Jo kan ni inte prova lite till mans, för att sedan rapportera här ( om ni kan). Jag har aldrig lyckats lösa en JFB trots att jag i alla fall gjort några försök och jag skulle gärna veta hur det går för er.

Vad gör man inte för att få känna lite ström genom kroppen? Hela det här projektet håller på att helt spåra ur, är jag rädd.
Snälla, snälla, sluta slicka på elkablarna och kalla in en riktig elektriker, innan någon behöver en hjärtstartare eller en träfrack!

Tänkte lägga in den klassiska bilden på Biegelmeier som själv var försöksperson vid framtagandet av JFB och grundare av att de vi känner nu kom i bruk först i Österrike pga diverse förhållanden och brister i elnätet för Wien.

Dvs denna bild.
Man utför experiment med elektriska apparater på ett bord i ett gammaldags laboratorium.

Men när jag sökte upp den visade det sig att det även fanns film från delar av försöken. Verkar som det gjordes femhundra test och han dog inte direkt i närtid pga det.

• Gilla
  • Wow
Pen och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
JFBn begränsar inte strömmen till 30 mA...
Det är sant, men kontaktytan & kropps- och hudresistensen begränsar ju vanligtvis till några 100-tals mA.

C c_olsson skrev:
I nyare kök drar man oftast 3-fas till hällen och 3 st enfas till resten av köket. Det finns ingen anledning att snåla och köra hällar på 2-fas och ugnen på tredje fasen.
Fast de hällar som har ett trefas inkopplingsalternativ, parkerar ofta bara den 3e fasen på en anslutningsklämma. Då kan man se att skillnaden mellan hällens 2 fas och 3 fas inkopplingsalternativ, ofta bara är att 3e fasen ansluts. Inga extra byglingar i tvåfas alternativet. Av det kan man dra slutsatsen att 3e fasen inte driver något.

H hempularen skrev:
Av det kan man dra slutsatsen att 3e fasen inte driver något.
  • Just i denna häll är 3:e fasen till för den kraftiga fläkten som suger matos neråt mellan värmezoner i hällen!
Se bild i inlägg #6
samt kopplingsschema i inlägg #23

Redigerat:
  • Gilla
Gotag och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Dålig nollanslutning skull jag tro
Det är rimligt att kontrollera att nollan verkligen är jord genom att mäta mot (omålad!) metall på ett vattenelement el.dyl. så att det inte ligger spänning på emellan dem.
Skulle det göra det måste det åtgärdas innan man fortsätter att mäta innan man pillar :)

Är nog bättre att kolla att nollan verkligen är just nolla mot nollskenan isåfall och att jord (skyddsjord/PE) är ansluten mot PE skenan

A
Vill bara flika in att de allra flesta jordfelsbrytare jag testat löser ut efter ca 20ms vid I∆Nx1

Det finns tidsfördröjda jordfelsbrytare som löser ut först efter 200ms

A Emil_K skrev:
Vill bara flika in att de allra flesta jordfelsbrytare jag testat löser ut efter ca 20ms vid I∆Nx1

Det finns tidsfördröjda jordfelsbrytare som löser ut först efter 200ms
Det som du kallar fördröjd jordfelsbrytare är till ENBART för brandskydd INTE personskydd

A
För brandskydd använder man 300mA eller 500mA jordfelsbrytare. Tidsfördröjd jordfelsbrytare används för att undvika frånkoppling p.g.a pulserande felströmmar, men personskyddet (30mA) finns fortfarande där.

hsd
Jag har en 10 mA jfb till uttagen på arbetsbänken, vill inte vara med om några otrevligheter :cool:

Grundbulten för att ge personskydd är tiden som en JFB bryter efter vid en viss ström genom kroppen. Så det beror på vad man menar med "tidsfördröjd". För att ge personskydd så föreskrivs en bryttid på högst

- 300 ms vid en felström på 30 mA,
- 150 ms vid en felström på 60 mA,
- 40 ms vid en felström på 150 mA

Detta gäller alltså JFBer med märkutlösningsströmmen (I∆n) 30 mA , de som föreskrivs ge personskydd.

Det kan finnas korttidsfördröjda JFBer som ligger ganska nära den övre tidsgränsen, med syftet att ge skydd mot störningar som annars kan lösa en JFB. Men de ger fortfarande personskydd.

När man vanligen talar om tidsfördröjd JFB så menar man typ S som har en bryttid som överstiger tiderna ovan. De ger alltså inte ett personskydd. Likaså, JFBer med I∆n över 30 mA ger inte heller personskydd pga av den proportionellt längre bryttiden.

För "pulserande felströmmar" är det vanligen en JFB typ A man är ute efter. Bäringen på personskydd ligger där i att JFBn detekterar felströmmen. Det ska fortfarande vara en JFB med I∆n = 30 mA och med en bryttid inom normen, inte enligt typ S.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag har en 10 mA jfb till uttagen på arbetsbänken, vill inte vara med om några otrevligheter :cool:
Fast jordfelsbrytaren begränsar ju inte strömmen så du kan fortfarande få 1A felström om förutsättningarna är dom rätta.

Mikael_L
A Emil_K skrev:
För brandskydd använder man 300mA eller 500mA jordfelsbrytare. Tidsfördröjd jordfelsbrytare används för att undvika frånkoppling p.g.a pulserande felströmmar, men personskyddet (30mA) finns fortfarande där.
Nej, tidsfördröjd JFB används huvudsakligen för att se till att inte JFB högre upp i kedjan löser före eller samtidigt som en en underliggande JFB, alltså vid kaskadkppling.

Exempel, man har satt en 300mA i en fördelningscentral, sen sitter det en en eller några 30mA i varje undercentral.
Vid ett jordfel någonstans, som drar mer än 150 mA (1/2 In för den 300mA JFB'n), på börjar den i fördelningscentralen påverkas. Och om felströmmen blir t.ex. 300mA så är det ganska troligt att JFB både i undercentral samt den i fördelningscentralen trippar.
Då missar man kanske syftet med arrangemanget, dvs att man släcker en hel stor anläggning genom ett lokalt fel (att en elektrikerjävel klipper av en kabel utan att tänka sig för, t.ex. (been there, done that)).
Men med en tidsfördröjd, typ S, 300mA i fördelningscentralen så klarar den sig från att trippa, den reagerar inte förrän den 30mA i undercentralen har gjort sitt jobb klart.

För pulserande strömmar eller likströmmar så används typ A eller typ B.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.