Jag kopplade in stereo och DVD-spelaren hemma och skulle justera deras placering när jag kände att det kittlade i lillfingret när jag rörde en skruv på DVD-spelaren samtidigt som chassit på stereon.
Jag mätte med multimeter och fick 14V mellan mig och dvd:n och 90V när jag mätte DVD-stereo.
Mätte mellan jord i vägguttaget och dvd:n och då blev strömmen 100 V.
Prylarna fungerar som de ska, uttaget de sitter i är jordat men det är ojordade kontakter på utrustningen.

Någon idé om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand!

Har du centralantennanläggning? Fick själv lov att installera galvanisk avskiljare på antennkabeln för att slippa kraftigt brum i ljud&bildanläggningen, som visserligen är skyddsjordad hos mig, men det kan finnas stora potentialskillnader mellan antenn- och kraftjord.

Nej den är inte inkopplad till antenn alls. Bara scart till tv (som inte heller har antenn) och optisk kabel till stereon. Så det känns rätt märkligt tycker jag. Undrar vad det kan bero på.

När jag drog ur sladden till tv:n ur grenkontakten så blev det 0V. När jag satte in den igen, fast åt andra hållet, då blev det 25V. Vände igen och åter 100V. Vrida på kontakten till dvdspelaren gör ingen skillnad. När jag slår på tv: blir det 0V Vad betyder det?

Redigerat:
Melpho skrev:
När jag drog ur sladden till tv:n ur grenkontakten så blev det 0V. När jag satte in den igen, fast åt andra hållet, då blev det 25V. Vände igen och åter 100V. Vrida på kontakten till dvdspelaren gör ingen skillnad. När jag slår på tv: blir det 0V Vad betyder det?
Låter mycket underligt, du har inte en ojordad kraftkabel till en TV som kräver skyddsjord? Med nya platt-tv är mycket vanligt att det måste vara en *fungerande* skyddsjordanslutning.

Redigerat:
Jag hade samma fenomen på en DVD spelare en gång. Kittlade när man tog på chassit.
Tror det är pga. järnkärnetrafo´n som sitter i spelaren. Den kan ha en viss läckström. När du slår på TV´n så får spelaren jord via scartkabeln till tv´n.
Prova och "tjuv-jorda", med en ledning från chassit till jord i uttaget. Se om kittlandet försvinner.

spinout skrev:
Tror det är pga. järnkärnetrafo´n som sitter i spelaren. Den kan ha en viss läckström.
Lär väl vara en dubbelisolerad apparat och dom har strikta krav på hur mycket ström som får läcka genom nätdelen till det yttre men å andra sidan så betyder ju oftast "CE" bara "Chinese Export" för kineser så man vet ju aldrig.

spinout skrev:
När du slår på TV´n så får spelaren jord via scartkabeln till tv´n.
Prova och "tjuv-jorda", med en ledning från chassit till jord i uttaget. Se om kittlandet försvinner.
Personligen skulle jag aldrig "fixa" dylikt med "tjuv-jordar", dessa apparater är gjorda för att kopplas samman och det ska definitivt inte finnas 100V mellan chassidelarna.

Föreslog bara ett sett att kolla om det är fel på apparaten, tycker det är ett solklart garantiärende.

Då TV'n har en SCART-kontakt kan den inte va så gammal att den har ett "varmt" chassi, men väl ett switchat nätagg. Det är ganska små isolationsavstånd i dessa. Att du får olika spänningar beroende på vilket håll kontakten vänds tyder på läckage. Har du möjlighet att mäta strömmen?

Mät strömmen så får vi en uppfattning om spänningen innebär fara för liv o lem.
//Bosse

GoEk skrev:
Låter mycket underligt, du har inte en ojordad kraftkabel till en TV som kräver skyddsjord? Med nya platt-tv är mycket vanligt att det måste vara en *fungerande* skyddsjordanslutning.
Det är en tjock-tv från 90-talet och det är en fast elkabel så det går inte att råka ta fel.
Mycket märkligt ändå. Nu är det bara 25V mellan chassi och jord för jag vände på elkontakten till tv:n. Får mäta lite till och se om jag hittar nåt.

I stort sett alla nätaggregat för hemmaprylar har avstörnings-kondensatorer från 230V-sidan till inre elektronik på lågvoltssidan eller jord i den mån sådan finns i anslutningskabeln. I fallet jordad kontakt brukar man oftast få 115V i sin elektronik om man ansluter kontakten till ett ojordat uttag. Detta på grund av att avstörningen är symmetrisk mellan fas-nolla och jord. I fallet ojordad kontakt kan det bli lite olika beroende på hur avstörningen är utformad. Det är alltså inte nödvändigtvis något fel bara för att man kan mäta sådana spänningar - däremot ett otyg med viss risk att förstöra elektronik när man kopplar ihop anläggningar och även en brum-källa för analoga ljudkablar. Strömmen begränsas av avstörningskondensatorerna till en icke-farlig nivå.

Om du via SCART'en eller någon annan anslutning kopplar TV'n till någon annan apparat som har riktig jord så jordar du även elektroniken i TV'n och får bort otyget. Elekrikerna skulle säkert kalla detta "fusk-jord", men så här blir det i praktiken ändå. I brist på bättre lösning (så länge apparat-tillverkarna envisas med ojordad euro-kontakt) finns ingen annan metod förövrigt.

Pen

OBS: Därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara något fel i just din TV. Bara att det inte går att avgöra genom en enkel mätning.

Tack för svaren! Det känns lite bättre nu när jag vet att det kan bli så. Tycker bara det är lite märkligt att alla apparater med metallhölje inte per automatik har en jordad anslutningskabel. Det borde ju vara självklart. Kanske är så på nya apparater, annars borde väl EU bestämma att det ska vara så.
Var bara lite obehagligt att det kittlade när jag tog i chassit, men det känns inte nu när jag vände på tv-kontakten.

Kolla att apparaterna sitter på samma fas.

De är anslutna till samma vägguttag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.