D Derbyboy skrev:
Det här hittar jag
Då är det som sagt vid 3,6V. Det är nominella spänningen på lithiumjon-batterier.

S SirKnasen skrev:
[länk]
UPS:er, finns hur många modeller som helst
Det är lätt att hitta billiga små UPS:er som klarar utmärkt att driva några nätverksprylar. Men inte som klarar 24h strömavbrott.

A Avemo skrev:
Det är lätt att hitta billiga små UPS:er som klarar utmärkt att driva några nätverksprylar. Men inte som klarar 24h strömavbrott.
De billigare skulle kunna klara det men stänger automatiskt av sig själva för nätverk drar så lite ström att den tror ingenting är inkopplat...

S sjoelund skrev:
De billigare skulle kunna klara det men stänger automatiskt av sig själva för nätverk drar så lite ström att den tror ingenting är inkopplat...
Det är inte min erfarenhet. Vad jag sett av billiga UPS:er är att de tömmer batterierna med bara sin egen standby-förbrukning på några timmar.

D
Hurusom lär det vara billigare att köra ett bilbatteri

A Avemo skrev:
Kopplar du då in en last på batteriet finns en risk att laddaren aldrig sänker spänningen utan ligger kvar på 14,4V. Om så sker får du mycket kort livslängd på batteriet.
Ett blysyra-battteri tål 14.4 volt i princip hur länge som helst.
Min bils generator håller 14.4 volt polspänning hela tiden jag kör och bilen har efter 21.000 mil med start/stop automatik 2011 års modell inga problem med batteriet.

I min båt har jag solceller med regulator som håller mina förbrukningsbatterier och startbatteri fulladdade med just 14.4v..min batteribank är 8 år gammal och fortfarande i prima skick.

D Derbyboy skrev:
Hurusom lär det vara billigare att köra ett bilbatteri
Det tror jag också. Skall prylarna drivas direkt från 12V? Du får mindre förluster på det viset än om du skall gå via 230V. Bäst är om du kan ha en laddare som kontinuerligt ger 13,8V till batteriet. Det lar längre tid att ladda på det viset än med 14,4 V. Men batteriet blir mer långlivat.

D Dilato skrev:
Ett blysyra-battteri tål 14.4 volt i princip hur länge som helst.
Nej det gör det inte. Efter att batteriet laddats fullt skall man sänka spänningen till 13,8V för att inte avsevärt förkorta livslängden. Varken i bilen eller i solcellsanläggningen ligger laddspänningen på 14,4 V kontinuerligt. I bilen bara när man kör. Och i solcellsanläggningen bara när solen skiner.

D
Ja routern går på 12v, kameran en sensor och RPI:n går på 5v.

Biltemas laddare ger 14,4v ska försöka hitta en som ger 13,8v.

D Derbyboy skrev:
Ja routern går på 12v, kameran en sensor och RPI:n går på 5v.

Biltemas laddare ger 14,4v ska försöka hitta en som ger 13,8v.
De flesta nya laddare ger 14,4 V när den laddar och växlar till 13,8 V när det är fullt. Det gäller säkert även Biltemas. Men problemet är om du har en last inkopplad. Då kan det bli att laddaren tror att batteriet aldrig blir fullt.

D
Batteriet ska stå i krypgrunden, varm torr mm men vilket batteri skulle ni rekommendera?

Normalt tål de dyrare batterierna fler laddcykler. Här pratar vi en tillämpning som är nära nog ideal för batteriet. Det skall stå på ständig underhållsladdning och aldrig laddas ur mer än vid strömavbrott. Då kan du använda ett billigt startbatteri. Provar du en gång om året att du har en standby-tid som du godkänner så blir det inte många extra cykler.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
tror kanske till och med att jag fixar en batterivakt så att förbrukningen stoppar vid 12,2v vilken då kanska är 50 procent urladdat. Köper jag ett 50ah batteri så betyder det att jag kan dra ur 25ah. Vilket borde vara ungefär 25 timmar om förbrukarna tillsammans drar 1ah.

Inte ofta det är 25 timmar strömavbrott

D
Stämmer min uträkning någotsånär?

Att avgöra laddstatus genom att mäta batterispänningen är en mycket oprecis metod. Men uträkningen stämmer även om den petige kan invända att batteriets kapacitet mäts i ah medan belastningen mäts i a.

Är man petig så mäts batterikapaciteten i Ah.

• Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.