Hej!
Blir snart knäpp(are) på detta med störningar mellan olika klippare.
Min granne har en Wiper som han har haft i ca 2 år och som har fungerat fint.
När vi äntligen slog till och köpte en robot föll valet på en Stiga 125. Detta fungerade inte. Stigan ville inte vara med när grannens wiper var ute och klippte (sände signal i slingan). Vi bytte kanal på Stigan, sänkte signalstyrkan på grannens men inget hjälpte. På Stiga sa dom att enda lösningen dom såg var att grannen skulle byta ett kretskort i sin klippare... oklart vem som skulle betala det.
Till saken hör att grannens andra granne på andra sidan köpte en stiga för något år sedan och tvingades byta ett kretskort i sin maskin för att få det att fungera, då delade ÅF och Stiga på kostnaden.
Eftersom vi inte hade någon större lust att starta någon ny katten på råttan lek genom att betala ett nytt kretskort till grannens wiper lämnade vi tillbaka våran Stiga som ÅF snällt köpte tillbaka! (vissa butiker är snälla).
Vi köpte efter det en HQ AM308 som jag installerade igår och gissa vad, den störs av grannens wiper..... Nu funkar det inte ens när stickproppen till grannens är i uttaget. Jag har provat med att byta slingsignal några gånger (hur många olika finns det?) utan resultat. När grannens maskin inte är ipluggad funkar våran perfekt.
ÅF av HQ var tydlig med att det inte gick att göra ett återköp om förpackningen var bruten, vilket jag kan förstå. Så frågan är, vad gör vi nu? Vi har en klippare för 15.000 kr som vi inte kan använda.
Tacksam för tips och idéer.
/Henrik
Blir snart knäpp(are) på detta med störningar mellan olika klippare.
Min granne har en Wiper som han har haft i ca 2 år och som har fungerat fint.
När vi äntligen slog till och köpte en robot föll valet på en Stiga 125. Detta fungerade inte. Stigan ville inte vara med när grannens wiper var ute och klippte (sände signal i slingan). Vi bytte kanal på Stigan, sänkte signalstyrkan på grannens men inget hjälpte. På Stiga sa dom att enda lösningen dom såg var att grannen skulle byta ett kretskort i sin klippare... oklart vem som skulle betala det.
Till saken hör att grannens andra granne på andra sidan köpte en stiga för något år sedan och tvingades byta ett kretskort i sin maskin för att få det att fungera, då delade ÅF och Stiga på kostnaden.
Eftersom vi inte hade någon större lust att starta någon ny katten på råttan lek genom att betala ett nytt kretskort till grannens wiper lämnade vi tillbaka våran Stiga som ÅF snällt köpte tillbaka! (vissa butiker är snälla).
Vi köpte efter det en HQ AM308 som jag installerade igår och gissa vad, den störs av grannens wiper..... Nu funkar det inte ens när stickproppen till grannens är i uttaget. Jag har provat med att byta slingsignal några gånger (hur många olika finns det?) utan resultat. När grannens maskin inte är ipluggad funkar våran perfekt.
ÅF av HQ var tydlig med att det inte gick att göra ett återköp om förpackningen var bruten, vilket jag kan förstå. Så frågan är, vad gör vi nu? Vi har en klippare för 15.000 kr som vi inte kan använda.
Tacksam för tips och idéer.
/Henrik
Eftersom du nu hade problem med Stigan borde du ju gjort upp med HQ säljaren om att få prova med återköpsgaranti eftersom risken ju var uppenbar att du kunde få problem. Går det inte att prata med ÅF nu i efterhand så kanske de får förståelse för ditt problem. Sen tycker man det ju är konstigt att inte Stiga och Wiper kan umgås när de kommer från samma Zuchetti familj
.
Hej!MBygga skrev:Eftersom du nu hade problem med Stigan borde du ju gjort upp med HQ säljaren om att få prova med återköpsgaranti eftersom risken ju var uppenbar att du kunde få problem. Går det inte att prata med ÅF nu i efterhand så kanske de får förståelse för ditt problem. Sen tycker man det ju är konstigt att inte Stiga och Wiper kan umgås när de kommer från samma Zuchetti familj.
Visst, jag borde inte köpt HQ. Men nu gjorde jag det.
Vi får se vad ÅF säger imorgon, men när jag frågade när jag köpte den om det gick att lämna tillbaka den om den skulle störas så sa dom blankt nej. ÅF menade att det var min granne som skulle göra förändringar på wipern pga att HQ har patent på sin signal? Hur nu det skulle gå till i praktiken...
/Henrik
Nja, det argumentet var inte mycket att hänga i granen. Däremot var det ju märkligt att dina klippare stördes även när Wipern sitter i laddaren, grundinställning är annars att Wiperns laddstation inte sänder ut någon signal om klipparen är hemma och laddar. Åtminstone på en någorlunda ny Wiper, och av model runner (motsvarande stigas 500 serie).Henrik T skrev:
Tack, inte bara jag som tyckte det var lite märkligt...Gimbal skrev:Nja, det argumentet var inte mycket att hänga i granen. Däremot var det ju märkligt att dina klippare stördes även när Wipern sitter i laddaren, grundinställning är annars att Wiperns laddstation inte sänder ut någon signal om klipparen är hemma och laddar. Åtminstone på en någorlunda ny Wiper, och av model runner (motsvarande stigas 500 serie).
Jag måste korrigera mitt påstående att det inte funkade när wipern står i laddstationen, det gör det. Igår när jag testade stod den i laddstationen men var avstängd. Tydligen uppfattar den inte att den är inne då och sänder således ut slingsignal. Det funkar mao precis lika bra (dåligt?) som med Stigan.
Den tillfälliga lösningen är att grannen kör på dagen och vi på natten.
/Henrik
Riktigt dålig inställning av ÅF, på det sättet lär varken de eller HQ samla några sympatipoäng eller habegär. Tala gärna om att det går fort att ramla ner från förstaplatsen med den inställningen.Henrik T skrev:
Var ju själv ute för att en HQ störde ut min Landroid. Ringde till HQ:s support. Svaret var att HQ var först med klippare och INGÉN fär störa ut deras klippare. I fallet med TS så kommer HQ att hävda att det är grannens Wiper som det är fel på och den måste åtgärdas. Jag har skrivit om detta i en annan tråd. TS kan alltid använda reklamationsrätten och hävda att HQ inte uppfyller den tekniska specifikationen.MBygga skrev:
Får och får, det handlar om så låga frekvenser (ca 8kHz i Wiperns fall) att en vanlig högtalare matas med både högre och lägre frekvenser. Det är knappast en frekvens som HQ har ensamrätt på. Om någon borde bli upprörd så är det folk med hörapparater då slingorna använder samma frekvenser som hörselslingor, de kan säkert "höra" slingorna tjuta om de slår på sina mottagare.peternicklas skrev:
Du får läsa mitt inlägg igen. Det handlar om att HQ försöker att hävda sitt monopol på marknaden. De accepterar INTE något fabrikat stör ut deras produkter. TS kommer att få som svar från HQ att grannens klippar måste åtgärdas så att HQs klippare inte störs ut.Gimbal skrev:Får och får, det handlar om så låga frekvenser (ca 8kHz i Wiperns fall) att en vanlig högtalare matas med både högre och lägre frekvenser. Det är knappast en frekvens som HQ har ensamrätt på. Om någon borde bli upprörd så är det folk med hörapparater då slingorna använder samma frekvenser som hörselslingor, de kan säkert "höra" slingorna tjuta om de slår på sina mottagare.
Jag förstår att de vill försvara sig, men de har knappast mer rätt att sända på den frekvensen än någon annan, så vad de accepterar eller inte spelar ingen som helst roll. De kan inte kräva att grannen (i fallet ovan) gör något med sin stiga om han inte vill. De kan fråga snällt, och kanske hjälpa till ekonomiskt om det skulle behövas.peternicklas skrev:
Jo HQ hävdar just den rätten att de kan det då de var först på marknaden. Stiga och någon annan hjälper HQ med lösningar så att HQ inte drabbas.Gimbal skrev:Jag förstår att de vill försvara sig, men de har knappast mer rätt att sända på den frekvensen än någon annan, så vad de accepterar eller inte spelar ingen som helst roll. De kan inte kräva att grannen (i fallet ovan) gör något med sin stiga om han inte vill. De kan fråga snällt, och kanske hjälpa till ekonomiskt om det skulle behövas.
Ställer mig mycket tveksam till att HQ skulle ha ensamrätt på en frekvens. De har patent på hur de använder signalerna (vilket även wiper har) men ensamrätt på en hörbar frekvens? Nja. Nu är jag ingen expert på sådant men det låter ytterst osannolikt.
lite som att bara 1 biltillverkare får köra på bensin, alla andra får hitta alternativa saker. Känns som att HQ inte orkar ta tag i problemet utan mjölkar massa kosing istället. När jag fick min stiga installerad så sa ÅF att Stiga stör ut HQ om min granne skulle skaffa en sådan.