660 läst ·
3 svar
660 läst
3 svar
Storlek på spikpistoler, Milwaukee.
Tja,
Tänkte skaffa 1-2 spikpistoler till en del projekt. Jag ska lägga om ett tak på en gäststuga (reglar och kanske någon skiva), spika ett nytt staket, bygga om en stomme till ett tak över en uteplats och byta fasad på ett fritidshus.
Tänkte se om jag kan klara mig på två pistoler, en sk framing nailer för stommar och en 15G för takreglar, staket och plankor i fasaden.
Det borde väl fungera med de pistolerna eller är det någon annan storlek som blir bättre? Häftapparat för fuktspärr etc kan jag köpa någon enkel, vill mest komma undan manuellt spikande.
Tänkte skaffa 1-2 spikpistoler till en del projekt. Jag ska lägga om ett tak på en gäststuga (reglar och kanske någon skiva), spika ett nytt staket, bygga om en stomme till ett tak över en uteplats och byta fasad på ett fritidshus.
Tänkte se om jag kan klara mig på två pistoler, en sk framing nailer för stommar och en 15G för takreglar, staket och plankor i fasaden.
Det borde väl fungera med de pistolerna eller är det någon annan storlek som blir bättre? Häftapparat för fuktspärr etc kan jag köpa någon enkel, vill mest komma undan manuellt spikande.
Jag har både och. Det du räknar upp klarar du av med spikpickan. Den kör jag till stomme (skruvar jag oftare iofs), panel, råspont, läkt mm. 15G 1,8mm dyckert använder jag bara inomhus till lister, panel etc.Jonas Hobbybyggaren skrev:
Tja,
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ok, så stora spikpistolen går till reglar och även plankor/fasad? Den går ner till 50 mm i längd, kanske något långt för staket bara då?Kretikos skrev:
En sån här jag tänker på,
https://www.proffsmagasinet.se/mask...2c-spikpistol-med-batteri-och-laddare-2290835
Japp, det har bara en batterispikpistol, resterande är dyckert. De staket jag byggt har jag dragit ihop med trallskruv. Men borde väl funka med spik också om man fäster typ ribbor 20-25mm tjocka i något som är 28-45 mm.Jonas Hobbybyggaren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden