3 107 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Stöt trots avstängd huvudströmbrytare
Hej,
Försöker byta en vanlig lamphållare som är kopplad med sockerbit till ledningar som kommer utan kopplingsdosa från väggen. Jag är i Spanien där elkopplingar är ökända för felaktigheter. Lampan och lamphållaren är välfungerande men behöver kopplas isär för att skärmen skall bytas. Nu stänger jag av korrekt automatsäkring men får en stöt. Då stänger jag av huvudströmbrytaren och får ändå en stöt. Imorgon köper jag en multimeter och kollar vad det är frågan om. Men hur kan detta hända? Stänger man inte både fas och nollan i huvudströmbrytaren?Är det möjligen felkopplat?
Försöker byta en vanlig lamphållare som är kopplad med sockerbit till ledningar som kommer utan kopplingsdosa från väggen. Jag är i Spanien där elkopplingar är ökända för felaktigheter. Lampan och lamphållaren är välfungerande men behöver kopplas isär för att skärmen skall bytas. Nu stänger jag av korrekt automatsäkring men får en stöt. Då stänger jag av huvudströmbrytaren och får ändå en stöt. Imorgon köper jag en multimeter och kollar vad det är frågan om. Men hur kan detta hända? Stänger man inte både fas och nollan i huvudströmbrytaren?Är det möjligen felkopplat?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu vet jag inte hur det är i Spanien. Men här bryter en huvudbrytare bara faserna, inte nollan. Men (här i sverige) är nollan inte spänningssatt, du kan inte få en stöt av nollan, om det inte finns andra stora fel.
I ditt fall låter det som något kan vara felkopplat, så att delar av anlöggningen inte går via huvudbrytaren. Är du säker på att du brutit i rätt central. Ibland kan det finnas mer än en central i huset.
I ditt fall låter det som något kan vara felkopplat, så att delar av anlöggningen inte går via huvudbrytaren. Är du säker på att du brutit i rätt central. Ibland kan det finnas mer än en central i huset.
Rätt central eftersom lampan slocknar när jag stänger huvudströmbrytaren eller automatsäkringen. Om det är så att man bara bryter faserna så kan man ju tänka sig att det är kopplat fel och strömbrytaren bryter bara nollan och elsystemet är strömsatt. Påpekas att det är enfas i huset,H hempularen skrev:Nu vet jag inte hur det är i Spanien. Men här bryter en huvudbrytare bara faserna, inte nollan. Men (här i sverige) är nollan inte spänningssatt, du kan inte få en stöt av nollan, om det inte finns andra stora fel.
I ditt fall låter det som något kan vara felkopplat, så att delar av anlöggningen inte går via huvudbrytaren. Är du säker på att du brutit i rätt central. Ibland kan det finnas mer än en central i huset.
Framför allt, mät med riktig spänningsprovare och inte bara en "spänningspenna", vilket jag gissar är en sådan kontaktlös.
Stöten du får talar iofs för att det finns ström riktig kraft bakom men det är ändå bättre att mäta med korrekt instrument. Sen är det bara börja jobba sig bakåt.
Stöten du får talar iofs för att det finns ström riktig kraft bakom men det är ändå bättre att mäta med korrekt instrument. Sen är det bara börja jobba sig bakåt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Precis det felet (fas och nolla förväxlade före elcentralen) var det i en lägenhet här i Umeå, en person dog av strömgenomgång.D Dr Jumping Jack skrev:
En såndär spänningspenna är inte det tillförlitligaste verktyget man kan använda.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Mät med en riktig multimeter. Mät spänning mellan jord och aktuell ledare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
