Mikael_L
Sätt en låda för downlights, ta sedan hål med 70-fräs. Kan du sedan bara stoppa i donen så ligger de ju där med dragavlastade kablar. Hålet täcks med ett doslock typ E-1420440 som sitter bra i ett 70-hål i ett lager gips.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är onekligen en enkel och prisvärd lösning. De flesta drivers brukar gå bra att knö in i ett 70-hål, det finns ju en del som inte ryms, då får man välja annan lösning på dosa/låda eller lock, dvs något annat än ett doslock.
https://www.elbutik.se/product.html/downlightbox-led

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Sätt en låda för downlights, ta sedan hål med 70-fräs. Kan du sedan bara stoppa i donen så ligger de ju där med dragavlastade kablar. Hålet täcks med ett doslock typ E-1420440 som sitter bra i ett 70-hål i ett lager gips.
Nu när jag tänker efter lite, så kan detta bli lite fel, i alla fall om man tolkar reglerna stenhårt.

Ty det är bara downlightlådan som utgör en isolerande barriär, gipsskivan eller vad man har ut mot rummet är inte det, och då får man egentligen inte dra t.ex. FK där inne.

Strängt och strikt tolkat, ja ...

Jag tänkte inte att du skulle dra FK heller, jag använder alltid dubbelisolerade kablar. :-)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Pungdosan är väl gjord just för att gömma den typen av prylar? Inte så jättedyr heller eftersom du får en godkänd dosa med stutsar.

tommib
Om man använder dubbelisolerade kablar kan man ju sätta vilken inspektionslucka som helst över ett utrymme som man bygger in i väggen. Lite plyfa och regelstumpar fixar en lagom låda för trafos osv. Vill man att utrymmet ska tåla brand (modell eldosa alltså, inte en faktisk brand) så kan man väl använda en infälld normcentral. Den här från Malmbergs finns i flera storlekar och är rätt diskret.

När jag nu tittar vad den där centralkombidosan (eller vad den nu heter) kostar så inser jag att du kanske är ute efter något billigare. Då är det väl bara pungdosor som finns vad jag vet, om man inte bygger något eget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.