Hej
Se bifogad bild.
Jag har 2 väggkontakter som efter jag skruvat ur säkring för att byta väggkontakt, inte på 1 2 och 3, inte fungerar.
Strömkablar (ojordat) kommer till 1. Denna fungerar, tv mm är inkopplad på dem - därifrån är det vidarekopplat till 2. som slutat fungera - och därifrån vidarekopplat till 3.
Jag har en "strömpenna" och den visar att det är ström i 2 och 3.
Vad kan ha blivit fel - eftersom jag inte rört dessa 3 kontakter och att det visar ström i 2 och 3 så tycker jag att det inte borde blivit något kabelbrott.
Säkringen är inte trasig.
Se bifogad bild.
Jag har 2 väggkontakter som efter jag skruvat ur säkring för att byta väggkontakt, inte på 1 2 och 3, inte fungerar.
Strömkablar (ojordat) kommer till 1. Denna fungerar, tv mm är inkopplad på dem - därifrån är det vidarekopplat till 2. som slutat fungera - och därifrån vidarekopplat till 3.
Jag har en "strömpenna" och den visar att det är ström i 2 och 3.
Vad kan ha blivit fel - eftersom jag inte rört dessa 3 kontakter och att det visar ström i 2 och 3 så tycker jag att det inte borde blivit något kabelbrott.
Säkringen är inte trasig.
Så de tre utagen du pratar om (skissen) har du inte rört utan en fjärde kontakt?
Utan att helt ha det klar för mig hur du kopplade skulle jag göra om processen.
Men koppla ur 2 och 3 för att vara säker på att de blir strömlösa. och sen koppla på dem på nr1 igen för att se vad som händer.
Och för att ställa en kanske lite dum fråga men har du prövat med andra lampor eller el-prylar i de andra uttagen så att det inte är lampan det är fel på?
/F
Men koppla ur 2 och 3 för att vara säker på att de blir strömlösa. och sen koppla på dem på nr1 igen för att se vad som händer.
Och för att ställa en kanske lite dum fråga men har du prövat med andra lampor eller el-prylar i de andra uttagen så att det inte är lampan det är fel på?
/F
Har bytt på en fjärde, som ligger innan 1.an.Så de tre utagen du pratar om (skissen) har du inte rört utan en fjärde kontakt?
Absolut - lampa fungerar i 1 men inte 2 och 3, provat med andra också.
Kan strömpennan visa ström, men den är för svag för att tända lampa?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Du har avbrott på nollan, troligen vid det uttag du bytt. Dvs du har fas fram, det är det din testare ser, men det finns ingen returledning som fungerar.
Edit, jag missade att uttag 1 som inte heller är bytt fungerar.
Edit, jag missade att uttag 1 som inte heller är bytt fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Undersök uttag 1, troligen har något hänt där när du pillat med trådarna i uttag 4, om de nu går från 4an till 1an.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan det vara kopplat på X anslutningarna, de har ingen anslutning till uttaget. De som ska användas är troligen märkta med L och N.
Protte
Protte
Han har garanterat kopplat på "X", använd L och N i stället.
Ta en bild på ditt vägguttag.
Ta en bild på ditt vägguttag.
yxis sa
Detta problem är nu löst!
hempularen sa
Tack för tipsen.
Pennan lös på när jag pekade på lampans sladd.
Detta problem är nu löst!
hempularen sa
En av kablarna satt löst i 1:an, kopplade fast den och nu fungerar det.
Tack för tipsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden