harry73
E El-Löken66 skrev:
hur förklarar du @harry73, som är expert på det nederländska elsystemet, varför det dras rvå separata faser och nollor till vissa förbrukare, istället för en grövre
Jag är inte expert på varken det svenska eller nederländska elsystemet, men jag är nog bättre än dig på att ta till mig info på nederländska (och kanske även på svenska). Dessutom bodde jag (som j vos) största största delen av mitt liv i NL, så basala kunskaper om elsystemet och elmarknaden behöver jag inte leta upp. Och när jag behöver leta upp något, är det lättare för mig att hitta bra källor.

Angående spisen, vet jag faktiskt inte varför, och jag var glad att spisen kom med en gubbe som anslöt den åt oss.
Men kan det vara så att man ska se spisplattor och ugn som 2 separata apparater som båda ska vara avsäkrade med 16A?
 
harry73
prototypen prototypen skrev:
Holland torde vara som svenska hyreshus som standard hade enfas 25 A men numera i nyproduktion får trefas.
Ja, förutom att man (enligt min tidigare länk) standard har 32A huvudsäkring vid enfasanslutning
 
harry73 harry73 skrev:
Nej det gör det inte, men jag måste erkänna att jag inte heller helt förstår hur en spis i Sverige använder 3 fas, eftersom de även kan köra på enfas. Och då borde varje fas betjäna en del av spisen, och då behöver man i alla fall motsvarande 3 noll ledare (eller jämnar strömmen i den ut sig och kan det aldrig bli mer än strömmen vid maxbelastning av en fas?
För jag tror inte att de vanliga spisar använder 400V som J Vos skrev.

Eller kan det vara så att de olika zoner i spisen ska vara avsäkrade på 16A var och skulle man ha en 25A matning till alla zoner i spisen, då kan teoretiskt en zon få en högre matning än 16A som gör att en apparatsäkring löser ut istället för säkringen i proppskåpet?
Det skulle i alla fall förklara behovet av 2 separata matningar till spisen.
Det finns många olika varianter, 3fas, 2x 1fas, 3x 1fas, alla med olika behov och lämplig vid olika förutsättningar. Det känns som att din teori kring 2N är den mest logiska.
 
E
Det finns inga svenska hyreshus som har 1-fas in, du tänker på lägenheterna i huset Harry73.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Jag är inte expert på varken det svenska eller nederländska elsystemet, men jag är nog bättre än dig på att ta till mig info på nederländska (och kanske även på svenska). Dessutom bodde jag (som j vos) största största delen av mitt liv i NL, så basala kunskaper om elsystemet och elmarknaden behöver jag inte leta upp. Och när jag behöver leta upp något, är det lättare för mig att hitta bra källor.

Angående spisen, vet jag faktiskt inte varför, och jag var glad att spisen kom med en gubbe som anslöt den åt oss.
Men kan det vara så att man ska se spisplattor och ugn som 2 separata apparater som båda ska vara avsäkrade med 16A?
Ja, något åt det hållet känns nog som mest logiskt. 2 separata enheter i en och samma kabel.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Det finns inga svenska hyreshus som har 1-fas in, du tänker på lägenheterna i huset Harry73.
Det är väl snarare en språkteknisk skillnad istället för elteknik.
Men jag kan tänka mig att protte (som skrev texten du skyller mig för) menade att svenska hyreshus hade endast anslutningar till lägenheterna, men inte skrev de sista orden och trodde alla skulle förstå.
Han räknade tydligen inte med dig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Det är väl snarare en språkteknisk skillnad istället för elteknik.
Men jag kan tänka mig att protte (som skrev texten du skyller mig för) menade att svenska hyreshus hade endast anslutningar till lägenheterna, men inte skrev de sista orden och trodde alla skulle förstå.
Han räknade tydligen inte med dig.
Fel. Det vanliga är 3-fas in och fördelning till respektive lägenhet med 1 fas.
Men detta byggs bort dagligen.

Du skrev 1 fas in till hyreshus.
 
tommib
Du, Löken, ägnar du dig inte åt att missförstå med flit nu?

Att det skulle vara enfas in från gatan in i hus är inget konstigt alls, så är det på många ställen i världen. Balansen uppnås på större enheter än tre intilliggande hus, typ hela kvarter. Samma som med lägenheterna här hemma mao.

Inget av detta förklarar dock den märkliga kopplingen med dubbla grupper.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Du, Löken, ägnar du dig inte åt att missförstå med flit nu?

Att det skulle vara enfas in från gatan in i hus är inget konstigt alls, så är det på många ställen i världen. Balansen uppnås på större enheter än tre intilliggande hus, typ hela kvarter. Samma som med lägenheterna här hemma mao.

Inget av detta förklarar dock den märkliga kopplingen med dubbla grupper.
Hej tommib, vill bara få bekräftat så allt stämmer.
Har Harry73 missförstått det svenska systemet har hen kanske också missförstått det nederländska. Då kan det få till följd att vi diskuterar i tusen inlägg om något som inte stämmer.

Jag har svårt att tro att holländska hyreshus är matade med blott 1 fas, hur hög skulle inte säkringen behöva vara då?

Ett hus med alternativ uppvärmning, möjligt. Men jobbigt.

Allt det du beskriver kan uppnås även med 3 faser fram till huset.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Du skrev 1 fas in till hyreshus.
Fick precis en uppmuntring av @useless att fortsätta lite med att rätta till dig :)
Men först undrar jag (för att allting ska gå rätt till) om du kan citera det exakta stycket i en av mina inlägg, där jag skrev "1 fas in till hyreshus" eller något som kan uppfattas så?

det finns inte!
 
E
harry73 harry73 skrev:
Fick precis en uppmuntring av @useless att fortsätta lite med att rätta till dig :)
Men först undrar jag (för att allting ska gå rätt till) om du kan citera det exakta stycket i en av mina inlägg, där jag skrev "1 fas in till hyreshus" eller något som kan uppfattas så?

det finns inte!
Bland annat inlägg #120 och #129.
Men då vet vi att det var vilda gissningar. Tack.
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
I Holland är det väldigt ovanligt med trefas i vanliga hus. det går att beställa om man har behovet, men standard får man enfas.
I gatan ligger så klart trefas, men då ansluter man första huset med L1, grannhuset med L2 och huset därefter med L3
harry73 harry73 skrev:
Och det är kanske inte så konstigt. I Holland håller man på att fasa ut gas för värme och matlagning, så nya hus börjar byggas med värmepump (om det inte finns fjärrvärme) och elbehovet ökar.
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas.
Aha, det är där din förvirring kommer ifrån :D
I Nederländerna bor ca 15% i lägenhet och ca 20% bor i villa. Resten bor i radhus. Så skriver jag "vanliga hus" menar jag just radhus, eller bostad i radhuslänga. I inlägg #131 hittar du en bild över hur det typiskt ser ut.
Sedan skulle jag i holland inte använda ordet hyreshus för att göra skillnad mellan radhus och hus med lägenheter. Det är väldigt vanligt med ägarlägenheter (som då inte ligger i hyreshus, men lägenhetshus eller lägenhetskomplex) och det är även väldigt vanligt med stora områden med radhus som ägs och hyrs ut av stora (kommunala) fastighetsbolag. Så hyreshus skulle kunna syfta på ett radhus och på ett lägenhetshus.
Men det spelar ingen roll eftersom varje bostad i alla fall har sin egen elservis med egen mätare och egen abonnemang.

Men @prototypen hade rätt när han skrev att den Holländska situationen med enfasanslutningar liknar hur man har (eller hade) det i svenska lägenheter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Aha, det är där din förvirring kommer ifrån :D
I Nederländerna bor ca 15% i lägenhet och ca 20% bor i villa. Resten bor i radhus. Så skriver jag "vanliga hus" menar jag just radhus, eller bostad i radhuslänga. I inlägg #131 hittar du en bild över hur det typiskt ser ut.
Sedan skulle jag i holland inte använda ordet hyreshus för att göra skillnad mellan radhus och hus med lägenheter. Det är väldigt vanligt med ägarlägenheter (som då inte ligger i hyreshus, men lägenhetshus eller lägenhetskomplex) och det är även väldigt vanligt med stora områden med radhus som ägs och hyrs ut av stora (kommunala) fastighetsbolag. Så hyreshus skulle kunna syfta på ett radhus och på ett lägenhetshus.
Men det spelar ingen roll eftersom varje bostad i alla fall har sin egen elservis med egen mätare och egen abonnemang.

Men @prototypen hade rätt när han skrev att den Holländska situationen med enfasanslutningar liknar hur man har (eller hade) det i svenska lägenheter.
Vem sa hyreshus?
Vet inte om förbrukningen skiljer sig nämnvärt jämfört med insats- eller köpelägenheter.

Tills annat är bevisat kan vi benämna dessa flerfamiljshus, men det fanns tydligen inte i NL där alla bor i radhus.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Jag har svårt att tro att holländska hyreshus är matade med blott 1 fas, hur hög skulle inte säkringen behöva vara då?
E El-Löken66 skrev:
Du skrev 1 fas in till hyreshus
E El-Löken66 skrev:
Det finns inga svenska hyreshus som har 1-fas in, du tänker på lägenheterna i huset Harry73.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
Inlägg #134 började ni diskutera hyreshus. Jag fortsatte i det spåret då det ut eldistributionssynpunkt är samma sak i mina ögon.

Känner inte att jag tvunget måste försöka rätta någon som eventuellt har eller inte har fel så länge det funkar att bygga en diskussion på underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.