P
Diskmaskinen och lite annat i köket var strömlösa. Kollade säkringarna hemma men allt helt. Gick därför utanför huset för att kolla huvudsäkringarna. Stängde av strömmen både hemma och utomhus. Alla säkringar hela. När jag skulle lägg i den sista säkringen fick jag en rejäl elstöt. Hur kan jag få det när allt är avstängt?
 
Vad menar du med "lägga i den sista säkringen"? Vad fick du en stöt av?
 
P
useless useless skrev:
Vad menar du med "lägga i sista säkringen"?
Skulle skruva i den sista och fick då en helvetisk stöt
 
Av vad? Stoppade du in säkringen i hålet med fingrarna?
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Av vad? Stoppade du in säkringen i hålet med fingrarna?
jag skruvade med fingrarna eller hur brukar andra göra ?
 
Jag stoppar in säkringen i propphuven och skruvar dit huven med fingrarna. Att stoppa in säkringen i hålet i centralen är en garanti för att få en stöt...
 
P
useless useless skrev:
Jag stoppar in säkringen i propphuven och skruvar dit huven med fingrarna. Att stoppa in säkringen i hålet i centralen är en garanti för att få en stöt...
du missar poängen, strömmen avstängd och nej inte stoppat i
 
Huvudsäkringarna sitter före huvudbrytaren, så det finns spänning vid säkringarna även om du har stängt av strömmen till huset.
Enda rimliga förklaringen, om du har gjort rätt, är att propphuven är skadad på något sätt eller att något annat är skadat i centralen så du råkade komma i kontakt med nån spänningsförande del i samband med att säkringen sattes i.
 
Men vad rörde du som gav dig en stöt? Propphuven är ju isolerande.
 
Kan du ta en bild på vad och var du skruvade i?
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.