Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske årets amatörfråga, med eftersom jag är anonym törs jag ställa den 
Vi har en liten källare under köksgolvet i fritidsstugan.
Det är en lucka i golvet. Inte särskilt bekvämt, men förmodligen god femtiotalsstandard.
Där nere förvaras drycker (bara mineralvatten
), grönsaker och annat som inte får plats i kylen.
Nere i det lilla krypin-et finns en lampa, som tänds/släcks med en vanlig strömbrytare på köksväggen.
Stugan är gemensam för släkten och används inte så mycket.
Jag bor närmast och tittar till den ibland.
Inte sällan är då lampan tänd i den lilla källarskrubben, och har varit på några veckor.
(Det sista man gör när man lämnar stugan är att stänga av vattnet med kranen nere i källaren)
Jag vill alltså byta ut den vanliga, infällda strömbrytaren mot en med signallampa som lyser när strömbrytaren är "på".
Vad heter en sådan, och var hittar jag den?
Det närmaste jag hittat är en strömbrytare med glimlampa som tänds när brytaren är frånslagen. Inte riktigt samma sak, utan tvärt om alltså.
(Jag vet att jag kan sätta in lampor som styrs av golvluckan och andra smarta lösningar, men jag vill bara byta strömbrytaren mot en med "signallampa")
Vi har en liten källare under köksgolvet i fritidsstugan.
Det är en lucka i golvet. Inte särskilt bekvämt, men förmodligen god femtiotalsstandard.
Där nere förvaras drycker (bara mineralvatten
Nere i det lilla krypin-et finns en lampa, som tänds/släcks med en vanlig strömbrytare på köksväggen.
Stugan är gemensam för släkten och används inte så mycket.
Jag bor närmast och tittar till den ibland.
Inte sällan är då lampan tänd i den lilla källarskrubben, och har varit på några veckor.
(Det sista man gör när man lämnar stugan är att stänga av vattnet med kranen nere i källaren)
Jag vill alltså byta ut den vanliga, infällda strömbrytaren mot en med signallampa som lyser när strömbrytaren är "på".
Vad heter en sådan, och var hittar jag den?
Det närmaste jag hittat är en strömbrytare med glimlampa som tänds när brytaren är frånslagen. Inte riktigt samma sak, utan tvärt om alltså.
(Jag vet att jag kan sätta in lampor som styrs av golvluckan och andra smarta lösningar, men jag vill bara byta strömbrytaren mot en med "signallampa")
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kanske lättar upp med en liten Hegerforsare också 
Brandsoldaten, på kvällspromenad i staden: Ser du fönstret där det är tänt, där har jag släkt.
Brandsoldaten, på kvällspromenad i staden: Ser du fönstret där det är tänt, där har jag släkt.
Manuell brytare, ooo så 90-tal. Du ska naturligtvis ha en brytare som automatiskt tänder när luckan öppnas, det har jag 
Något liknande denna, Bilden från Elfa men sök på gränslägesbrytare så hittar du lite olika varianter.
Behåll den befintliga brytaren som en slags "huvudbrytare" så behöver du bara koppla nere i källaren.
Något liknande denna, Bilden från Elfa men sök på gränslägesbrytare så hittar du lite olika varianter.
Behåll den befintliga brytaren som en slags "huvudbrytare" så behöver du bara koppla nere i källaren.
Precis, helst en som man slår huvudet i när man kravlar upp ur luckan. 

Skämt åsido så är det ingen dum ide, typ en vägglampa bara.
Skämt åsido så är det ingen dum ide, typ en vägglampa bara.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det du annars kan göra är att sätta en signallampa i kombination med din nuvarande knapp. Kanske inte de snyggaste i hemma miljö De med glimlampa brukar ju bara användas för push.tryck till reläer som släcker/tänder vid varje knapptryck och att man kan lägga flera knappar parallellt med varandra.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Lättaste som flesta lär märka är en till Lampa till den brytaren
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Inte heller detta är svar på din fråga, men det här ju ett internetforum så den detaljen är ju av underordnad betydelse.... Sätt en kaffebryggartimer istället för brytaren, så har du lagom lång tid att blanda till en drink, jag menar förstås jordgubbssaft, i källaren!
Försöker du ta två glas så blir det mörkt!
Försöker du ta två glas så blir det mörkt!
Inte riktigt svar på din fråga, men en lösning är att sätta in den typ av lampor, som man har i garderober. De har en brytare, som aktiveras när dörren öppnas. Kan nog sättas i luckan. Annars kanske någon form av nattlampa kan fungera som indikator på att källarlampan är tänd.
Strömbrytare till uttagslister brukar vara tända när brytaren är tillslagen. Går det att sätta en sådan i en fast installation ?
Eller kanske en sådan här: http://prylcity.se/webshop/belysning/4-printed-dress.html