Eldar med ved hemma men funderar på att installera en varmvattenberedare efter varmvattenslingan så jag alltid har lite varmvatten även om jag inte har eldat, t ex på sommaren eller när man har varit borta en heldag på vintern och det är kallt i tanken när man kommer hem.
Har funderat på en 55-liters men räcker det med 35 liter? Ju mindre desto lättare att få plats med den i pannrummet men den får ju inte bli för liten så man inte har nån nytta av den heller, det ska gå att ta en dusch iaf innan varmvattnet är slut...

Redigerat:
35 räcker om man är lagom snabb att duscha men jag skulle säga 55 i ditt fall driftkostnaden är inte sådär jättemycket större och inte inköpet heller.

Har man 35 kan det räcka att man diskar innan så får man en skön kalldusch.

Försök köra VVB på trefas det halverar uppvärmningstiden.

Om du har 55 liter 60-gradigt vatten och blandar det med 5-gradigt kallvatten så får du ca 100 liter "duschvarmt" vatten.

Med ett modernt duschhuvud går det åt ca 5 liter vatten i minuten så då räcker vattnet till både disk och en hyfsat lång dusch.

bor du själv i huset räcker de med 35 men skulle nog sätta en 55a endå har 30 själv och tycker de är för lite ingen stor prisskillnad i så små volymer men köp ett riktigt märke nibe ctc de har du igen mvh röris i sundsvall

Har funderat på en Nibe rostfri 55-liters men det blir lite lättare o få plats med den på 35 liter. Får gå ner o mäta lite få se vilken det blir.

Du vet bäst vad som passar och en rostfri VVB är helt rätt val.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.