Har ett hus som står tomt och har stängt av elmätaren, ingenting är på i huset. Ändå förbrukas det el enl Eon, väldigt lite men ändå för någon tusenlapp per år. Ca 1kwh per timme visar appen som förbrukning. Någon som vet något om detta mysterium? Eon kan inte förklara för mig. De föreslår jag ska ta dit elektriker för att se vad som drar el, fast elcentralen är stängd alltså…??

1 kw per timme borde kosta mer än nån tusenlapp om året...

Har du skruvat ut huvudsäkringarna?

Det är konstigt, jag ska åka dit och skruva ur alla säkringar också, elmätaren visar ju ingen rörelse alls…. Men känns som jag vill gå till botten med detta mysterium

Hhhhh Hhhhh skrev:
Har ett hus som står tomt och har stängt av elmätaren, ingenting är på i huset. Ändå förbrukas det el enl Eon, väldigt lite men ändå för någon tusenlapp per år. Ca 1kwh per timme visar appen som förbrukning. Någon som vet något om detta mysterium? Eon kan inte förklara för mig. De föreslår jag ska ta dit elektriker för att se vad som drar el, fast elcentralen är stängd alltså…??
Sorry plus minus 0,08 kwh per timme ska det vara

Drar du säkringarna innan mätaren kan det omöjligen finnas någon förbrukning de kan debitera dig....

Passa på att ta ett kort när du skuvat ur dem...

Skruvar man ur säkringarna före elmätaren så slutar elmätaren rapportera till elbolaget och då lär dom bli lite sura?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hhhhh Hhhhh skrev:
Det är konstigt, jag ska åka dit och skruva ur alla säkringar också, elmätaren visar ju ingen rörelse alls…. Men känns som jag vill gå till botten med detta mysterium
På alla moderna elmätare kan man läsa av den momentana effekten. Knappa fram den på displayen så ser du vad huset drar just nu och om nåt ändras när du skruvar ur en gruppsäkring i taget.

useless useless skrev:
Skruvar man ur säkringarna före elmätaren så slutar elmätaren rapportera till elbolaget och då lär dom bli lite sura?
Kanske är en helt rimlig invändning mot mitt förslag.. 😄

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske är en helt rimlig invändning mot mitt förslag.. 😄
Det finns en brytare på elmätaren istället som stänger av allt efter mätaren men låter mätaren vara igång. Står på mätaren hur den fungerar.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.