2 775 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
"STRÖMLÅDAN" Portabelt batteri med AC och DC utgång. DIY Projekt
Tack för förklaring, då är jag med hur det funkar. Som sagt så behöver jag fixa ett icke fungerande batteri, så mycket bra info. Detta batteri har aldrig fungerat riktigt lika bra som de andra, så funderar på att byta BMS när jag ändå håller på. Har du någon rekommendation på BMS?
Hur går det med bygget?
Hur går det med bygget?
Bra märke på bms är daly, i ditt fall 10s 15A eller 20A gissar jag. Bygget är i princip klart. Har varit ute med barnen och kört våffeljärn på 1600 watt i 40min. Provade även att fritera strips och körde då totalt 30min och då var effekten på 1,75kw. Stekte hamburgare med Ikeas induktionshäll tillaga, körde på 6/9 då drog den ca 1,2 kw. Har inte kört slut på batteriet vid något tillfälle utan det räcker. Det som händer är att det blir lite spänningsfall på ca 2volt vid större last men det är normalt. Ser fram emot vår och sommar med med möjlighet att ta med på utflykter.L Lilllen skrev:Tack för förklaring, då är jag med hur det funkar. Som sagt så behöver jag fixa ett icke fungerande batteri, så mycket bra info. Detta batteri har aldrig fungerat riktigt lika bra som de andra, så funderar på att byta BMS när jag ändå håller på. Har du någon rekommendation på BMS?
Hur går det med bygget?
Tack, ja läste en del om BMSer igår, och Daly dök upp rätt ofta som rekommendation. Men sedan började jag titta på Bluetooth spåret och då gick meningarna isär endel, och andra märken som JK och JBD verkade istället vara favoriter. Det dåliga batteriet har Samsung INR18650-35E celler, och vid mätning igår, enligt din förklaring, så ligger alla grupper på väldigt lika spänning, så tror nu ännu mer att det är BMSen som är problemet. Anledningen att jag började fundera på Bluetooth var dels att det känns som att det är bra för förståelsen hur batteriet beter sig i praktiken, med tanke på framtida andra byggen. Den andra orsaken är just att batteriet funkat så dåligt jämfört med mina andra 2, och skulle det fortsätta så, även efter BMS-byte, så har jag ju mycket bättre koll vad det kan bero på. Därför beställde jag faktiskt en JBD igår under eftermiddagen. Skickas från Spanien, så får se när jag får den.
Wow! Låter ju som bygget funkar jättebra! Hur varma blir cellerna? Den enkla induktionsplatta jag har, funkar så att den slår av och på med ganska långt intervall. Vilket gör att den går på max effekt under ett tag, likt en Micro. Beror ju på hur hur du mätt, men har du en platta som är liknande uppbyggd som min?, så har du kanske redan testat lådan med plattans max-effekt (typ 2000W?) under korta perioder?
Wow! Låter ju som bygget funkar jättebra! Hur varma blir cellerna? Den enkla induktionsplatta jag har, funkar så att den slår av och på med ganska långt intervall. Vilket gör att den går på max effekt under ett tag, likt en Micro. Beror ju på hur hur du mätt, men har du en platta som är liknande uppbyggd som min?, så har du kanske redan testat lådan med plattans max-effekt (typ 2000W?) under korta perioder?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Automower 415x återställning efter batteribyte
Robotgräsklippare -
Kostnad för att installera solceller, batteribank och elbilsladdare?
El -
Kickstarta Arlo pro 2 litium ion kamerabatterier
El -
Batteridriven motorsåg - vad är viktigt?
Verktyg & Maskiner -
Varför visar GBG energi förbrukning natt när batteri fortfarande kvar?
Solceller, Solfångare, Solenergi