5 851 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Strömbrytare med märklig egenskap. Någon som kan förklara? (Film bifogas)
Demmpa skrev:
Självklart inte. Men ponera att den sista tryckningen lämnar brytaren till, då kan tändkretsen ligga och värma. Då är pulsen i sig fem timmar, medan det blir brytögonblicket i sig följt av en tändning som får igång ljuset.
Upplevt detta med fast med modern brytare. Timade du precis rätt i ditt tänd och släck så tändes den. Hade tydligen fungerat så länge.. ny ljuskälla fungerade mer distinkt kan man säga.
Det rimligaste är ju att det är ett "kugghjul" med tre piggar, varav två har gått av. Då tänder den bara på en, de andra två tänder den inte på. då blir det 5 tryck innan det tänder igen.
Jag rekommenderar byte av strömbrytaren, det kan finnas risk för kortslutning.
Jag rekommenderar byte av strömbrytaren, det kan finnas risk för kortslutning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kortslutning är inget problem, det blir det i brytaren när den fungerar och tänder lampan.
Det är glappkontakten som är farlig, typ
Protte
Det är glappkontakten som är farlig, typ
Protte
Och eftersom glappkontakt är farligt och kan få stora konsekvenser, så bör brytaren snarast bytas ut!
( Vilket jag påpekade redan i inlägg 10). När man bestämt sig för att byta ut den, kan man ju för skojs skull fundera vad det egentligen är för fel och en dissekering av prylar är ju aldrig fel.
( Vilket jag påpekade redan i inlägg 10). När man bestämt sig för att byta ut den, kan man ju för skojs skull fundera vad det egentligen är för fel och en dissekering av prylar är ju aldrig fel.
Redigerat:
Klicka här för att svara