13 149 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Strömmätare för 3-fas, ev. alternativ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Nej, den ström som står angiven på märkskylten är den faktiska ström som motorn drar från varje fas, så du kan direkt jämföra den med uppmätt ström. Det gäller där att uppmätt ström är lika med eller lägre än angiven, annars är motorn överbelastad.
Det som står på motorns märkplåt är normalt den mekaniska axeleffekten, eleffekten är lite högre eftersom den inkluderar värmeförluster i motorn. Den elektriska märkeffekten kan beräknas utifrån spänning, ström och fasvinkel som alla normalt finns angivna på märkplåten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om du vill veta effekten som motorn drar så måste man blanda in fasvinkeln mellan ström och spänning och det är inte helt trivialt, fasvinkeln varierar ganska kraftigt med belastningen.
Strömmen till en obelastad motor är någonstans hälften av märkström.
En obelastad motor är inte kul för elleverantören då strömmen mest åker fram och tillbaka medan elmätaren står still.
Vill du bara veta att motorn inte överbelastas så mät strömmen i en av faserna och låt den inte bli högre än vad som står på skylten.
Protte
Strömmen till en obelastad motor är någonstans hälften av märkström.
En obelastad motor är inte kul för elleverantören då strömmen mest åker fram och tillbaka medan elmätaren står still.
Vill du bara veta att motorn inte överbelastas så mät strömmen i en av faserna och låt den inte bli högre än vad som står på skylten.
Protte
Är det verkligen så?SkaneErik skrev:
Det har i så fall gått mig helt förbi. När blev det så?
Jag antar att i länder där man tidigare använder V inte har bytt till U nu då ...
ohms lag V = I x R, ser lustigt ut, för mig som är Svensk.
Annars har ju inte U varit ett vedertaget begrepp överallt, i stora delar av världen har det använts V (många engelskspråkiga länder) och även E.
Så långt vet jag. Men att Sverige skulle ha övergått från U till V var nyhet för mig.
Om man går in på denna wikipedialänk om ohms lag
http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law
Och väljer olika språk i spalten till vänster så kan man snabbt sluta sig till i vilka språk det används U eller V.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law
Och väljer olika språk i spalten till vänster så kan man snabbt sluta sig till i vilka språk det används U eller V.
Som vanligt ska man inte okritiskt tro på det som elmont (eller jag) skriver ... 
Men i Sverige lär man ut U, i USA V, som enhet för elektrisk spänning. Så enkelt är det.
U har vi ärvt från tyskan, såvitt jag förstått.
Jag har aldrig hört att vi har eller ens planerat eller ens funderat på ändra svenska nomenklaturen från U till V. Därför blir jag intresserad av vad SkaneErik skriver.
Men i Sverige lär man ut U, i USA V, som enhet för elektrisk spänning. Så enkelt är det.
U har vi ärvt från tyskan, såvitt jag förstått.
Jag har aldrig hört att vi har eller ens planerat eller ens funderat på ändra svenska nomenklaturen från U till V. Därför blir jag intresserad av vad SkaneErik skriver.