22 040 läst ·
55 svar
22k läst
55 svar
Strålning från elcentral
Tack för svar! Men du tycker detta ser ”normalt” ut trots att det bara är el till några få rum (källare, badrum, sovrum och kanske hall)?E elmont skrev:Och har man få ledningar med hög ström i eller många med låg ström blir det totalt sett samma sak.
Men som GK100 skriver läs på och lär dig förstå och uteslut då alla foliehattars teorier utan håll dig till vetenskapligt grundad information.
Troligen har din? klockradio större "fält" än det "fält" som kan förekomma i närheten av rörhärvan på bilden.
Ska ha möte med elektrikern idag och har lust att be dom dra om alla ledningar genom angränsande hall istället. Dock är det golvet inte uppbrutet så antar att det blir en massa extra jobb.
Det är helt omöjligt att avgöra vad som är "normalt" utan att veta helheten.
Det är en mycket stor skillnad på hur man gör/tänker i en modern anläggning och hur man gjorde/tänkte i äldre anläggningar, skulle man göra efter det "gamla" så handlar det bara om en handfull rör/slangar. Och man skulle säkert kunna leva ett fullödigt liv med lite "begränsningar".
Så fråga och förklara att du bara är nyfiken och lyssna på förklaringarna
PS
Jag tycker att ledningarna kan ligga där dom ligger för jag är helt övertygad om att det inte finns någon grund för oro.
Men visst kan du be elektrikern flytta och göra om MEN du ska vara medveten om att det är ett stort jobb som kostar en slant som du får betala. OCH du ska göra klart för elektrikern att du är villig att ta kostnaden pga av din oro. Jag är övertygad om att elektrikern INTE kommer att dela din oro.
PsPs
ALL seriös forskning som skett dom senaste 50 åren talar för att din oro är obefogad. DOCK finns det alltid div foliehattar som hävdar motsatsen och lägger fram "bevis" som är omöjliga att följa till seriös forskning.
Det är en mycket stor skillnad på hur man gör/tänker i en modern anläggning och hur man gjorde/tänkte i äldre anläggningar, skulle man göra efter det "gamla" så handlar det bara om en handfull rör/slangar. Och man skulle säkert kunna leva ett fullödigt liv med lite "begränsningar".
Så fråga och förklara att du bara är nyfiken och lyssna på förklaringarna
PS
Jag tycker att ledningarna kan ligga där dom ligger för jag är helt övertygad om att det inte finns någon grund för oro.
Men visst kan du be elektrikern flytta och göra om MEN du ska vara medveten om att det är ett stort jobb som kostar en slant som du får betala. OCH du ska göra klart för elektrikern att du är villig att ta kostnaden pga av din oro. Jag är övertygad om att elektrikern INTE kommer att dela din oro.
PsPs
ALL seriös forskning som skett dom senaste 50 åren talar för att din oro är obefogad. DOCK finns det alltid div foliehattar som hävdar motsatsen och lägger fram "bevis" som är omöjliga att följa till seriös forskning.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 12 inlägg
De svar du har fått här borde vara nog för att övertyga dig om att du inte behöver vara orolig. Dock har alla varit väldigt försiktiga och hänsynsfulla i sina formuleringar och gjort sitt bästa för att förklara lugnt och sansat, vilket inte verkar bita. Därför ska jag sammanfatta kort och koncist:C CamHB skrev:Tack för svar! Men du tycker detta ser ”normalt” ut trots att det bara är el till några få rum (källare, badrum, sovrum och kanske hall)?
Ska ha möte med elektrikern idag och har lust att be dom dra om alla ledningar genom angränsande hall istället. Dock är det golvet inte uppbrutet så antar att det blir en massa extra jobb.
Det är ABSOLUT ingen fara överhuvudtaget. 100% säkert. Jag är civilingenjör elektroteknik.
Vänligen,
Vill bara instämma i kören att du inte ska vara orolig. Om du letar på nätet finns det somliga som påstår att det är farligt, men det är samma typ av människor som tror att vaccin är farligt, att röken från flygplan används för att kontrollera befolkningen och att man kan vara allergisk mot el. De åsikterna går alltså helt att bortse ifrån. All forskning visar att det inte finns någon farlig "strålning" från elledningar i ett hem.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Detta är ett exempel på att det brukar blandas ihop många saker i denna eviga diskussion. Och det är inte konstigt för det är komplicerat.K Kallens skrev:
* skilj mellan strålning och elektromagnetiska fält. Strålning fortplantar sig självt i rummet för den innehåller både elektriskt fält och magnetiskt fält som underhåller varandra. Exempel är radiovågor som fortsäter sin resa genom rummet även när sändaren har tystnat.
* runt kraftkablar kan det finnas elektromagnetiska fält som är oberoende av varandra.
* magnetiska fält orsakas av ström, inte spänning. Är allting avslaget i huset finns inga magnetiska fält kvar.
* elektriska fält orsakas av spänning, inte ström.
* OM det finns risker från magnetiska fält så är maxvärden definierade av ICNIRP beroende av frekvensen. För låga frekvenser som hushållsel är gränserna väldigt höga och hushållskabel når inte dit. Dock ska man vara medveten om att apparater som drar mycket ström och är nära kroppen, kan alstrar högre magnetiska fält. Exempel: fön, elektriska värmekuddar.
Att jämföra magnetfält från hushållskablar med jordens magnetfält funkar inte, då jordens magnetfält har frekvens 0.
Men i övrigt tycker som de flesta här att TS dotter kan sova lugnt.
Inget att oroa sig för!
Ta istället bort, telefon, iPad å annan elektronik du har i direkt anslutning till kroppen om du är oroad för strålning.
Strålningen från dessa elrör når ej igenom golvbrädorna ens, så hon kan sova tryggt på natten!!
Ta istället bort, telefon, iPad å annan elektronik du har i direkt anslutning till kroppen om du är oroad för strålning.
Strålningen från dessa elrör når ej igenom golvbrädorna ens, så hon kan sova tryggt på natten!!
Släpp det.
Elen i de där rören avger ingen strålning. Det finns inga hälsorisker med att bo där eller sova på golvet direkt ovanför.
Det lilla elektromagnetiska fält (OBS: inte strålning!) som bildas runt sladdarna är dels inte skadligt för hälsan, dels så svagt att det avtagit till noll efter några centimeter.
Elen i de där rören avger ingen strålning. Det finns inga hälsorisker med att bo där eller sova på golvet direkt ovanför.
Det lilla elektromagnetiska fält (OBS: inte strålning!) som bildas runt sladdarna är dels inte skadligt för hälsan, dels så svagt att det avtagit till noll efter några centimeter.
Tack snälla för svar!B bondesamuel skrev:De svar du har fått här borde vara nog för att övertyga dig om att du inte behöver vara orolig. Dock har alla varit väldigt försiktiga och hänsynsfulla i sina formuleringar och gjort sitt bästa för att förklara lugnt och sansat, vilket inte verkar bita. Därför ska jag sammanfatta kort och koncist:
Det är ABSOLUT ingen fara överhuvudtaget. 100% säkert. Jag är civilingenjör elektroteknik.
Vänligen,
Jag kom överens med elektrikerna att endast strömmen till dotterns rum nu ska gå via proppskåpet under henne, och badrummets ström ska gå från proppskåpet från andra sidan huset. Kanske inte nödvändigt efter att ha läst alla kommentarer här… men känns ändå lite bättre.
Finns inga skadliga magnetfält i våra hus.
Jag har en teori om att plastinredning ffa i golv skapar statisk elektricitet som kan bidra till senare allergiutveckling när små barn rör sig där.
Elektriker har inga yrkesskador från magnetfält.
Piloter och annan flygpersonal har inga yrkesskador från den höga bakgrundsstrålning de utsätts för varje dag.
Vår oro för "strålning" är irrationell.
Vi bör fokusera på reella problem som vi kan lösa.
F ö är "radioaktiv strålning" en oxymoron.
Ett ämne kan vara radioaktivt och avge strålning.
Strålningen är däremot inte radioaktiv.
End of rant.
Jag har en teori om att plastinredning ffa i golv skapar statisk elektricitet som kan bidra till senare allergiutveckling när små barn rör sig där.
Piloter och annan flygpersonal har inga yrkesskador från den höga bakgrundsstrålning de utsätts för varje dag.
End of rant.
Jag är fysiker och har tidigare arbetat med uppbyggnad av 3G. De magnetfält och den strålning som kommer från mobiltelefoner, dect samt vanliga elledningar är försumbart låg. I källaren kommer jordstrålningen sannolikt vara högre, och i dotterns rum bakgrundsstrålningen från rymden. Vad gäller mobilmaster så är strålningen från tv-master sedan 60-talet mycket starkare, och harmlös. Ofta är man, som i detta fall, orolig för det som för ögat ser läskigt ut, och oron är säkert ofta baserad i skrämselpropaganda från olika avvikande hemsidor. Man kan vara trygg med att forskningen vad gäller strålnings påverkan på människor i dessa energispektra är extremt välunderbyggd.
All forskning skriver du. Du menar all forskning som inte visar på några risker? Då är det enkelt att ha en bestämd uppfattning och idiotförklara annan, ej industrifinansierad forskning.N NoiseMaker skrev:Vill bara instämma i kören att du inte ska vara orolig. Om du letar på nätet finns det somliga som påstår att det är farligt, men det är samma typ av människor som tror att vaccin är farligt, att röken från flygplan används för att kontrollera befolkningen och att man kan vara allergisk mot el. De åsikterna går alltså helt att bortse ifrån. All forskning visar att det inte finns någon farlig "strålning" från elledningar i ett hem.
Lite skol fysik:
1. Bara ström skapar strålning inte sladdar. Ingen ström => ingen strålning. Hur mycket saker har du på över natten när din dotter sover?
2. Starkare ström skapar starkare strålning. Om dessa sladdar går till lampor som numera drar mindre än 1A kan inte generera nån strålning.
3. Mer strålning kommer från högre frekvens. De 50Hz som vi har i stark ström behöver väldigt mycket ström för att generera nån strålning.
Jag skulle vara mer oroad för mobilen som ligger under kudden på natten eller i fickan (som skickar ut samma 2.4 GHz som mikrovågsugn och värmer upp hjärnan eller testiklar). Särskilt om den kopplat till WiFi och skickar signal hela tiden.
Sedan finns joniserande strålning som är mer oroande. En del får man när man flyger (för där uppe Jordens magnetfält är svagare. Och den skyddar oss mot elektroner och andra partiklar som kommer från Solen och Rymden). Samma sak med radon,
Men *mer* oroande är inte att jag personligen bryr om såna saker.
1. Bara ström skapar strålning inte sladdar. Ingen ström => ingen strålning. Hur mycket saker har du på över natten när din dotter sover?
2. Starkare ström skapar starkare strålning. Om dessa sladdar går till lampor som numera drar mindre än 1A kan inte generera nån strålning.
3. Mer strålning kommer från högre frekvens. De 50Hz som vi har i stark ström behöver väldigt mycket ström för att generera nån strålning.
Jag skulle vara mer oroad för mobilen som ligger under kudden på natten eller i fickan (som skickar ut samma 2.4 GHz som mikrovågsugn och värmer upp hjärnan eller testiklar). Särskilt om den kopplat till WiFi och skickar signal hela tiden.
Sedan finns joniserande strålning som är mer oroande. En del får man när man flyger (för där uppe Jordens magnetfält är svagare. Och den skyddar oss mot elektroner och andra partiklar som kommer från Solen och Rymden). Samma sak med radon,
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ännu ett exempel där allt blandas ihop utan större kunskap.J Jehu skrev:Finns inga skadliga magnetfält i våra hus.
End of rant.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Vad har du gått för skola? Treårig pappslöjd?B Belgorn skrev:Lite skol fysik:
Jag upprepar så att du kan anteckna långsamt på papper:
Elkablar i hushållet avger ingen strålning alls, utan elektromagnetiska fält. Vilket är något helt annat.