Hej!

Har kikat igenom forumen men faktiskt inte hittat svaret på min fråga. Hur stor trädgårdskompost i kbm/år räknat behöver man i relation till ytan på trädgården?

Avser att ha tre fack och kompostera löv, gräsklipp, grenar etc, etc dvs normalt för en vanlig kompost.

Har terrasserad tomt och kan därför tippa i komposten ovanifrån

Skissen jag gjort nu på morgonen ger 3,9 kbm / fack har tomt på 6500kvm där cirka 2000kvm är ytan som genererar kompostmaterial. Resterande yta är uthus, skog som fungerar som ljudbarriär etc.

Ideer någon?

Thomas59
12 kubik kompost, ja det lär nog kanske räcka men med ditt upplägg kanske du borde ha 6 st fack á 4 kubik.

Anlade min första kompost i höstas. Har ett fack för allt utom grenar som jag kör i kompostkvarnen. Anlägger en till nu så jag kan växla mellan dessa. Överta lagret i den gamla komposten läggs varje vår i botten på den andra komposten som sedan fylls under sommaren. Mullen i kompost ett kan då användas i trädgården. Sen växlar jag varje år mellan komposterna.

Har du tre fack á 4 kubik kan det ju bli svårt att komma åt den färdigkomposterade jorden.

Har själv en tomt på 2000m2 varav ca 1400-1500m2 som genererar kompostmaterial. Min kompost består av pallkragar. Bara att lägga på nya kragar eftersom det fylls upp samt ta bort kragar då komposten skall tömmas.

Jag har tjärat kragarna med båttjära. Tar ofta en extra sväng förbi komposten då det luktar så gott:).

Hängde nog inte med på varför jag skulle behöva 6 fack. 1 fack/år får ta det årets kompost, inför nästa år skottat komposten över i tomt fack och luftas/blandas därmed. När samtliga fack är fylda bör det först fyllda vara så pass komposterat att det kan läggas som jordförbättrare på trädgårdsland och dylik.

Bifogar bild på hur jag tänkte mig att det hela skulle se ut

De brunaktiga brädorna är löstagbara för att man ska komma åt att skotta ur komposten och "plåten" i botten markerar marknivån....

Thomas59
Tigger skrev:
Hängde nog inte med på varför jag skulle behöva 6 fack. 1 fack/år får ta det årets kompost, inför nästa år skottat komposten över i tomt fack och luftas/blandas därmed. När samtliga fack är fylda bör det först fyllda vara så pass komposterat att det kan läggas som jordförbättrare på trädgårdsland och dylik.

Bifogar bild på hur jag tänkte mig att det hela skulle se ut

De brunaktiga brädorna är löstagbara för att man ska komma åt att skotta ur komposten och "plåten" i botten markerar marknivån....
Var lite morgontrött och läste slarvigt då jag fick för mig att du skulle ha tre OLIKA komposter dvs för tre olika typer av kompostavfall.

Du klarar dig nog med 1+1 modellen om det inte är så att du tänker kompostera saker som tar väldigt lång tid att bryta ner.

Ahh ok då förstår jag varför jag inte hängde med! ;)

2 fack skulle säkert funka, anledningen till 3 är att det var så jag gjorde komposten åt min far för ett antal år sedan och med ett extra fack så kan man låta komposten ligga ett extra år vilket gör att även lite grövre grenar försvinner utan problem. En flistugg skulle väl lösa problemet, men ärligt talat så börjar det bli nog med maskiner som det är....

Nåväl, 3-4 kbm / fack får antas att det räcker så då kör jag på det! :)

/Martin

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.