Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C Calore skrev:
Om man blir uthängd som den VVS firman blev för några dagar sedan. Kan jag då stämma byggahus? Det är ju ett företag som genererar vinst genom att innehållet i det företaget pratar ( i vissa fall, vi låtsas att jag har rätt denna gång för diskussionen skull) skit om ett annat företag, helt felaktigt.
Fritt fram att stämma för förtal. Det ska man absolut göra om man anser sig ha blivit orättvist eller felaktigt uthängd. Men avsaknaden av såna mål säger väl lite om hur det verkligen ligger till...

MultiMan
Cruzze Cruzze skrev:
Fritt fram att stämma för förtal. Det ska man absolut göra om man anser sig ha blivit orättvist eller felaktigt uthängd. Men avsaknaden av såna mål säger väl lite om hur det verkligen ligger till...
Inte mot företag: https://lawline.se/answers/kan-man-bega-fortal-mot-foretag

Kan förtal begås mot företag?

Paragrafen tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande men mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Inte mot företag: [länk]

Paragrafen tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande men mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag.
Det är ju helt sjukt, men självklart i företagsovänliga Sverige. Att man tjäna pengar på att låta andra på felaktiga grunder förstöra andra företag , vansinnigt

MultiMan MultiMan skrev:
Inte mot företag: [länk]

OK, ska inte ens låtsas att jag är insatt i juridik men är inte Expressen ett företag inom Bonnierkoncernen?
Rubrik på tidningsartikel som lyder "Martin Timell stämmer Expressen för grovt förtal".

MultiMan
Cruzze Cruzze skrev:
OK, ska inte ens låtsas att jag är insatt i juridik men är inte Expressen ett företag inom Bonnierkoncernen?
[bild]
Det var en privatperson som råkade ut för förtalet, inte ett företag. Exakt hur det fungerar efter det vet jag inte, inte läst domen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men varför skulle de? Jag har svårt att tro att BH är en stor del av intäktsströmmarna i bolaget, så hur mycket av bolagets pengar kan vara skäligt att lägga på sajten? Vi lär inte få några direkta svar på sådana frågor, så det är väl inte värt att älta dem heller.

Naturligtvis kan man bidra till viktigare saker här i världen, men för vissa av oss med ett intresse att sajten finns kvar känns det ok att bidra lite till att så blir fallet.
Det normala är väl att moderbolaget står för likviditet om det behövs, inte donationer? Har det gått dåligt flera år behöver man väl ändå lägga ner, men annars är det bara ett dåligt år att brygga för en viabel produkt, i en bransch som inte är så kapitalintensiv. Märkligt då att ägarna skulle låta det gå under.

Du gör givetvis vad du vill med dina pengar; det angår inte mig det minsta. Däremot tycker jag att företagstiggeri är en märklig och lite osmaklig företeelse.

Men du har rätt, det är klart att företagsledningen inte vill klargöra frågan, så se det som färdigältat nu ;)

• Gilla
reez
  • Laddar…
C Calore skrev:
Det går ju ut på att företag är dumma och bara lurar konsumenter, har du missat det menar du ?
Som sagt. Ge exempel please.

ricebridge ricebridge skrev:
Som sagt. Ge exempel please.
Bläddra runt så ser du. Jag orkar inte leta åt dig.

• Haha
Fadai
  • Laddar…
C Calore skrev:
Bläddra runt så ser du. Jag orkar inte leta åt dig.
Eftersom jag inte alls håller med dig, efter att ha bläddrat runt på sajten i ett decennium, får du allt ta och specificera din kritik. Om du inte kan det, så finns det ju faktiskt en uppenbar risk att du helt enkelt har fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte alls håller med dig, efter att ha bläddrat runt på sajten i ett decennium, får du allt ta och specificera din kritik. Om du inte kan det, så finns det ju faktiskt en uppenbar risk att du helt enkelt har fel.
Eller så ser inte du det, för du är en sån som gnäller hela tiden .

C Calore skrev:
Eller så ser inte du det, för du är en sån som gnäller hela tiden .
Finns ingen anledning för mig att svara på personangrepp från en som inte kan styrka sina påståenden.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Finns ingen anledning för mig att svara på personangrepp från en som inte kan styrka sina påståenden.
Försökte leta, men jag vet inte hur jag bläddrar i mina notiser. Ge mig 5 minuter så ska jag hjälpa dig ska du se

C Calore skrev:
Försökte leta, men jag vet inte hur jag bläddrar i mina notiser. Ge mig 5 minuter så ska jag hjälpa dig ska du se
Varsågod. Den som påstår något har bevisbördan.

Varsågod. Den som påstår något har bevisbördan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saftig-faktura.376938/

Här har vi en tråd. Företags namn och allt. Staffan skriver - ser bara 1 grenrör. Men på bilden ser vi 2 brunnar och flera andra avsättningar.
Man lirar helt på vad TS säger, men i slutet av tråden så kanske man se att TS blivit osams med installatören.

Vi vet inget om situationen , men ut med bilder på företaget och såga ned bara.

Du kanske bara bläddrat i trädgårds avdelningen och olika gräsklippare ? Jag menar om du missat alla dessa trådar.

C Calore skrev:
[länk]

Här har vi en tråd. Företags namn och allt. Staffan skriver - ser bara 1 grenrör. Men på bilden ser vi 2 brunnar och flera andra avsättningar.
Man lirar helt på vad TS säger, men i slutet av tråden så kanske man se att TS blivit osams med installatören.

Vi vet inget om situationen , men ut med bilder på företaget och såga ned bara.

Du kanske bara bläddrat i trädgårds avdelningen och olika gräsklippare ? Jag menar om du missat alla dessa trådar.
Innan man kunde berätta för Staffan om hur fel han har som vanligt så blir man avstängd från den tråden och nu tror väl alla att det företaget suger. Det kanske det gör, men det VET INTE NI ELLER JAG utifrån vad en missnöjd kund skriver .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.