Jag hade nog, med tanke på säljarnas ”taktik”, lagt ett bud på 3 blankt, och lagt en tidsbegränsning. Får dom panik så har ni (kanske) gjort ett kap, och väljer de att ha is i magen då är det ju ingen ”förlust” eftersom ni inte ville köpa för deras pris ändå.

• Gilla
Finnpucko och 10 till
  • Laddar…
Självklart ett villkorat bud. Jobbig situation för er att inte veta om ni ska gå vidare eller fortsätta hoppas på just det huset..
Jag tror jag hade gjort en blygsam höjning som en fin gest, säg 25K högre. Gäller till imorgon midnatt.

• Gilla
biggles34 och 3 till
  • Laddar…
P
anthoon14 Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Tat lugnt!Du/ni kommer få fler hus att titta på med bättre pris.
Säljaren vill få ut så mycket som möjligt men det är inte säljarens tid nu!
Jag skulle lagt mycket lägre bud för stressa säljaren. 2.9 ta det eller så hoppar vi av säger du

Ps.Det har hänt oss 2gg att säljaren ringt sen efter ett tag ville ni ha huset för ert bud

/Marco

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
jag hade utan tvekan satt en deadline för budet och där efter sänkt till 3 el 3,1 miljoner

• Gilla
Josel och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med övriga. Om inte huset är ert drömhus, så hade jag haft is i magen. Definitivt köparens marknad!
Antingen vara "snäll" och vänta på 3,2 miljoner, eller köra lite tuffare och sänka till 3 miljoner blankt, en vecka betänketid.

• Gilla
Josel och 5 till
  • Laddar…
Jag hade ringt mäklaren och sagt att från och med fredag är budet på 3,1 mille istället för 3,2.

Kommer alltid fler hus.

Lycka till :)

• Gilla
Josel och 5 till
  • Laddar…
Som de andra sa, villkora och sänk då ni sitter på alla korten.
Boka även in nån visning på ett eller två andra hus som säljs av samma mäklare och uttryck ert intresse för att buda då de andra inte verkar vilja sälja.

• Gilla
  • Haha
Josel och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det också som fult att vägra sälja till utgångspris.
Lika fult som att komma med bud som ligger långt under utgångspris?

• Gilla
Lennstorm och 2 till
  • Laddar…
A Angeloffear87 skrev:
Har de lagt ut huset för 3.2 så har de nått en överenskommelse med mäklaren, vilket innebär att mäklaren fullföljt sitt uppdrag och har rätt till sitt arvode även om det inte skulle bli någon försäljning. Lägg även till att de köpt ett hus och är säkerligen i behov av att frigöra kapital. Ha is i magen även om vi nu ser en paus i ränteuppgången pga bankkrisen i Usa.
I de allra flesta fall har en mäklare rätt till provision först när bindande avtal skrivits mellan köpare och säljare vilket inte är fallet enbart för att bud inkommit på utgångspris.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Nej.

• Gilla
Josel och 13 till
  • Laddar…
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Det finns då två acceptpriser, säljarens utgångsbud och köparens utgångsbud. Någonstans däremellan ligger då rätt pris för dessa två parter.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
Göran.W
Måste ni inte ha huset så sitt lugnt i båten och gör inget alls.
Den 26 April så kommer riksbanken höja räntan igen.
Har inget hänt till dess så sänker ni ert bud med hänvisning till dom ökade räntekostnaderna.
Husets värde sjunker ju faktiskt varje gång räntan höjs.
Dom sitter säkert med lån på huset med och får med ökade kostnader som kanske får dom att få eld i baken.
Tänk på att i juni får dom dubbla boende kostnader, så dom måste snart få sålt huset kan man tycka.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Det verkar vara modiga säljare som köpt ett nytt hus och som med gamla kåken spelar spelet som funkade tills nyligen när man kunde räkna med att sugna köpare skulle stå i kö vid banken för att få högre lån...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Sitt still i båten, ni har kort på hand

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Lägg en tidsbegränsning, kanske sänk budet, och framförallt prata med mäklaren. "Vi är intresserade, men! ..Räntehöjningar.. ...inflation... ..inte längre säljarens marknad.. .. jobbigt med utdragen affär.. ..osv, osv.."

Allt detta vet förstås mäklaren redan, men ni vill få denna att förstå att ni just nu är enda seriösa chansen att avsluta affären, så att hen kan övertala säljarna om samma sak.

Inga mäklare gillar utdragna affärer, speciellt inte med risk för ytterligare visningsomgångar

• Gilla
Josel och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.