13 784 läst ·
153 svar
14k läst
153 svar
Stötta Byggahus!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Nu har jag läst igenom tråden och ser en diskussion mellan olika människor med olika åsikter om den fakturan är rimlig eller inte. Några är för, andra emot. Precis som det brukar vara i en konstruktiv diskussion.C Calore skrev:[länk]
Här har vi en tråd. Företags namn och allt. Staffan skriver - ser bara 1 grenrör. Men på bilden ser vi 2 brunnar och flera andra avsättningar.
Man lirar helt på vad TS säger, men i slutet av tråden så kanske man se att TS blivit osams med installatören.
Vi vet inget om situationen , men ut med bilder på företaget och såga ned bara.
Du kanske bara bläddrat i trädgårds avdelningen och olika gräsklippare ? Jag menar om du missat alla dessa trådar.
Om det är rätt eller fel att namnge företaget kan förstås diskuteras; själv menar jag att om företaget ställt ut en faktura så får väl företaget stå för det som står i den, då, så då är det ju inget problem att den publiceras. Tycker man att den inte tål dagens ljus ska man naturligtvis inte skriva en sån faktura.
Den enda som jag kan se gnäller i den tråden och verkar högeligen upprör är någon som har signaturen @Calore . Övriga tycker jag diskuterar sakligt.
Jag är själv företagare och mina fakturor är inga hemligheter, såvida kunden inte vill det. Jag skriver fakturor på de belopp jag kan stå för, och då spelar det mig ingen roll om kunden tapetserar fasaden med dem.
ricebridge skrev:
Det kan du inte ha missat om du någon gång tryckt på knappen senaste inlägg det sista
Halvåret .
Jo det är därför jag skall ha svar på mina frågor innan man ens funderar på det.Okarlsson skrev:
Tycker du sätter fingret på ett intressant problem. Även om jag inte håller med om att ett företag generellt ska klara sig 6-12 månader utan intäkt så är det aktieägare som ska skjuta till kapital om de vill när bolaget riskerar att inte klara dig. Nu handlar ju dock detta om en åtgärd innan det steget, alltså att försöka generera intäkter innan bolaget hamnar i den sitsen.
Det som kommunikativt blir lite knasigt i det här fallet är att det framstår som om de ber om ett bidrag till en non-profit. Hade varit klädsammare att skriva som det är (givet att så många här har god insyn i många aspekter av byggahus och företagande.)
Typ: Hej, nu sjunker våra annonsintäkter och vi behöver hitta fler intäktskällor. Därför kommer vi nu försöka med en modell för intäkter direkt från användarna genom att sälja mertjänster.
Jag tror att diversifierade intäkter är bra och inget att skämmas för. En tidning har ju både prenumereration och annonser, och inget vi lyfter på ögonbrynen för. Att själva innehållet är användargenererat innebär ju bara att BH har andra kostnader än journalister.
Jag har inga problem om man vill ha den kanalen att dra in pengar, men jag anser att alla korten läggs på bordet isåfall. Vem vet, betalar givarna för ett lyxliv för några som bor i dyrt hus med dyr bil och dyrt leverne till trots de har en fet kassa enl allabolag?
Det jag är mest fundersam över är hur dyrt det kan vara att driva ett forum och varför har man så stora utgifter? Vet flertal websajter som har noll i anläggningstillgångar.
6-12 månader att klara sig utan noll intäkter är inte lång tid. Det är ju ett år man ska räkna in när man startar eget. Vet industrier som kan stoppa försäljning och leva 3 år till. Inte för att man ska göra det, men bufferten är viktig annars är företaget inget att driva vidare.
Jag låter bli att sponsra men hoppas såklart det går bra ändå =)
Det är lite det jag är ute efter. Jag gillar att folk tjänar pengar. Men 1 miljon år då kan det inte vara tomt i kassan i bolaget nu. Det är inte ens i närheten av att läggas ner utan medlemmars tior.H Hochiha skrev:Väldigt bra summerat! Sen gränsar det till oärligt att skriva att forumet är hotat; moderkoncernen har 5 Mkr i eget kapital och har delat ut 1 miljon/år senaste 7 åren till sina ägare (förutom löner). Det finns helt klart nog med pengar att driva ett forum genom en 1-1 1/2 år lång svacka, även om man får anpassa sin livsstil något.
Inte ens i Lomma kostar det 1 miljon att leva per år.
Vi är eniga. Jag tänker som så att det är alla företagares ensak om de tycker det är värt att driva och hur mycket de vill ha i betalt för att göra det. Microsoft startar och verksamhet som inte kommer omsätta 1 miljard dollar, medan jag nöjer mig med hälftenRkarlsson skrev:Jo det är därför jag skall ha svar på mina frågor innan man ens funderar på det.
Jag har inga problem om man vill ha den kanalen att dra in pengar, men jag anser att alla korten läggs på bordet isåfall. Vem vet, betalar givarna för ett lyxliv för några som bor i dyrt hus med dyr bil och dyrt leverne till trots de har en fet kassa enl allabolag?
Det jag är mest fundersam över är hur dyrt det kan vara att driva ett forum och varför har man så stora utgifter? Vet flertal websajter som har noll i anläggningstillgångar.
6-12 månader att klara sig utan noll intäkter är inte lång tid. Det är ju ett år man ska räkna in när man startar eget. Vet industrier som kan stoppa försäljning och leva 3 år till. Inte för att man ska göra det, men bufferten är viktig annars är företaget inget att driva vidare.
Jag låter bli att sponsra men hoppas såklart det går bra ändå =)
Det är lite det jag är ute efter. Jag gillar att folk tjänar pengar. Men 1 miljon år då kan det inte vara tomt i kassan i bolaget nu. Det är inte ens i närheten av att läggas ner utan medlemmars tior.
Inte ens i Lomma kostar det 1 miljon att leva per år.
Men nu ser det mer ut som någon slags non-profit man ska rädda likt Wikipedia. Och det stämmer såklart inte.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Var någonstans i texten framställs det så? https://www.byggahus.se/kara-lasare-stotta-vart-arbete-bli-byggahus-vanOkarlsson skrev:
Det är ju såklart deras rätt att bestämma om de vill driva sajten och med vilken intäktsmodell. Man kan såklart ha en vinstdrivande verksamhet baserad på donationer. Dock bör man fundera extra noga på hur man förklarar transaktionen. Detta gör de inte så himla bra, eftersom många uppenbarligen ifrågasätter detta. Jag tror att de hade fått bättre genomslag om de förklarat kostnaderna, eftersom att ge pengar inte ger något direkt värde. Alternativt bara sagt "vi behöver 250 tusen för att driva siten, ni har till midsommar på er".Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men varför skulle de? Jag har svårt att tro att BH är en stor del av intäktsströmmarna i bolaget, så hur mycket av bolagets pengar kan vara skäligt att lägga på sajten? Vi lär inte få några direkta svar på sådana frågor, så det är väl inte värt att älta dem heller.
Naturligtvis kan man bidra till viktigare saker här i världen, men för vissa av oss med ett intresse att sajten finns kvar känns det ok att bidra lite till att så blir fallet.
"Nu har vi därför öppnat upp möjligheten att stötta vårt arbete för Sveriges konsumenter. Nu kan du bli Byggahus Vän och bidra med en summa du själv väljer att betala per månad eller som engångsbelopp."MultiMan skrev:
Man kan läsa det olika, men till exempel att kalla det "Byggahus Vän" gör att jag läser det så. Jag är sällan vän med företag, utan kund. Jag betalar ju inte till Spotify varje månad och bli "Spotify-vän"? Jag kan vara vän med forumets användare, men vad jag förstår så är det inte dit pengarna ska gå.
Ja man kunde ha använt ordet sponsor istället för vän.Okarlsson skrev:
"Nu har vi därför öppnat upp möjligheten att stötta vårt arbete för Sveriges konsumenter. Nu kan du bli Byggahus Vän och bidra med en summa du själv väljer att betala per månad eller som engångsbelopp."
Man kan läsa det olika, men till exempel att kalla det "Byggahus Vän" gör att jag läser det så. Jag är sällan vän med företag, utan kund. Jag betalar ju inte till Spotify varje månad och bli "Spotify-vän"? Jag kan vara vän med forumets användare, men vad jag förstår så är det inte dit pengarna ska gå.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Du påstod att de framställer Byggahus som non-profit likt Wikipedia. istället för att visa var de påstår detta så börjar du prata om att man inte kan vara vän med ett företag? Det kan man verkligen, särskilt mindre, personligt skötta företag som Byggahus. Jag har varit och är vän med företag såsom lokala bilreparatörer, elektriker, snickare, datorbutiker, klädbutiker och lanthandlaren. Dock lever inte de på annonser utan att få direkt betalt av kunden för utförda tjänster eller varor. Behöver de öka intäkterna så är första steget att försöka öka timdebiteringen eller marginalen på varorna.Okarlsson skrev:
"Nu har vi därför öppnat upp möjligheten att stötta vårt arbete för Sveriges konsumenter. Nu kan du bli Byggahus Vän och bidra med en summa du själv väljer att betala per månad eller som engångsbelopp."
Och jämföra med Spotify?
Det står tydligt att de lever på annonser: "Men en annan följd av corona är att många företag har fått det tufft och inte längre annonserar hos oss. Det har inneburit kraftigt minskade annonsintäkter och vi fruktar att vi inte kommer att kunna finnas kvar, för annonser har hittills varit vår enda inkomstkälla för att finansiera verksamheten."
Ingenstans finns något som gör att man kan ledas till att tro företaget är non-profit.
Förvånande företagarfientlig inställning i forumet.
Ursäkta, jag tyckte jag svarade. Alltså att man genom att kalla det "vän" framställer det mer som en förening eller vad man ska kalla det än ett företag. Mot företag är jag kund, oavsett om det är en mekaniker, snickare eller dylikt. De som jobbar där kan jag ju vara vän med, men det är iaf inte jag med ägarna av BH. Uppenbarligen kan man se det olika, vilket du verkar göra.MultiMan skrev:
Du påstod att de framställer Byggahus som non-profit likt Wikipedia. istället för att visa var de påstår detta så börjar du prata om att man inte kan vara vän med ett företag? Det kan man verkligen, särskilt mindre, personligt skötta företag som Byggahus. Jag har varit och är vän med företag såsom lokala bilreparatörer, elektriker, snickare, datorbutiker, klädbutiker och lanthandlaren. Dock lever inte de på annonser utan att få direkt betalt av kunden för utförda tjänster eller varor. Behöver de öka intäkterna så är första steget att försöka öka timdebiteringen eller marginalen på varorna.
Och jämföra med Spotify?Ett företag med över 3000 anställda och en omsättning på 70 miljarder kronor.
Det står tydligt att de lever på annonser: "Men en annan följd av corona är att många företag har fått det tufft och inte längre annonserar hos oss. Det har inneburit kraftigt minskade annonsintäkter och vi fruktar att vi inte kommer att kunna finnas kvar, för annonser har hittills varit vår enda inkomstkälla för att finansiera verksamheten."
Ingenstans finns något som gör att man kan ledas till att tro företaget är non-profit.
Förvånande företagarfientlig inställning i forumet.
Jag jämförde med spotify för att de också har en modell med återkommande intäkter genom abbonnemang, så som BH nu vill göra. Det va inte meningen att dra paraleller mellan deras storekar, utan affärsmodell.
Jag är verkligen inte företagarfientlig, låångt ifrån. Men jag är en stor anhängare av att kommunikation från företag till dess olika målgrupper måste vara tydlig och trovärdig. Här når det inte hela vägen fram tycker jag. Men där får man tycka olika.
För mig hade det varit tydligare och mer trovärdigt om man sagt så som jag föreslog ovan. Det är en trend i att skapa lojalitet och bygga relationer med kunder genom att vara familjär, men min erfarenhet är att det är väldigt svårt att lyckas hitta rätt. Till syvende och sist tror jag det faller på att "vänner" inte profiterar på varandra. Det gör dock företag på kunder, vilket är det fina med kundrelationen, för då kan man ställa helt andra krav.
Företagande är bland det finaste som finns, men det innebär inte att man inte får att ifrågasätta företag. Lite som demokratin
Det tveksamma i att kalla det ”vän” tycker jag skulle vara det faktum att en vänskap är ömsesidig, man bör förvänta sig ungefär lika mycket åt båda hållen.
Jag har svårt att se att Byggahus skulle ställa upp på att på månadsbasis swisha mig en slant för att jag får det tufft pga corona.
I övrigt ser jag inga konstigheter i att ett (vinstdrivande eller icke) företag/förening ber medlemmar/kunder/nyttjare om extra pengar i den extraordinära situation vi befinner oss i. Om det skulle fortsätta efter detta vore min bedömningsgrund annorlunda och utfallet av mitt agerande kanske också annorlunda.
Jag har svårt att se att Byggahus skulle ställa upp på att på månadsbasis swisha mig en slant för att jag får det tufft pga corona.
I övrigt ser jag inga konstigheter i att ett (vinstdrivande eller icke) företag/förening ber medlemmar/kunder/nyttjare om extra pengar i den extraordinära situation vi befinner oss i. Om det skulle fortsätta efter detta vore min bedömningsgrund annorlunda och utfallet av mitt agerande kanske också annorlunda.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Jag är snart klar med mitt hus, behöver inte byggahus nå mer då ...C crazytok skrev:Såg att Byggahus tappat annonsintäkter pga av bristande annonsering från företag under dessa Coronatider...
Som Byggahus Freak tvekade jag inte en sekund på att hjälpa, vad skulle jag annars göra om kvällarna om inte Byggahus fanns? Vart skulle jag annars vända mig när jag behöver expertishjälp eller bara ett bollplank för mina idéer!?
Kom igen nu alla härliga medlemmar på Byggahus, nu hjälps vi åt och stöttar dem så gott vi kan.
Jag gör det iaf!
Här kan ni läsa mer och stötta:
[länk]
Nu har jag inte läst tråden, hittade den nu... så jag kanske skriver saker som redan sagts ...
Men jag tänker som så att man också kan stötta ett forum på flera sätt.
Om jag endast använde BH som för att själv få hjälp, så vore det inte mer än rätt och riktigt att bidra på något annat sätt.
Om man istället bidrar med mycket svar och annat innehåll (det som driver trafik) så är inläggen det bästa stödet man ger.
Jag säger dessutom åt alla jag träffar som frågar mig om något byggrelaterat, att de absolut ska regga sig som användare här.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Men om Byggahus.se inte har ekonomi att driva siten vidare då har du inget ställe att ge andra råd till !
Ett forum som tog upp Audi bilar försvann pga GDPR , siten hade inte ekonomi att driva den vidare , så här flera år senare saknar jag den fortfarande varje dag !
Ett forum som tog upp Audi bilar försvann pga GDPR , siten hade inte ekonomi att driva den vidare , så här flera år senare saknar jag den fortfarande varje dag !