electroluxaren skrev:
Och???

Undrar också var ugnen på en häll sitter någonstans...

nzsc nzsc skrev:
Förvånar mig att ingen nämner något om fasföljden. Varför? Vi har en del elektriker engagerade i tråden.

Jag löste problemet med hällen genom att skifta plats på L2 och L3 i kopplingsdosan som framgår av inlägg #6. Köpte spänningstestare, Fluke T130. Vet inte om den är bra, men verkar uppfylla behovet åtminstone.

Pratat med elektriker ang. detta. Han ska komma vid ett tillfälle och skifta plats på L2 (bk) och L3 (gy) i elcentralen. Vid samma tillfälle ska han montera dit ändstycken på fasskenorna. Bra att någon påpekade något om att det var glapp i den översta fasskenan eftersom det är ingenting jag lagt märke till.

Gruppförteckningen saknas och behöver skrivas ut för att fästas vid elcentralen. Även detta är han medveten om. Något protokoll har jag fått, kontroll över elanläggning innan idrifttagande, så hette det vill jag minnas. Men jag vill även minnas att det saknas något stämpel, företagsnamn, underskrift, datum, m.m. I mina öron ganska viktiga delar som påvisar vem det är som installerat elen. Får ladda upp den senare idag och se om det finns några invändningar mot det.

Många pratar om märkningen av kablarna, jag antar att det är de här runda gula ringarna på ledarna. Det är ingenting jag som amatör reflekterat över, mer än att jag tycker att det ser snyggt och redigt ut och eventuellt underlättar en hel del vid eventuell felsökning.

Härligt att så många är engagerade i tråden och om någon har något att invända och anmärka på, feel free to do so!

Hursomhelst, precis som @Bo.Siltberg eller @hempularen nämnde är det samma firma det avser. Har fått nog så jag köpte till slut material ännu än gång, den här gången personligen bara för att komma vidare och få fungerande el i bostaden, vilket nu har hänt efter nästan två år.

Efter närmare undersökning har det visat sig att en av delägare i firman, tillika arbetsledare, har stulit från firman. Samma person alltså som påstått att de "levererat" materialet, men som numera "försvunnit", och därför inte velat "köpa samma material två gånger". Det verkar som att både fackförbund, polisen, skatteverket, m.fl. är inblandade i den biten. Detta enligt flera källor, inte minst från självaste regionchefen.

Jag är bara glad att elen fungerar. Nästa problem blir att jaga ersättning för materialet som de har tagit betalt för, men som de inte levererat. Trots att det endast är elen man enligt lagstiftningen inte får befatta sig med har jag konstigt nog haft mest med just elektriker att göra med. Tätskikt, VVS, m.m. får du göra själv, lagstiftningen förbjuder inte det. Jag har haft att göra med håltagare, konstruktörer, kontrollansvariga, rörmokare, plattsättare, m.fl., men den största huvudvärken har jag fått av elektrikerna.

Hur kan det slarvas så mycket i en bransch som är så hård reglerad i lagstiftningen? :surprised:
Lagen följs dåligt i elbranchen och för att det ska fungera bättre krävs att mycket ändras eftersom kunderna blir drabbade som du blev

Och vad har fasföljden med lagen att göra? Dessutom har fasföljden över huvud taget inget att göra med TS problem, han har nog andra problem :thinking:

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Du säger att en elektriker har kopplat in den, nu verkar något vara fel och du börjar själv skruva om anslutningarna, varför?

5 50procent skrev:
Den där spisen kan du enligt installationsanvisningen koppla med en eller tre faser. Vilket även du har en bild på.
Det står heller inget där om att fasföljden är kritisk. (Vilket skulle vara väldigt konstigt för en spis)
Fasföljden är kritisk när det gäller roterande maskiner.
Nä jag är rätt säker på att något hände när du kopplade om, alternativet är att nåt hände när du rev runt i centralen, skönt att den funkar i vilket fall som helst (y) :giggle:
Hoppas du kollade jordkontinuitet med när du kopplade in den
Alla vet väl att om man skiftar två av tre faser blir det lite som i trefasmotorn. I stället för att rotera åt andra hållet, börjar spishällen kyla ned Mamma Scans köttbullar och pannkakorna gräddas inte ordentligt

• Gilla
  • Haha
kest och 3 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Har problem med induktionshällen från Siemens. Den genererar totaleffekt på 7,6 kW, så 3-fas är draget hela vägen från elcentralen till hällen. I elcentralen är det 3 st 1-poliga 16A dvärgbrytare. Slog av alla tre, kröp under hällen för att se om ledarna är rätt inkopplade enligt bilden, men fick en stöt istället. Inget märkvärdigt, men när det gäller el satte jag mig och tänkte...

Hur kunde jag få stöt trots att jag slagit av alla tre säkringar tillhörande hällen? :thinking:
Har kollat lite i din långa tråd och med tanke på det du visat från centralen får du se upp lite när du i framtiden ev lossar och kopplar i din anläggning. Det ser ut som att du har en stor mängd grupper som är två och trefasiga dvs med gemensam nolla och jord. Om de matar tex belysning eller uttag och du lyckas bryta en säkring och upplever det spänningslöst kan du få en obehaglig överraskning dels om du skiljer en nolla dels från annan fas i samma grupp. Precis som för spisen bör det vara två-trepolig säkring i de fallen eller ett perfekt utförande med få entydiga avgreningar i kopplingsdosor etc.

En annan sak som är lite märklig är som sagt utförandet av jobbet i centralen kanske dels partexen men främst det bra utförandet tex fastsatta slangar, väl avpassade och kapade upptill samma med hur allt är väl inlagt och anslutet utan trassel, central med bakstycke osv. Men sen faller det på diverse annat som i motsats till det tidigare brukar vara känt och följas av de som monterar tex avkapning av skenor, ändskydd, samhörande material för skena-säkring osv. Det går inte riktigt ihop hand i hand det man ser och som beskrivs kring "elfirman".

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Har problem med induktionshällen från Siemens. Den genererar totaleffekt på 7,6 kW, så 3-fas är draget hela vägen från elcentralen till hällen. I elcentralen är det 3 st 1-poliga 16A dvärgbrytare. Slog av alla tre, kröp under hällen för att se om ledarna är rätt inkopplade enligt bilden, men fick en stöt istället. Inget märkvärdigt, men när det gäller el satte jag mig och tänkte...

Hur kunde jag få stöt trots att jag slagit av alla tre säkringar tillhörande hällen? :thinking:
Kan det vara så att hällen endast ska ha två faser och att det blir bortitok när du anslutit tre faser?

Enligt manualen kan den anslutas till tre faser.

useless useless skrev:
Enligt manualen kan den anslutas till tre faser.
Kan anslutas innebär kanske inte att den är kopplad för tre faser! Jag tanker här på gamla elspisar som måste "strappas"!

Kopplingsschemat finns tidigare i tråden och den går att koppla trefasigt enligt schemat.
Och vad menas med "strappas"? är det byglas?

E elmont skrev:
Kopplingsschemat finns tidigare i tråden och den går att koppla trefasigt enligt schemat.
Och vad menas med "strappas"? är det byglas?
Jag menar byglas!

tommib
J Jensen81 skrev:
en Jordfelsbrytare känner aldrig mellan fas och noll. Sätter du i två spikar i ett eluttag känner inte jordfelsbrytaren skillnad på dig och på en brödrost.
Och nej. Om JFB är korrekt installerad hinner du inte känna någon stöt om du leder över ström mot jord.
Välkommen till forumet!

Har du provat? En jordfelsbrytare ska slå ifrån på 300 ms. Jag kan lova dig att du hinner känna en kyss på den tiden om du leder strömmen via dig själv till jord. Men som sagt, ta mig inte på orden utan prova själv. Företrädesvis över en kroppsdel du inte är så rädd om och undvik att köra strömmen tvärs bröstet för säkerhets skull.

• Haha
MrXman och 1 till
  • Laddar…
J Jocke_k skrev:
95% av alla hällar körs på 2-fas, sen några på enfas och 3-fas. Två faser går till hällen och en till ugnen.
I nyare kök drar man oftast 3-fas till hällen och 3 st enfas till resten av köket. Det finns ingen anledning att snåla och köra hällar på 2-fas och ugnen på tredje fasen.

J Jensen81 skrev:
...Och nej. Om JFB är korrekt installerad hinner du inte känna någon stöt om du leder över ström mot jord.
Jag lovar att 30 mA i upp till 300 ms skulle kännas riktigt ordentligt.

tommib
JFBn begränsar inte strömmen till 30 mA, den bryter enligt norm, på 300 ms vid 30 mA. Du kan lika gärna ha 5 A ut under de där 300 ms.

Så nej, jag tänker åtminstone inte prova.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.