D
Funderar på att köra router, mediafördelare RPI och någon kamera på ett bilbatteri. Batteriet laddas kontinuerligt när fastigheten har ström.

Vad tror ni?

Har du någon nätverksanslutning när det är strömavbrott?

D
Hur menar du?

Jag har ett separat nätverk som ska drivas av bilbatteriet. När jag har ström så kopplar jag routern till mitt befintliga nätverk.

Det nätverket är dock så svulstigt att det inte behövs vid ett strömavbrott. Då vill jag bara ha kontakt med lite batteridrivna sensorer mm.

Aha, då misstolkade jag dig.

Varför inte en UPS som sköter sig själv?

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tänker mest på om ett bilbatteri, startbatteri eller ett fritidsbatteti som bör användas. Kan jag ha laddaren inkopplad hela tiden?

D
S SirKnasen skrev:
Varför inte en UPS som sköter sig själv?
Blir inte det väldigt mycket dyrare om jag vill ha 24h drift på 2-3 ah?

D Derbyboy skrev:
Jag tänker mest på om ett bilbatteri, startbatteri eller ett fritidsbatteti som bör användas. Kan jag ha laddaren inkopplad hela tiden?
De nyare billaddarna, CTEK tex, har väl en funktion för att kunna vara inkopplade konstant, och toppa batteriet med lite lagom svag laddström. Typ underhållsladdning.

• Gilla
Heddas90
  • Laddar…
Typ alla moderna laddare kan vara konstant inkopplade.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns olika varianter av batteriladdare. Många mäter laddströmmen och lägger på en hög laddspänning tills strömmen sjunkit under ett visst värde. Då sänks spänningen till underhållsladdning. Kopplar du då in en last på batteriet finns en risk att laddaren aldrig sänker spänningen utan ligger kvar på 14,4V. Om så sker får du mycket kort livslängd på batteriet. Med en laddare som kan ge en standby-laddning på 13,8V trots belastningen kommer det att fungera utmärkt.

Vad för belastning väntar du dig? "24h drift på 2-3 ah" är lite svårbegripligt. Ah är ett mått på batteriets kapacitet. Och bilbatterier brukar vara på runt 60 ah. Skall du köra prylarna direkt på batteriet utan att använda en växelriktare och original nätadaptrar? Om du vill ha 24h drift blir det svårt att lösa med en UPS.

D Derbyboy skrev:
Alternativet är ju en sån här:

[länk]

Den ska ha 78ah, vilket då borde ge 26h 3 a. Om det nu är 78ah vid 12v
Om du i stället räknar på det påstådda energiinnehållet så blir det mer realistiska 23Ah. (Inte ah)

D Derbyboy skrev:
Den ska ha 78ah, vilket då borde ge 26h 3 a. Om det nu är 78ah vid 12v
Det står 281 Wh. Var hittar du hur många ah? 281 Wh / 78 ah = 3,6 V. Dessutom blir det en del standby-förluster. Så du lär inte få 26h vid 3a 12V.

D
Det här hittar jag

• Text om en högkapacitets portabel kraftstation, 281 Wh, 230V uttag, kan kombineras med solpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.