1 280 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Märklig koppling strömbrytare - lampa
Hej!
Jag har stött på en märklig koppling hemma hos mig. I min klädkammare sitter en lampa ovanför dörren som styrs av en vanlig strömbrytare på väggen. När jag tittade bakom doslocket ser jag dock en koppling som jag inte var beredd på. Observera att jag inte har för avsikt att koppla någonting själv, jag vill bara förstå hur man har tänkt. Lampan fungerar som den ska men finns risk för att något går fel i framtiden?
Vit ledare från strömbrytare sitter ihop med blå ledare från lampan med toppklämma.
Brun ledare sitter ihop med röd(!) ledare från elcentralen med en WAGO-koppling. Om röd är skyddsjord känns detta väl fullkomligt felaktigt?
Gul/grön jord från lampan är kapad och inte inkopplad i dosan.
Jag har stött på en märklig koppling hemma hos mig. I min klädkammare sitter en lampa ovanför dörren som styrs av en vanlig strömbrytare på väggen. När jag tittade bakom doslocket ser jag dock en koppling som jag inte var beredd på. Observera att jag inte har för avsikt att koppla någonting själv, jag vill bara förstå hur man har tänkt. Lampan fungerar som den ska men finns risk för att något går fel i framtiden?
Vit ledare från strömbrytare sitter ihop med blå ledare från lampan med toppklämma.
Brun ledare sitter ihop med röd(!) ledare från elcentralen med en WAGO-koppling. Om röd är skyddsjord känns detta väl fullkomligt felaktigt?
Gul/grön jord från lampan är kapad och inte inkopplad i dosan.
Att mäta är att veta. Det låter inte snyggt, men behöver inte vara fel. I mitt hus används röd både till fas och skyddsjord, tyvärr.
I mitt hus har röd (och grön med för den delen) kabel använts till tändtråd så det är inte helt omöjligt. Du får kanske mäta dig fram.
Hej!M Maledictus skrev:
Det verkar som att det kan vara en enda soppa när det gäller de där färgerna. Finns även någon svart ledare att skymta inne i dosan men jag har inte vågat/velat peta där mer.
Lite märkliga val av färger men är kopplingen från sent 50- eller 60-tal behöver det inte vara något konstigt, man gjorde så.
Klicka här för att svara