P
Hej
Vänligen ber om tips med byte av en strömbrytare (svart kabel kopplad till L och brun till "en pil"). Jordkabel finns inte och kommer inte att behövas då uttag är till en ojordad stickprop.
Köpte en strömbrytare/uttag på Jula. Skall koppla kablarna som på bifogad bild.
Mina frågor:
1. Sedan vet jag inte hur jag skall koppla på uttagsdelen då den saknar markeringar.
Jag gissar att uttaget får bara ström om strömbrytaren blir på.
2. Hur kopplar jag för att uttagsdelen skall få konstant ström?
Tacksam för svar

• Avmonterad strömbrytare och uttag med svart och brun tråd kopplade, öppet utan skyddsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte som det ser ut. Du måste dra fram en nolla också. Svart är troligtvis fas och brun ”bruten fas”. Sen är det direkt olagligt att montera ett jordat uttag utan att ansluta jorden. Byt till ett ojordat eller dra fram jord. Framtida ägare är inte medvetna om att du vara kopplade ojordade apparater till uttaget...

P
possum77 possum77 skrev:
Det går inte som det ser ut. Du måste dra fram en nolla också. Svart är troligtvis fas och brun ”bruten fas”. Sen är det direkt olagligt att montera ett jordat uttag utan att ansluta jorden. Byt till ett ojordat eller dra fram jord. Framtida ägare är inte medvetna om att du vara kopplade ojordade apparater till uttaget...
Hej igen

Strömbrytaren är monterad av hyresvärden på det sättet jag beskrev.
Så jag kan inte ifrågasätta det.
Självklart klipper jag bort metal pinnar till jordningen och det måste man kunna göra, det finns ju ojordade uttag i handeln.
Det blir ju ojordad uttag tillsammans med ojordad strömbrytare.
Återstår frågan hur jag kopplar strömbrytaren med uttaget som saknar markeringar (L och pillar)
och huvudfrågan hur får jag konstantström till uttaget utan att strömbrytaren är på?

What´sRight skrev:
Självklart klipper jag bort metal pinnar till jordningen
Jag hoppas att du skojar. :surprised:

• Gilla
  • Haha
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Vad har strömbrytaren med detta att göra?

Magnus E K
Nothing is right...

Förklara behovet för hyresvärden. Acceptera kostnaden (engångs- eller hyrespåslag).

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vad handlar det om för utrymme? Torrt bostadsrum eller badrum?
Har det suttit ett uttag där tidigare, eller har det enbart funnits en strömbrytare på denna plats?
Är övriga uttag i samma rum skyddsjordade eller ojordade?
Varför har du valt ett kapslat uttag?

Anlita elektriker. Då blir det både rätt å lagligt

Det här är så fel på så många sätt, så jag hoppas verkligen att det är en trolltråd :surprised:

What´sRight skrev:
Strömbrytaren är monterad av hyresvärden på det sättet jag beskrev.
Så jag kan inte ifrågasätta det.

och huvudfrågan hur får jag konstantström till uttaget utan att strömbrytaren är på?
utan att dra fram nolla så går det inte. Vad menar du med att ifrågasätta hyresvärden? det är inget fel på nuvarande montage, men en brytare är inte trådad för att kunna montera ett eluttag. Själv har jag precis elsanerat min lägenhet och då dragit nolla till alla knappar för att i framtiden kunna montera dit z-wave puckar.

Bilden ser arrangerad ut,
kan inte se att uttaget är fastskruvat.
Fk:n är ovanligt långa om det suttit en brytare där tidigare.
Fk:n är avklippt... när man tar bort en strömbrytare brukar man inte klippa av ledarna.
Bakgrunden är ovanligt slät. Nästan som en bänkskiva av något slag.
Hur kommer ledarna in i brytaren? Borrat i baksidan...

Kan ha helt fel. Klart det kan vara den bakgrunden och långa fk mm....

Men blir fundersam....
Tror och hoppas hela tråden är skapad av ett troll.

Om det är en riktig fråga så är det rätta svaret, ta hjälp av ett auktoriserat elinsllationsföretag.

Som sagt, med de trådar som finns framdragna till en brytare, kan man inte koppla in ett uttag. Till brytaren har du en matande fastråd, och den brutna fasen ut till en lampa eller liknande. Kallas tändtråd.

Men för att det skall fungera behöver du dessutom ha en nolla, och i förekommande fall en skyddsjord. Den lampa som styrs av brytaren får sin nolla kopplad direkt, den går inte via brytaren. Men skall du ha ett uttag så måste nollan finnas till uttaget.

När det gäller skyddsjord. Ja det finns ojordade uttag och kontakter att köpa. De är avsedda för utbyte och mindre kompletteringar i äldre hus. Förr i tiden fick man nyinstallera ojordat i rum med isolerad miljö. Villkoret var alltså att det får inte finnas något jordat i rummet. Ex. vattenrör eller betonggolv. I rum där det sedan tidigare finns ojordade uttag får man idag byta ut dem, och göra enstaka kompletteringar med nya ojordade uttag.

Vid nyinstallation eller ombyggnad av el får man inte installera ett ojordat uttag idag. Uttaget vi ser på bilden är ett jordat uttag, det blir inte ett ojordat uttag bara för att du klipper bort jordblecket, det blir då ett trasigt, farligt uttag. Det går ändå inte att sätta i en ojordad kontakt i uttaget. Utom en platt s.k Eurokontrakt, de används på dubbelisolerade apparater som inte skall vara jordade, de är begränsade till en väldigt låg ström (brinner annars).

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Magnus E K
Jag tolkade det som att bilden visar det nyköpta uttaget liggande på en bänk och att den gamla brytaren bara undersökts men inte kopplats ur ännu (dock kan man ju undra var FK-snuttarna kommer ifrån). Alltså naturligt att det saknas skruvar m m.

Men som sagt, i en hyresrätt skulle jag varken peta med detta själv eller kalla in egen elektriker, utan istället ta upp det med hyresvärden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.