Hej

Se bifogad bild.

Jag har 2 väggkontakter som efter jag skruvat ur säkring för att byta väggkontakt, inte på 1 2 och 3, inte fungerar.

Strömkablar (ojordat) kommer till 1. Denna fungerar, tv mm är inkopplad på dem - därifrån är det vidarekopplat till 2. som slutat fungera - och därifrån vidarekopplat till 3.

Jag har en "strömpenna" och den visar att det är ström i 2 och 3.
Vad kan ha blivit fel - eftersom jag inte rört dessa 3 kontakter och att det visar ström i 2 och 3 så tycker jag att det inte borde blivit något kabelbrott.

Säkringen är inte trasig.

• el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så de tre utagen du pratar om (skissen) har du inte rört utan en fjärde kontakt?

Utan att helt ha det klar för mig hur du kopplade skulle jag göra om processen.
Men koppla ur 2 och 3 för att vara säker på att de blir strömlösa. och sen koppla på dem på nr1 igen för att se vad som händer.

Och för att ställa en kanske lite dum fråga men har du prövat med andra lampor eller el-prylar i de andra uttagen så att det inte är lampan det är fel på?

/F

Så de tre utagen du pratar om (skissen) har du inte rört utan en fjärde kontakt?
Utan att helt ha det klar för mig hur du kopplade skulle jag göra om processen.
Men koppla ur 2 och 3 för att vara säker på att de blir strömlösa. och sen koppla på dem på nr1 igen för att se vad som händer.
Och för att ställa en kanske lite dum fråga men har du prövat med andra lampor eller el-prylar i de andra uttagen så att det inte är lampan det är fel på?
Har bytt på en fjärde, som ligger innan 1.an.

Absolut - lampa fungerar i 1 men inte 2 och 3, provat med andra också.

Kan strömpennan visa ström, men den är för svag för att tända lampa?

Du har avbrott på nollan, troligen vid det uttag du bytt. Dvs du har fas fram, det är det din testare ser, men det finns ingen returledning som fungerar.

Edit, jag missade att uttag 1 som inte heller är bytt fungerar.

Undersök uttag 1, troligen har något hänt där när du pillat med trådarna i uttag 4, om de nu går från 4an till 1an.

Mäta med en riktig spänningsprovare.

Koppla in lampan (som inte lyser) när du mäter med strömpennan.

Kan det vara kopplat på X anslutningarna, de har ingen anslutning till uttaget. De som ska användas är troligen märkta med L och N.

Protte

Han har garanterat kopplat på "X", använd L och N i stället.

Ta en bild på ditt vägguttag.

yxis sa
Koppla in lampan (som inte lyser) när du mäter med strömpennan.
Pennan lös på när jag pekade på lampans sladd.

Detta problem är nu löst!

hempularen sa
Undersök uttag 1, troligen har något hänt där när du pillat med trådarna i uttag 4, om de nu går från 4an till 1an.
En av kablarna satt löst i 1:an, kopplade fast den och nu fungerar det.
Tack för tipsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.