13 224 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Strategi vid bolån och tillträde av hus om en månad
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag uttrycket mig lite otydligt. Det är som sagt ofta bra för förhandlingen om det är ett stort lån. Men om man har hög belåningsgrad (85% av värderingen), som framförallt är vanligt vid förstagångsköp. Så kommer bankens interna "riskregler" in och lägger gränser för vad handläggaren kan erbjuda. Jag tror iofs. att det dåliga där är om man både ligger på hög belåningsgrad och hög skuldkvot (lån / årsimomst större än 4 - 5). Men även det gäller oftast förstagångsköpare.K kurlakarl skrev:Vi köpte vårt första hus förra året med ganska stort lån och hög belåning. Fick betydligt bättre ränta genom förhandling än den "automatiska" räntan via facket från danske bank. Tror alltså inte att låg belåning skulle vara en framgångsfaktor som du säger, snarare tvärtom. Ett stort lån med hög belåning tjänar banken mycket mer pengar på. Allra helst ska man väl ha bra säkra inkomster också så är ju risken för banken minimal och deras vinster maximala, det tycker jag inte man ska vara rädd för att påpeka rakt ut för banken. Så gjorde vi och de höll ju med och svårt för dem att motivera en dålig ränterabatt då.
Stort tack för alla svar!
Vi kommer belåna 70% av bostaden och påverkas inte av det amorteringskravet med 4,5ggr årsinkomst osv. Ett lån på ca 3,7milj.
Jag kommer nog försöka sätta press på banken genom att påtala allt ni säger och sen byta efter tillträde om de inte bemöter det.
Vi kommer belåna 70% av bostaden och påverkas inte av det amorteringskravet med 4,5ggr årsinkomst osv. Ett lån på ca 3,7milj.
Jag kommer nog försöka sätta press på banken genom att påtala allt ni säger och sen byta efter tillträde om de inte bemöter det.
Jag skulle säga att i nuläget gäller det främst att få till bolånet.
Jag antar att rörligt är det du kommer sikta på just nu, så då har du all möjlighet att byta senare.
Gällande att byta, jag anser att det är dumt att låsa lånet i flera delar. Nu kör väl alla på rörligt för att det är höga räntor just nu så det kanske inte är ett problem. Men fall inte för hela den här "det skapar en trygghet att låsa säg 50% av lånet och låta 50% vara rörligt".
Det är betydligt bättre förhandlingsläge för dig att kunna flytta hela lånet till en annan bank än att bara kunna flytta 50%. Det lär vara mycket lättare i framtiden om du betraktar lånet som ett enda lån.
Jag antar att rörligt är det du kommer sikta på just nu, så då har du all möjlighet att byta senare.
Gällande att byta, jag anser att det är dumt att låsa lånet i flera delar. Nu kör väl alla på rörligt för att det är höga räntor just nu så det kanske inte är ett problem. Men fall inte för hela den här "det skapar en trygghet att låsa säg 50% av lånet och låta 50% vara rörligt".
Det är betydligt bättre förhandlingsläge för dig att kunna flytta hela lånet till en annan bank än att bara kunna flytta 50%. Det lär vara mycket lättare i framtiden om du betraktar lånet som ett enda lån.
Ja, det var min förklaring till SBAB också, att jag ju var ansvarstagande. Jag tog nog lånelöfte från fyra banker, och förnyade dom när de gick ut för att vara väl förberedd när vi hittade en bostad till rätt pris. Tänkte bara att man ska vara medveten om att logik inte spelar så stor roll i vårt samhälle som man kanske tror. Om nu någon fortfarande trodde det.zarkov skrev:
Det bästa för att förhandla räntan är vilka andra tjänster du vill ta med - sparande, fonder, pension etc.A andnel skrev:
Jag hade kollat med Landshypotek samt SBAB. Båda de har gett mig lägst ränta utan att ens behöva krångla med förhandlingar och förnyelse av ränterabatter mm.
Hade SEB för ett antal år och hade haft där i många år sedan när räntorna ändå var låga men trots att jag hade företaget mm där så kunde de inte ens komma i närheten av vad Landshypotek/SBAB kunde ge.
Borde funka även för dig men för att få lägsta räntan så tror jag man behöver ligga max 65% belåningsgrad. Är nog ändå lågt även med 70% som ni skall ha.
Hade SEB för ett antal år och hade haft där i många år sedan när räntorna ändå var låga men trots att jag hade företaget mm där så kunde de inte ens komma i närheten av vad Landshypotek/SBAB kunde ge.
Borde funka även för dig men för att få lägsta räntan så tror jag man behöver ligga max 65% belåningsgrad. Är nog ändå lågt även med 70% som ni skall ha.
Skandia visar också vilken ränta man får utan att behöva ansöka. 0.1% extra rabatt om man flyttar nysparande i tjänstepension till dom)
Kan vara bra att ha med sig några sådanna räntor in i en förhandlig. Högre än dom skall man ju inte behöva hamna
Kan vara bra att ha med sig några sådanna räntor in i en förhandlig. Högre än dom skall man ju inte behöva hamna
Nu har jag förhandlat ränta med Swedbank. Eller det var inte så mycket att förhandla egentligen.
Hon var medveten om att jag förmodligen kollat andra banker och gav samma ränta som den lägsta jag kunde hitta, vilket var ränterabatt på 1,45% på två år. Så en ränta runt 3,90 + en månad räntefritt. Rörlig, 3 månaders.
Känner mig ok nöjd, men mest nöjd att lånet gått i lås med en rimlig ränta.
Kan också tillägga att jag inte behövde göra något extra pensionsspar, försäkringar osv. Har bara lönekonto hos dem.
Tack för alla kloka tankar. Kände mig väl förberedd!
Hon var medveten om att jag förmodligen kollat andra banker och gav samma ränta som den lägsta jag kunde hitta, vilket var ränterabatt på 1,45% på två år. Så en ränta runt 3,90 + en månad räntefritt. Rörlig, 3 månaders.
Känner mig ok nöjd, men mest nöjd att lånet gått i lås med en rimlig ränta.
Kan också tillägga att jag inte behövde göra något extra pensionsspar, försäkringar osv. Har bara lönekonto hos dem.
Tack för alla kloka tankar. Kände mig väl förberedd!
Klicka här för att svara