Det var väl det jag tänkte, dags att krypa under huset och se vart det glappar då. Tack för era svar. :)

blazern skrev:
Det var väl det jag tänkte, dags att krypa under huset och se vart det glappar då. Tack för era svar. :)
Har du börjat med att kolla hur anslutningarna i uttaget ser ut? Känns som en enklare start än att krypa under hus.

Yes, dom sitter fint och även dom i skåpet.

blazern skrev:
Yes, dom sitter fint och även dom i skåpet.
Vet du om du har någon kopplingsdosa därimellan. Det låter rätt osannolikt att enbart skyddsjord "bara har gått av" någonstans. Men visst, allt kan ju hända.

Är 99% säker på att jag sett en dosa där under, men det lär visa sig :)

• Gilla
kay123
  • Laddar…
Dolda dosor? Lät som ett party hus.
Testat dra i jord tampen? Varit med om det fuskjordats genom att styra in 2 dm gröngul fk i röret och ansluta i uttag.

• Gilla
Statteman
  • Laddar…
Vet inte vad som räknas som dolt, men den sitter i blindbotten, sen har jag ju 50 cm att krypa på också :)

Den verkar sitta fast, men tydligen inte inkopplad :)

Tack för alla svar, problemet är löst. Det var nån tattare som hade lyckats klippa av skyddsjorden när denne hade skalat kabeln till kopplingsdosan.

Nu funkar det som det ska, ingen stöt å ingen avklippt kabel. :)

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Jag hade diskmaskinsreparatören på besök för ett par veckor sedan för felsökning och det ingick att mäta mellan maskin och diskbänk. Det fanns t.o.m. en särskild kryssruta på arbetsordern för detta, så det verkar vara vanligt med jordfel.

imported_Benno skrev:
Jag hade diskmaskinsreparatören på besök för ett par veckor sedan för felsökning och det ingick att mäta mellan maskin och diskbänk. Det fanns t.o.m. en särskild kryssruta på arbetsordern för detta, så det verkar vara vanligt med jordfel.
I mitt fall var det ju "bara" ett jordfel och en mindre kittling i fingret, känns värre om det hade varit full kräm i diskbänken. Så jag förstår att dom mäter där emellan.

Det var ett rätt anmärkningsvärt fel. Den som gjort det har lyckats missa en hel del. För OK att råka skada en ledare kan nog vem som helst råka göra någon gång.

Men att inte kontrollera inkopplingen i dosan, typ rycka lite i trådarna är oförlåtligt. OCH montören har uppenbarligen inte kontollerat uttaget före driftsättning. Så här är minst 3 fel på en och samma koppling. Det är rätt grovt, slarv och fuskjobb.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.