P
Hej!

Om man har en tomt nära vatten som egentligen omfattas av strandskydd men där man tidigare beviljats dispens med tomträttsavgränsning, är det då lättare att inom tomträttsavgränsningen beviljas bygglov? Dvs. då det tidigare föreligger dispens från strandskyddet med tomträttsavgränsning?

Om det finns någon kunnig på området så tar jag tacksamt emot tankar om detta. Tack på förhand!
 
F
Om dispensen gått ut hänger allt på dagsformen hos nån överbetald myndighetsarbetande tjänsteman. Tidigare beviljade dispenser gör INGEN skillnad om de gått ut vid ny ansökan. Man kan hoppas granskande person på länsstyrelsen är mätt och nykär vid bedömning när ansökan plockas upp ur tombolan. 👍
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
BellaF och 2 till
  • Laddar…
Om det finns en tomtavgränsing specad, och du vill bygga mer inom den, så lär det väl inte vara negativt för bedömningen iallafall.
 
H hempularen skrev:
Om det finns en tomtavgränsing specad, och du vill bygga mer inom den, så lär det väl inte vara negativt för bedömningen iallafall.
Mycket bra formulerat. Så är det.
I demokratier är privat egendom normalt sett
fredad för ägaren, i diktaturer är det statliga tjänstemän (vilka tyvärr ofta gillar att styra och ställa med mark och egendom som privatpersoner betalat dyrt för att köpa, iordningställa och behålla) som ibland synnerligen godtyckligt tar beslut som blir ödesdigra för ägaren.
 
F
Amen.
 
E Eva777 skrev:
Mycket bra formulerat. Så är det.
I demokratier är privat egendom normalt sett
fredad för ägaren, i diktaturer är det statliga tjänstemän (vilka tyvärr ofta gillar att styra och ställa med mark och egendom som privatpersoner betalat dyrt för att köpa, iordningställa och behålla) som ibland synnerligen godtyckligt tar beslut som blir ödesdigra för ägaren.
Det finns så vitt jag vet inte ett enda land, demokrati eller inte, som inte har olika begränsningar i hur du får använda eller bebygga din mark, iallafall någonstans i landet. Så det där är bara gnällande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns så vitt jag vet inte ett enda land, demokrati eller inte, som inte har olika begränsningar i hur du får använda eller bebygga din mark, iallafall någonstans i landet. Så det där är bara gnällande.
Det är snarare du som "gnäller".
Och din kännedom om byggregler här (och dessutom i övriga länder!) är sorgligt bristfällig när du nu vill vara domare angående andras åsikter.

Det räcker väl med att titta på hur godtyckligt man sätter begränsningar i vårt land!
Socialdemokraterna, som ju styrt och ställt i decennier i vårt sorgligt vanskötta land, älskar att detaljreglera om hur det "okunniga folket" ska leva, bygga och bo.

Läs t ex om vilka ramaskri det blev från tjänstemän och andra involverade när förslaget om att få bygga en sedermera Frigge(bod) lades. Man befarade kaos och ett våldsamt förfulande av bebyggelsen i stad och land, total normupplösning när vanligt folk skulle ges sådan frihet!
😂
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.