerhört mycket säkrare (personsäkerhet alltså).

Jo håller med om att det är dyrt. Om du använder multimetern, så tänk på ev. startströmmar. Multimeterns säkring brukar vara en SUPERSNABB specialvariant och också mycket dyr att byta ut.

Mikael_L
Den från Kjell verkade intressant, ska hålla det bakom örat...

DennisCA skrev:
Den från Kjell verkade intressant, ska hålla det bakom örat...
Nej, det är helt fel ställe att ha en tångamperemeter! ;)

Mikael, det heter ström, skäms

Ingen av de länkade strömtängerna mäter likSTRÖM (inte likampere)

Alla kan mäta lik och växel-spänning

Om nu TS fortskrider att mäta med sin multimeter så kan man koppla in en strömbrytare parallellt med multimetern som är TILL när man startar motorn och kommer då runt startströmsproblemet.

Protte

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Om nu TS fortskrider att mäta med sin multimeter så kan man koppla in en strömbrytare parallellt med multimetern som är TILL när man startar motorn och kommer då runt startströmsproblemet.

Protte
Det var ju ett alldeles utmärkt tips. Det lägger vi undan för framtiden!

Jag tar nog det säkra för det osäkra tror jag. Bäst att inte komplicera till saker för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.