Har du någon nätverksanslutning när det är strömavbrott?
Hur menar du?
Jag har ett separat nätverk som ska drivas av bilbatteriet. När jag har ström så kopplar jag routern till mitt befintliga nätverk.
Det nätverket är dock så svulstigt att det inte behövs vid ett strömavbrott. Då vill jag bara ha kontakt med lite batteridrivna sensorer mm.
Jag har ett separat nätverk som ska drivas av bilbatteriet. När jag har ström så kopplar jag routern till mitt befintliga nätverk.
Det nätverket är dock så svulstigt att det inte behövs vid ett strömavbrott. Då vill jag bara ha kontakt med lite batteridrivna sensorer mm.
Aha, då misstolkade jag dig.
De nyare billaddarna, CTEK tex, har väl en funktion för att kunna vara inkopplade konstant, och toppa batteriet med lite lagom svag laddström. Typ underhållsladdning.D Derbyboy skrev:
Typ alla moderna laddare kan vara konstant inkopplade.
Alternativet är ju en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIp4-izobQgAMVibnVCh2QrAMREAQYDyABEgJom_D_BwE
Den ska ha 78ah, vilket då borde ge 26h 3 a. Om det nu är 78ah vid 12v
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIp4-izobQgAMVibnVCh2QrAMREAQYDyABEgJom_D_BwE
Den ska ha 78ah, vilket då borde ge 26h 3 a. Om det nu är 78ah vid 12v
Det finns olika varianter av batteriladdare. Många mäter laddströmmen och lägger på en hög laddspänning tills strömmen sjunkit under ett visst värde. Då sänks spänningen till underhållsladdning. Kopplar du då in en last på batteriet finns en risk att laddaren aldrig sänker spänningen utan ligger kvar på 14,4V. Om så sker får du mycket kort livslängd på batteriet. Med en laddare som kan ge en standby-laddning på 13,8V trots belastningen kommer det att fungera utmärkt.
Vad för belastning väntar du dig? "24h drift på 2-3 ah" är lite svårbegripligt. Ah är ett mått på batteriets kapacitet. Och bilbatterier brukar vara på runt 60 ah. Skall du köra prylarna direkt på batteriet utan att använda en växelriktare och original nätadaptrar? Om du vill ha 24h drift blir det svårt att lösa med en UPS.
Vad för belastning väntar du dig? "24h drift på 2-3 ah" är lite svårbegripligt. Ah är ett mått på batteriets kapacitet. Och bilbatterier brukar vara på runt 60 ah. Skall du köra prylarna direkt på batteriet utan att använda en växelriktare och original nätadaptrar? Om du vill ha 24h drift blir det svårt att lösa med en UPS.

