Hannuse Hannuse skrev:
Men, så var det.
Nollan i uttaget på uthuset som den var inkopplad till var inte ordentligt fastsatt.
I så fall är det även fel i husvagnen, nämligen överledning mellan neutralledare & jord.
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, det var inget jordfel i vagnen, felet var i uttaget som den var ansluten till.
Men visst fanns det en hel del prylar som var nätanslutna.
Största förbrukarna var värmepanna/varmvattenberedare och A/C.
Sedan fanns ju kyl/frys och batteriladdare mm.
Det ska aldrig vara "direktkontakt" mellan fas/nolla & skyddsjord i någon apparat.
Den enda kontakten mellan fas/nolla & skyddsjord ska vara via eventuella avstörningsfilter (kondensatorer).

Finns det en fungerande skyddsjord så ska man egentligen inte få en stöt när man rör apparatens/husvagnens skyddsjordade hölje/kaross även om det skulle vara kortslutning mellan nollan & skyddsjord i apparaten/husvagnen och nollan saknas uppströms (tex mellan vägguttag & gruppcentral).

Saknas skyddsjorden och apparaten har avstörningsfilter så kan det kittlas/pirra om man rör apparatens hölje/"jordpunkt" och "sann jord".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.