23 220 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Stöt mellan diskmaskin och diskbänk
Sida 1 av 2
Trodde det var något fel på den gamla diskmaskinen, men den nya ger exakt samma sak, en stöt.
Diskmaskinen är ansluten till ett jordat uttag. Enbart diskmaskinen i det uttaget.
Det kittlar till lite när man rör diskmaskinen samtidigt som diskbänken. Något är uppenbart fel, gammalt hus, gammal el.
Går det att mäta sig fram? Vad ska jag leta efter?
Det är 12 volt mellan diskbänk och diskmaskin, strömmen verkar vara obefintlig.
Diskmaskinen är ansluten till ett jordat uttag. Enbart diskmaskinen i det uttaget.
Det kittlar till lite när man rör diskmaskinen samtidigt som diskbänken. Något är uppenbart fel, gammalt hus, gammal el.
Går det att mäta sig fram? Vad ska jag leta efter?
Det är 12 volt mellan diskbänk och diskmaskin, strömmen verkar vara obefintlig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Kontrollera att uttaget verkligen är jordat. Det låter som avbrott i PE.
Det kan också vara diskbänken som är ursprunget, vagabonderande strömmar som skapar en liten potential i diskbänken. Är den ansluten med metallrör?
Med en multimeter kan du mäta spänningen mellan diskbänk - höljet på DM, diskbänk mot jordblecket i ett annat jordat uttag, och mellan DM - annat uttag. Då kanske du kan ringa in orsaken. Om det t.ex är dött mellan DM-uttag men inte mellan diskbänk-DM och diskbänk-uttag, då är det diskbänken som står för den avvikande potentialen.
Det kan också vara diskbänken som är ursprunget, vagabonderande strömmar som skapar en liten potential i diskbänken. Är den ansluten med metallrör?
Med en multimeter kan du mäta spänningen mellan diskbänk - höljet på DM, diskbänk mot jordblecket i ett annat jordat uttag, och mellan DM - annat uttag. Då kanske du kan ringa in orsaken. Om det t.ex är dött mellan DM-uttag men inte mellan diskbänk-DM och diskbänk-uttag, då är det diskbänken som står för den avvikande potentialen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det kan vara något fel i elanläggningen så att PEN ledaren sitter löst. Då¨kan skyddsjordar bli spänningssatta och mata diskmaskinens hölje med spänning och diskbänken kan vara jordad mot "sann" jord via vattenrören. Detta bör undersökas snarast eftersom det är ett farligt fel.
Kolla även spisen, om den står mot diskbänken . I så fall kan diskbänken spänningssättas den vägen om anslutningen är felaktig.
Kolla även spisen, om den står mot diskbänken . I så fall kan diskbänken spänningssättas den vägen om anslutningen är felaktig.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det kan ev vara frånvaro av potentialutjämning, diskbänken står ju i förbindelse med tappvatten via blandaren. Men jag har ingen örnkoll ang "krypströmmar".
Jag vill inte börja med att rekommendera lokal potentialutjämning eftersom det "löser" TS problem, men kan kammoflera ett betydligt allvarligare fel i anläggningen. Grundorsaken bör utredas först.Villa vista skrev:
Redigerat:
Spisen står inte i anslutning till diskbänken eller diskmaskinen. Ja, det är kopparrör till diskbänken (blandaren).
Har mätt nu, har samma spänning 10-12 volt även mellan diskmaskin och jordbleck på annat uttag, dock så är det noll mellan diskbänk och det andra uttaget.
Mellan diskmaskinsuttaget och diskbänk är det 10-12 volt.
Kan jag nu dra slutsatsen att det är fel på jordkabeln till diskmaskinsuttaget? Att den sitter löst eller rentav har lossnat någonstans? Kan det bli spänning om den inte ens är inkopplad?
Har mätt nu, har samma spänning 10-12 volt även mellan diskmaskin och jordbleck på annat uttag, dock så är det noll mellan diskbänk och det andra uttaget.
Kan jag nu dra slutsatsen att det är fel på jordkabeln till diskmaskinsuttaget? Att den sitter löst eller rentav har lossnat någonstans? Kan det bli spänning om den inte ens är inkopplad?
Du måste mäta i uttaget med spänning på. Då skall du ha 230 V mellan "hålen", mellan ena hålet och skyddsjordblecket skall de vara 230 V, mellan det andra hålet och skyddsjordsblecket skall det vara c:a 0 V
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Ja, jag skulle dra den slutsatsen - avbrott i PE till uttaget för DM.blazern skrev:Spisen står inte i anslutning till diskbänken eller diskmaskinen. Ja, det är kopparrör till diskbänken (blandaren).
Det kan du bekräfta genom att ohmmäta:
- Bryt spänningen, även säkringen som matar uttaget till DM, dock inte JFBn om du har en sådan i centralen.
- Ohmmät mellan jordblecket i uttaget och endera hålet i uttaget. Mellan ena hålet och jordblecket ska det vara god kontakt.
- Likaså ska det vara god kontakt mellan jordblecken i två olika uttag.
Har ohmmätt mellan jordbleck och nolla i uttaget och det visar inget, gjorde samma mätning i proppskåpet och där fanns det resistans, givetvis var båda mätningar utan säkringen iskruvad.
Antagligen är denna kabel skarvad i en dosa under huset och därmed bör det väl vara där som skyddsjorden inte har full kontakt?
Antagligen är denna kabel skarvad i en dosa under huset och därmed bör det väl vara där som skyddsjorden inte har full kontakt?